WAVIN
E.C.A.

'İklimlendirme Sektörü Büyümeye Devam Edecek'

'İklimlendirme Sektörü Büyümeye Devam Edecek'

3 Mayıs 2018 | SÖYLEŞİ
269. Sayı (Mayıs 2018)
5.510 kez okundu

Bosch Termoteknik Pazarlama Direktörü Ali AktaÅŸ dergimize sektöre giriÅŸ ve Bosch ile tanışma hikâyesini anlattı. AktaÅŸ ısıtma-soÄŸutma teknolojilerindeki son trendler, ekonomik geliÅŸmeler ve bu doÄŸrultuda iklimlendirme sektörünün gidiÅŸatı ile ilgili birçok konuda deÄŸerlendirmelerini de paylaÅŸtı.

 

Kendinizi tanıtarak, Bosch ile tanışma ve sektördeki baÅŸarı hikâyenizi paylaşır mısınız?


İş hayatıma 1992 yılında Isıtma, SoÄŸutma ve Havalandırma sektöründe satış mühendisi olarak baÅŸladım. Daha sonra satış sonrası hizmetler mühendisi ve yöneticisi olarak görev aldım. 2014 yılı itibari ile Bosch Termoteknik Türkiye, OrtadoÄŸu ve Kafkasya Bölgelerinden Sorumlu Pazarlama Direktörü olarak görevimi sürdürmekteyim.
Ben makine mühendisliÄŸi okurken, 1991’li yıllardan bahsediyorum, o zaman bir mühendis olarak “bir fabrikaya girer çalışırım herhâlde” diye düÅŸünüyordum. Bu sektör aklımda hiç yoktu. Bu sektörle tanışmam o zaman Isısan’ın sahibi olan Rüknettin Bey ile komÅŸu olmamız sayesinde oldu. O zaman ikimizin de spor merakı vardı. Spor yaparken tanışmamız, daha sonrasında ödevim için kendisinden yardım almam vs. ile tanışıklığımız ilerlemiÅŸti. Bir gün bana teklif sundu ve böylece bu sektöre girmiÅŸ oldum. Isısan benim için gerçek bir okul oldu.


Isısan ile tanıştığımda Yıldız Teknik Üniversitesi’nde eÄŸitimimi sürdürüyordum. O zaman 3. sınıftaydım ve staj amaçlı olarak part-time iÅŸe baÅŸlamıştım. O zamanlar doÄŸalgaz İstanbul’a yeni gelmiÅŸti. Çok yoÄŸun dönemlerdi. EÄŸitim amaçlı Isısan’ın bir bayisinde doÄŸalgaz ile ilgili çalışıyordum. 1992 yılının Kasım ayında Isısan bünyesine geçerek Balmumcu’daki showroom’unda satış bölümünde tam zamanlı çalışmaya baÅŸladım. Isısan o zamanlar Buderus cihazları Türkiye’ye getirmiÅŸti. Bu cihazların satış, tanıtım iÅŸlerini yapıyorduk. Satıştan sonra, teknik eÄŸitimim daha ağır bastığı için 1994’te satış sonrası hizmetlere geçtim. Servis bölümüne geçtiÄŸim zaman çok küçük bir takımla, bütün Türkiye’deki servis teÅŸkilatını oluÅŸturma görevini üstlendik. Böylece servis sayımız 10-12 iken, Türkiye’nin her yerinde ısıtma ve klima cihazlarına servis veren bir aÄŸ haline geldik. Daha sonra Buderus bu baÅŸarıyı gördü ve Isısan’a ilgisi arttı. Böylece Isısan ve Buderus arasında bir ortaklık geliÅŸti. Isısan - Buderus olarak geliÅŸtik ve Türkiye’nin her tarafına yayıldık. Daha sonra Bosch firması Buderus ile ilgilenmeye baÅŸladı. Buderus zaten borsaya açık bir firma idi. Bosch, Buderus’u satın aldı ve otomatik olarak biz de belli bir oranda Bosch’un firması haline geldik. Bu birleÅŸmeden sonra, Isısan zamanından gelen tecrübeden dolayı Bosch’un kombi satış ve servis kısmının faaliyetlerini kendi bünyemize aldık. En son ise Bosch Termoteknik olarak Manisa’da üretim yapan, İstanbul’da satış organizasyonu olan %100 Bosch ÅŸirketi haline geldik. Bu süreçte ben ağırlıklı olarak servis tarafında kaldım. Tabi ki bu birleÅŸmeler ve organizasyonel deÄŸiÅŸikliklerden dolayı süreç sürekli aktifti. Hiçbir zaman kendini tekrarlayan bir iÅŸ olmadı. Isıtma teÅŸkilatı, klima teÅŸkilatı, VRF teÅŸkilatı kuruldu. O dönemlerde dünyadaki bütün Bosch Termoteknik servis organizasyonları arasında en iyi servis teÅŸkilatı seçildik. Yaklaşık 4-5 yıl önce küçük bir organizasyonel deÄŸiÅŸiklikle ben pazarlama direktörlüÄŸü bölümüne geçtim.


Åžu an sorumluluÄŸum altında olan birimde marka yönetimi; yani Bosch ve Buderus markamızla ilgili bütün pazarlama aktiviteleri, organizasyonlar, PR aktiviteleri, reklamlar, showroomlar, bayi geliÅŸtirme, sadakat kulüpleri vs. iÅŸleri gerçekleÅŸtiriyoruz.


Başında olduÄŸum bölüme baÄŸlı olan ürün yönetimi kısmı da var. Bize bütün OrtadoÄŸu da baÄŸlı, yaklaşık 17 ülke Türkiye’den yönetiliyor. Bu bölgede satılacak ürünlerin piyasada konumlandırılması ile ilgili bütün organizasyonları yapıyoruz. Bununla beraber geçmiÅŸten gelen eskiden de sorumlu olduÄŸum müÅŸteri iletiÅŸim merkezi yine bizim bölümün altında.
Aynı zamanda tüm müÅŸterilerimiz ile iletiÅŸimlerin saÄŸlandığı, taleplerin, önerilerin takip edildiÄŸi ve memnuniyet anketi vb. faaliyetleri yerine getiren “MüÅŸteri İletiÅŸim Merkezi” kısmı da benim sorumluluÄŸumda.


Eskiden beri gelen akademi, yani eÄŸitim bölümümüz var. Bosch Termoteknik Akademi, tamamen teknik eÄŸitim veren bir bölüm ve mottomuz yıllardır deÄŸiÅŸmedi “Bilgi PaylaÅŸtıkça ÇoÄŸalır!”. Bu bölümde bana baÄŸlı. Farklı iÅŸlevleri olan bu departmanları yönetiyorum.



Sizce sektör nereye gidiyor? Dünden bugüne ısıtma-soÄŸutma teknolojilerini deÄŸerlendirerek; gelecekte ne tür teknolojilerin öne çıkacağını düÅŸünüyorsunuz, yorumlarınız ile beraber anlatır mısınız? Bosch’un termoteknik teknolojilerinde geldiÄŸi son nokta nedir? Bu konuda öncü olduÄŸu noktalar ve çalışmalarından bahseder misiniz?


BaÄŸlanabilirlik günümüzde her sektörün en önemli konuların biri haline geldi. Nesnelerin interneti aynı zamanda cihazların birbiriyle konuÅŸması ve bizimle konuÅŸması demek. Belki de belli bir süre sonra arabanızda giderken, evinizdeki kombiyle arabanız iletiÅŸime geçebilecek. Arabanın navigasyonu sizin semtinize girdiÄŸinizi anlayıp, kombiyi çalıştıracak. Kısacası; nesnelerin interneti konusunda hayal gücünüzü çok geniÅŸ tutmakta fayda var. Nesnelerin interneti bizim geleceÄŸimiz. Çünkü ilerleyen zamanlarda, ÅŸehirler ve ülkeler de akıllı hale gelecek. Mesela; Enerji Bakanlığı’nda çalışan biri ekrandan ÅŸehrin hangi bölgesinde ne kadar enerji tüketildiÄŸini anında görebilecek. Nesnelerin interneti bu yöne doÄŸru gitmeye baÅŸlıyor.


Bosch Termoteknik olarak Termoteknoloji sektörünün geleceÄŸini ÅŸekillendirmek istiyoruz, bu nedenle “Biz, Termoteknolojinin geleceÄŸiyiz” diyoruz. Hepimizin bildiÄŸi gibi günümüzde aÄŸ baÄŸlantılı teknolojiler, yaÅŸam konforumuzu artırırken, saÄŸladıkları tasarrufla da ön plana çıkıyor. Odağında müÅŸteri memnuniyetini tutan bir firma olarak bizler de teknolojik cihazlar üreterek insan hayatını kolaylaÅŸtırmayı ilke edinmekteyiz. AraÅŸtırma-GeliÅŸtirme’ye ve ürünlerimizin dijitalleÅŸmesine büyük önem veriyoruz. Tüm dünyada bugüne kadar 200.000'in üzerinde baÄŸlanabilirlik ürünü sattık. Bu ürünlerin gelecekte büyük bir potansiyele sahip olacağına inanıyoruz.


DijitalleÅŸme yolundan attığımız adımlara bir yenisini daha ekleyerek yeni Bosch CT100 akıllı oda kumandamızı ısıtma sektörüne sunduk. Modülasyonlu teknolojisi sayesinde sunduÄŸu avantajlar ile doÄŸalgaz kullanımında verimlilik saÄŸlayan CT100; kablosuz aÄŸa baÄŸlanarak Bosch Control mobil uygulaması ile internet üzerinden kombiniz nerede olursa olsun kontrol edebilmenize imkân sunuyor.


Bosch CT100 oda kumandası; kendiliÄŸinden öÄŸrenme ve Geo-fencing modlar gibi akıllı fonksiyonları sayesinde ısıtma sisteminin en verimli ÅŸekilde kullanılmasını saÄŸladığı gibi ve enerji tasarrufu elde edilmesine de yardımcı oluyor. Mobil uygulama üzerinden kendiliÄŸinden öÄŸrenme modunun aktifleÅŸtirilmesiyle birlikte kombinin zaman programı 7 gün boyunca takip edilip ve kaydediliyor. Böylelikle kullanıcıların bireysel günlük rutinleri CT100 Akıllı Kumandası tarafından tanınıyor ve buna baÄŸlı olarak en uygun sıcaklık otomatik olarak ayarlanabiliyor.

Bosch CT100 oda kumandası coÄŸrafi konumu belirlemek amacıyla geo-fencing özelliÄŸini kullanarak konutun etrafında bir mesafe yarıçapı tanımlıyor. Kullanıcının akıllı telefonu sayesinde evden uzaklaşıldığında veya giriÅŸ yapıldığında kumanda bunu algılıyor ve uygulamaya haber veriyor. Böylece CT100 ve kombi tarafından ev sahibinin tercih ettiÄŸi sıcaklık ayarı otomatik olarak gerçekleÅŸtiriliyor.


Sektörde eksik gördüÄŸünüz konular, alanlar nelerdir ve bunların tamamlanması için düÅŸünceleriniz nelerdir?


İklimlendirme sektöründeki meslek tanımlamalarının tam olarak tamamlanması gerekmektedir. Örnek olarak doÄŸalgaz sektöründe gaz tesisatı, baca ve yakıcı cihazlar ile ilgili meslek tanımları var ve buna göre bu iÅŸ alanında çalışanlar sertifikalandırılabiliyor. Aynı ÅŸekilde cihazların montajını yapan kiÅŸilerinde belli bir standartta sertifikalandırılması faydalı olabilir. Bu sertifikalarında belli bir kurum tarafından kontrol edilmesi önemli olacaktır.Bu ÅŸekilde tesissattaki uygulama kalitesi artaracak ve müÅŸteri memnuniyeti daha yukarı seviyeye gelecektir.

Bununla beraber sektördeki markalar olarak bizler, sektörün geleceÄŸini emanet edeceÄŸimiz genç nesillerin yetiÅŸmesine katkıda bulunmalıyız. Onların teknik yeterliliklerini artımak en önemli hedeflerimiz arasında yer almalıdır. Biz bu konuya oldukça ehemmiyet veriyor ve önemli adımlar atıyoruz.

Bayi, alt bayi ve yetkili servislerimize sunduÄŸumuz planlı eÄŸitimlerin dışında; üniversiteler, meslek yüksek okulları ve meslek liseleri ile ortak projeler yaparak sektörümüzün gelecekteki oyuncularının eÄŸitimine de katkıda bulunuyoruz. BahçeÅŸehir Üniversitesinde COOP programı çerçevesinde “BOSCH Termoteknik- HVAC Systems” isimli verdiÄŸimiz ders sayesinde, Mühendislik öÄŸrencilerine hem sektörümüzü tanıtıyor hem de teknik bilgi birikimimizi geleceÄŸin mühendisleri ile paylaşıyoruz. 2009 yılından beri süregelen bu program mühendislik fakültesi öÄŸrencileri tarafından yoÄŸun talep görmektedir.


Bunun dışında farklı üniversitelerden gelen eÄŸitim taleplerini karşılamaya çalışıyoruz. 2016’dan bu yana Yıldız Teknik Üniversitesi, ÖzyeÄŸin Üniversitesi, Okan Üniversitesi, İzmir Yüksek teknoloji Enstitüsü öÄŸrencilerine teknik eÄŸitim desteÄŸi verdik. Ayrıca yine üniversite ve lise öÄŸrencilerine Genel müdürlük binamızda ve Manisa fabrikamızda düzenlediÄŸimiz teknik gezilere katılım imkânı sunuyoruz.


Bu iÅŸbirlikleri sürerken İzmir Çınarlı Endüstri Meslek Lisesi Tesisat ve İklimlendirme bölümü eÄŸitim salonlarının yenilenme ihtiyacına yönelik, olarak bu salonu Bosch Termoteknik Akademi adı ile yenilemek üzere okulumuz ile prensip anlaÅŸmasına vardık. Özellikle meslek liselerine yapılan yatırımın ülkemizin geleceÄŸine ve sektörümüze yatırım anlamına geldiÄŸini düÅŸünüyoruz. Meslek liseleri ile bugüne kadar yaptığımız iÅŸbirliklerini arttırarak sürdürmek ve Milli EÄŸitim Bakanlığı’nın da onayladığı bir çerçeve içerisine almak amacı ile Mesleki ve Teknik EÄŸitim Genel MüdürlüÄŸü’ne talebimizi ilettik ve mesleki ve teknik eÄŸitimin geliÅŸimine yönelik ortak çalışmaları konu alan bir iÅŸ birliÄŸi protokolüne imza attık.
Protokol Çerçevesinde, İzmir Çınarlı Endüstri Meslek Lisesinin Tesisat ve İklimlendirme EÄŸitim salonlarının yenilenmesini üstlendik. Yenilenen eÄŸitim salolarında hem Meslek Lisesi ÖÄŸrencilerimiz eÄŸitim alabilecek hem de firmamız partnerlerine yönelik eÄŸitimler için bu salonları kullanabilecektir.

Gerek üniversitelerin teknik fakülteleri ile gerek ise meslek liseleri ve meslek yüksekokulları ile iliÅŸkilerimizi daha da geliÅŸtirerek sektörümüze ve ülkemize teknik eleman yetiÅŸtirilmesine daha fazla katkıda bulunabilmeyi arzuluyoruz.

 

Son ekonomik geliÅŸmeleri de göz önüne alarak, sektörün geleceÄŸi ile ilgili görüÅŸlerinizi alabilir miyiz?


Ben ekonomik geliÅŸmeler ne olursa olsun sektörümüz ile ilgili her zaman pozitif düÅŸünen taraftayım. DeÄŸiÅŸen yaÅŸam tarzı, gün geçtikçe geliÅŸen teknoloji ve artan kentleÅŸme oranı iklimlendirme pazarının büyümesini saÄŸlıyor. DiÄŸer yandan son dönemde enerji verimliliÄŸi yüksek, çevre dostu ürünlere tüketicinin ilgisi artıyor. Bu da sektörün büyümesini teÅŸvik ediyor. Ekonomide döviz kurlarının dengesizliÄŸi bize bazı zorluklar yaÅŸatmakla beraber son açıklanan büyüme rakamlarının umut verici olduÄŸunu düÅŸünüyorum. Özellikle üretim alanında büyüme kaydetmeye baÅŸladık. Bunun sektörümüzdeki yansılamaları da mutlaka pozitif olacaktır. İklimlendirme bir lüks deÄŸil bir gerekliliktir. Bu sebepten sektörümüzün negatif geliÅŸmelerden en az seviyede etkilenerek büyüyeceÄŸni düÅŸünüyorum. Zaten geçmiÅŸ 20 yıla baktığımızda da iklimledirme sektörü her zaman diÄŸer sektörlere göre daha istikrarlı büyüme gerçeleÅŸtirmiÅŸtir.


Yeni yapılan konut projeleri, her yıl yeni 500-600 bin yuvanın kurulması, kentsel dönüÅŸüm nedeniyle eski binaların yenilenmesi gibi faktörler, Türkiye’de iklimlendirme sektörünü canlı tutuyor. DiÄŸer yandan yakın bir geçmiÅŸe kadar bulunduÄŸumuz ortamlarda ‘lüks’ olarak nitelendirilen iklimlendirme sistemleri bugün artık vazgeçilmez bir ihtiyaç konumuna gelmiÅŸ bulunuyor. Tüketicinin bu konuda bilinç düzeyinin artması da iklimlendirme sektörünün büyümesine olumlu katkı yapıyor. Dolayısıyla tüm bu faktörlerin etkisiyle iklimlendirme sektörü istikrarlı büyümesini sürdürüyor.


Kısa süre sonra yürürlüÄŸe girmesi beklenen ErP YönetmeliÄŸi’ne uygun üretim teknolojisine sahip olduÄŸunuzu düÅŸünüyoruz. Peki sizce nihai tüketici de buna hazır mı? BilindiÄŸi gibi bu tür cihazların fiyatları çok yüksek, bu yönetmeliÄŸin uygulamaya girmesi sizce satışlara nasıl etki edecek?


Yakın tarihte hayata geçmesini beklediÄŸimiz ErP yönetmeliÄŸi ile birlikte konvansiyonel olarak nitelendirdiÄŸimiz cihazların üretimine izin verilmiyor olacak. Bosch Termoteknik olarak bu yönetmeliÄŸe uygun olarak tüm hazırlıklarımızı tamamladık. YoÄŸuÅŸmalı kombi kullanımının teÅŸvik edilmesi, kullanıcıların bu konuda bilinçlendirilmesi konusunda çalışmalarımızı uzun süreden beri devam ettiriyoruz. Yapılan tüm bu çalışmalarla birlikte pazar ve son kullanıcılarda buna uyum saÄŸlayacaktır.


Tüm bu çalışmalarımızın ve emeklerimizin karşılığı olarak, İngiliz BRG Building Solutions firması tarafından 2017 yılında Avrupa Isıtıcı Pazarına iliÅŸkin olarak yayımlanan raporuna göre; Bosch Termoteknik olarak yoÄŸuÅŸmalı kombi kategorisinde Bosch ve Buderus markalarımız ile ısıtma, soÄŸutma ve havalandırma pazarında lider konumundayız. Bosch markası kombilerimiz ile birinci olurken, Buderus markamız da ikincilikle onu takip etti. Bu bizim için çok önemli bir baÅŸarı ve sektöre yön veren bir firma olduÄŸumuzun da önemli bir göstergesidir.

 


 

R E K L A M

İlginizi çekebilir...

Ufuk Atan; "DemirDöküm'ün yeni marka kimliği, modern, sürdürülebilir ve müşteri odaklı yaklaşımımızın bir yansıması."

DemirDöküm Genel Müdür Yardımcısı Ufuk Atan, DemirDöküm'de yeni marka kimliği ile başlayan dönüşüm, ısı pompaları ve hidrojen başlıklarındaki soru...
6 Mart 2025

KLINGER Turkey Pazarlama Yöneticisi Ali Korhan Közer: "Özellikle, demir çelik sektöründe oksijen hatlarında..."

KLINGER Turkey Pazarlama Yöneticisi Ali Korhan Közer, yakından tanıdığımız Politeknik-KLINGER markalarının merak ettiğimiz yakın geçmişini, KLINGER va...
10 Åžubat 2025

Bir Ömür, Türkiye'nin İklimlendirme Sektörünün de Tarihi: YÜKSEL KÖKSAL Anlatıyor,

Üçüncü ve Son Bölüm: İSTANBUL ve TETİSAN TECRÜBEM'¦...
5 Kasım 2024

 
Anladım
Web sitemizde kullanıcı deneyiminizi artırmak için çerez (cookie) kullanılır. Daha fazla bilgi için lütfen tıklayınız...

  • Boat Builder Türkiye
  • Çatı ve Cephe Sistemleri Dergisi
  • Enerji & DoÄŸalgaz Dergisi
  • Enerji ve Çevre Dünyası
  • Su ve Çevre Teknolojileri Dergisi
  • Tersane Dergisi
  • Yalıtım Dergisi
  • Yangın ve Güvenlik
  • YeÅŸilBina Dergisi
  • İklimlendirme Sektörü KataloÄŸu
  • Yangın ve Güvenlik Sektörü KataloÄŸu
  • Yalıtım Sektörü KataloÄŸu
  • Su ve Çevre Sektörü KataloÄŸu

©2025 B2B Medya - Teknik Sektör Yayıncılığı A.Åž. | Sektörel Yayıncılar DerneÄŸi üyesidir. | Çerez Bilgisi ve Gizlilik Politikamız için lütfen tıklayınız.