WAVIN
E.C.A.

Boğazdan Haliç'e Deniz Suyu Projesi

Boğazdan Haliç'e Deniz Suyu Projesi

18 Ekim 2012 | TEKNİK MAKALE
200. Sayı (AÄžUSTOS 2012)
3.872 kez okundu

Haliç’i besleyen Kağıthane Deresi, çevresindeki imar faaliyetleri sebebiyle yağışın olmadığı dönemlerde kuruyor, Haliç’le birleÅŸtiÄŸi noktada zeminde biriken çamur çevresini olumsuz etkiliyordu. Haliç’in dere ile birleÅŸtiÄŸi noktalarda su yenilenmesi olmadığından çözünmüÅŸ oksijen miktarı azalarak su altı yaÅŸamını da olumsuz etkiliyordu. 
 
İSKİ’nin hayata geçirmiÅŸ olduÄŸu proje ile İstanbul BoÄŸazı’nın suları Kağıthane Deresi ile Haliç’e ulaÅŸacak. Kağıthane Deresi’nde sürekli akışkanlık saÄŸlanmasıyla sudaki çözünmüÅŸ oksijen miktarına baÄŸlı olarak su biyolojisine katkı saÄŸlanacak. Aynı ÅŸekilde oksijen oranı yüksek boÄŸaz sularının Haliç’e ulaÅŸmasıyla Haliç’in suyu yenilenerek su sirkülasyonunun düÅŸük olduÄŸu bölgelerde septikleÅŸmeden kaynaklı koku sorununun önüne geçilecek. Hayata geçirilen bu proje ile İstanbul adeta yeni bir adaya kavuÅŸmuÅŸ olacak. Proje aynı zamanda Kağıthane Deresi civarındaki yerleÅŸim bölgelerinin de yaÅŸam kalitesiyle birlikte ekonomik deÄŸerini de önemli ölçüde artıracak. 
 
İstanbul BoÄŸazı’ndaki Sarıyer – Çayırbaşı’nda inÅŸa edilen su alma yapısı ile AyazaÄŸa terfi merkezine 32 m’lik derinlikten kendi doÄŸal akışıyla ulaÅŸan günde 260 bin m³ deniz suyu buradan önce AyazaÄŸa Deresi’ne, sonra da Kağıthane Deresi’ne pompalanarak Haliç’e yeniden hayat verdi. 
 
AyazaÄŸa – Sarıyer – Çayırbaşı arasına inÅŸa edilen 5 km’lik tünel tamamlandı. Cendere’den gelen deniz suyu Kağıthane Dersi’nden geçerek Haliç’e ulaÅŸtı ve böylece İSKİ’nin 3 sene önce baÅŸlattığı projede sona gelindi. 
Sarıyer – Çayırbaşı’nda inÅŸa edilen tünel aracılığıyla önce AyazaÄŸa Deresi’ne, sonra da baÄŸlantılı olarak Kağıthane Deresi’ne akan İstanbul BoÄŸaz’nın suyu sayesinde Haliç’te su dolaşımı saÄŸlanarak Haliç’in 1950’li yıllarına dönüÅŸü saÄŸlanmış oldu. Deneme amaçlı olarak salınan BoÄŸaz suyunun Haliç’e aktarımı ile ilk aÅŸamada Haliç’teki rif yapısı ve biyolojik çeÅŸitlilik arttı. Bugünlerde gerek Haliç’in Kağıthane Deresi’ne baÄŸlandığı bölgelerde, gerekse Kağıthane Deresi’nin içinde bile artık bol miktarda balıklara rastlanılmakta.
 
Önümüzdeki günlerde BaÅŸbakan Recep Tayyip ErdoÄŸan ve İstanbul BüyükÅŸehir Belediyesi BaÅŸkanı Kadir TopbaÅŸ tarafından resmi açılışı yapılacak olan BoÄŸaz’dan Haliç’e Deniz Suyu Projesi için Sadabat Deresi olarak da bilinen Kağıthane Deresi’nin 21. yüzyılda yeniden eski canlılığına kavuÅŸması bekleniyor.
 
1.Terfi Merkezi:
  • Åžaft Çapı: 12,10 m 
  • Åžaft YüksekliÄŸi: 32,00 m 
  • TBM GiriÅŸ Åžaftı
  • Bu ÅŸaftın tabanına konulan 3 adet pompa ile (3000 lt/sn) ÅŸafttaki deniz suyu AyazaÄŸa Mevkisi’ne terfi ettiriliyor. Buradan, kendi cazibesiyle Kağıthane Deresi’nden geçen deniz suyu Haliç’e akıyor.
2.Tünel Åžaftları (HT1 - HT2 - HT3):
  • Åžaftların Çapı: 7,50 m
  • Åžaftların YüksekliÄŸi: HT1: 18 m, HT2: 48 m, HT3: 41 m 
  • HT1 Åžaftı TBM çıkış ÅŸaftıdır.
 
HT2 ve HT3 Åžaftlarının yapım amaçlarındaki en önemli unsurlar tünel hattındaki atmosfer basıncının düzenlenmesi için ÅŸaftların birer baca görevi yapması, TBM’in ÅŸafta ulaÅŸtığında yeni hatta baÅŸlamadan önce yapılması gereken bakım - onarım - hizmet iÅŸletme ÅŸaftlarıdır.
 
3.Boru İtme Hattı:
  • HT1 Åžaftı ile Su Alma AÄŸzı arasındaki 740 m’lik kısımda mevcut zemin alüvyon - kuÅŸdili formasyonuna sahip bir yapı gösterdiÄŸinden ve projede kullanılan TBM bu zeminde kullanılamadığından dolayı bu hat boru itme tekniÄŸi ile geçildi.
  • HT1 ile Su Alma AÄŸzı arasında 7 adet Menhol ve 1 adet Su Alma Yapısı bulunmaktadır. Menhollerin her birinin arası yaklaşık 80 m olup, yapım amaçları boru itilirken itme pistonlarındaki basınçları zemin baskısından dolayı azaltmak ve hat boyunca atmosfer basıncını düzenlemektir.
  • Zeminin elveriÅŸsiz olması ve makinenin artan piston basıncı dikdörtgen planlanan boru itme menhollerini dairesel olarak yapımına zorlamıştır.
4. TBM 2500:
  • Projede kullanılan TBM, 11 m’lik kesici kafa ve kalkan arkasında da 9 adet Gentry’den oluÅŸan 45 m’lik ekipmanı ile toplamda 56 m uzunluÄŸunda bir makinedir.
  • TBM kesici kafasında toplamda 21 adet kesici elmas disk bulunmaktadır. Kazı çapı 3120 mm olarak yapılır ve her kazıda 1 m ilerleme kaydedilir.
  • Her kazı bittiÄŸinde kalkan içine 1 m geniÅŸliÄŸinde 6 adet segment taşından oluÅŸan ring dizilir ve itme iÅŸlemine devam edilir. Ring dizildiÄŸinde tünel iç geniÅŸliÄŸi 2500 mm’yi bulur.
  • Kazılardan çıkan hafriyat konveyör bant yardımı ile makinanın arkasında hazır bekleyen lokomotifin kovalarına boÅŸaltılır ve kazı tamamlandıktan sonra çalıştığı ÅŸafttan portal vinç yardımı ile kovalar kamyonlara boÅŸaltılır.
 
5. İç Kaplama Betonu:
  • Tünel Kazısı segmentli bir ÅŸekilde tamamlandıktan sonra, tünel içinde ikinci kaplama betonu dökümüne baÅŸlanır.
  • Segmentli bir ÅŸekilde tünel tamamlandıktan sonra 2500 mm olan tünel çapının içine, iç kaplama kalıbı kurulur ve 15 cm kalınlığında iç kaplama betonu dökülür.
  • İç kaplama betonu dökümünden sonra tünel inÅŸaatı tamamlanır, PVC membran korumalı 2200 mm çapında tünel hattı elde edilir.

 

R E K L A M

İlginizi çekebilir...

2025 Neden Her Binada Akıllı HVAC Entegrasyonu İçin Dönüm Noktasıdır?

Enerji tasarrufundan daha sağlıklı havaya ve öngörücü bakıma kadar akıllı HVAC sistemleri artık isteğe bağlı değil; 2025 yılında bina performansı, uyu...
1 Mayıs 2025

Leed Enhanced Commissioning Çalışmaları Üzerine Kısa Bir Değerlendirme

Binaların ömrü boyunca dayanıklı, enerji verimli ve konforlu olabilmeleri için mutlaka multi disipliner biçimde olan kalite kontrolleri ile inşa edilm...
7 Nisan 2025

Klimalarda Vakumlama İşleminin Önemi

Vakumlama işleminin neden önemli olduğunu bilmek çok önemlidir. Eğer ilk çalıştırma sırasında vakumlama yapılmazsa klima sistemlerinde verimsizlik ve ...
7 Nisan 2025

 
Anladım
Web sitemizde kullanıcı deneyiminizi artırmak için çerez (cookie) kullanılır. Daha fazla bilgi için lütfen tıklayınız...

  • Boat Builder Türkiye
  • Çatı ve Cephe Sistemleri Dergisi
  • Enerji & DoÄŸalgaz Dergisi
  • Enerji ve Çevre Dünyası
  • Su ve Çevre Teknolojileri Dergisi
  • Tersane Dergisi
  • Yalıtım Dergisi
  • Yangın ve Güvenlik
  • YeÅŸilBina Dergisi
  • İklimlendirme Sektörü KataloÄŸu
  • Yangın ve Güvenlik Sektörü KataloÄŸu
  • Yalıtım Sektörü KataloÄŸu
  • Su ve Çevre Sektörü KataloÄŸu

©2025 B2B Medya - Teknik Sektör Yayıncılığı A.Åž. | Sektörel Yayıncılar DerneÄŸi üyesidir. | Çerez Bilgisi ve Gizlilik Politikamız için lütfen tıklayınız.