
Türkiye Distribütörü Metrans Makina Olan Watson Marlow Bredel,Bugüne Kadar 100.000 Adet Pompa Satışı Gerçekleştirdi![]()
![]() ![]()
BREDEL-Hortum pompaları alanında 50 yılı aşkın süredir faaliyet gösteren Watson Marlow Bredel’in geçmişine baktığımızda, Hollanda’da bundan yaklaşık 60 yıl önce
![]()
Watson Marlow dünyaca ünlü bir İngiliz firmasıdır. Ve yine peristaltik dediğimiz yani hortum tipi pompaların çok küçüklerinin üretimini yapıyor. Daha çok laboratuarlarda, daha küçük debili uygulamalarda kullanılan bir tip pompadır. Watson Marlow, Bredel’i satın almıştır. Daha sonra Spirax Sarco Watson Marlow’u satın alıyor, Watson Marlow da Bredel’i satın alıyor. Aile şirketi olarak başlayan imalatçı şirketler, Avrupa’da Amerika’da, er geç büyük uluslararası holding firmaların eline düşüyor. Bu satın alma işlemi 1997 yılında gerçekleşti.
Günümüze geldiğimizde şu anda kaç tip pompa çeşidi üretiyorsunuz ve hangi sektörlere hizmet veriyorsunuz?
![]()
BREDEL-Yüksek basınçlı peristaltik pompa imalatları gerçekleştiriyoruz. Peristaltik; hareketi tanımlayan bir tabirdir. Pompanın çalışma şekli tamamen bu prensibe dayalıdır. Bu, özellikle daha aşındırıcı ve yoğun ürünlerin terfiinde kullanılan bir pompa tipidir. Ama Türkiye’de buna daha çok hortum pompa deniyor. Şöyle söylemeliyim ki; nerede zor bir uygulama varsa biz oraya giriyoruz.
Toplam kaç adet pompa çeşidi var? İçinde kaça bölünüyor?
BREDEL-Bu pompa tek ürün fakat burada yatan espri hortum. Çünkü o hortum değişik malzemeden üretilebiliyor. Örneğin; gıdaya uygun olanı var. Asit ve daha agresif sıvı olana karşı başka bir hortum türü kullanılıyor. Abrasif, aşındırıcı bir ortam olduğu zaman yine başka bir hortum türüne geçiyorsunuz. Ama neticede pompanın diğer mekanizması değişmiyor. Yani bütün espri hortumda. Ve şöyle söyleyeyim, asıl teknoloji hortumda yatıyor. Çünkü o hortum çok özellikli.
Hortum seçimi malzemeye göre değişiyor. O seçim aşamasında nelere dikkat ediliyor? Nasıl seçim yapılıyor?
BREDEL-60 yıllık bir tecrübeyle, şimdiye kadar 100.000 adet pompa sattık. Çoğu kimyasallarla ilgili önceden oluşmuş bir birikimimiz var. Tabi ki bazı kimyasallar var ki yeni çıkmış ya da bizim bilmediğimiz ürünler olabiliyor. O zaman alıp, kendi laboratuarlarımızda, test standımızda bu ürün üzerinde çalışıyoruz, bir deneme yapıyoruz ve ayrıca Metrans gibi bir distribütör üzerinden bu uygulama hakkında mümkün olduğu kadar detaylı bilgi alıyoruz. Ve bu şekilde doğru malzemeyi seçebiliyoruz.
Yani, ihtiyacımız olduğu zaman böyle bir koşul, bir malzeme var, buna uygun olanı seçin, bize gönderin, gönül rahatlığıyla kullanalım diyebiliyor muyuz?
BREDEL-Öyle fakat bir tek o yetmeyebiliyor. Çünkü müşterinin öyle bir sistemi var ki, bir tek ürünün kimyasal, fiziksel özelliğini tanımak yeterli olmayabiliyor. O zaman sistemin de çalışması lazım. Bir uygulamada pompayı o sisteme adapte etmek de önemli. Çünkü bu pompanın emiş kabiliyetini de iyi değerlendirmek lazım ve boru hattının, pompanın konulacağı yeri, emiş mesafesini, bütün bunları da iyi değerlendirmemiz gerekiyor. Sırf birkaç metreyle bile pompa bir anda performansını düşürebiliyor. Yani bütün olay emişte. Emiş koşullarını doğru irdelemek lazım ve ona göre pompayı seçip, yerleştirmek lazım.
Tek bir yerde mi üretim yapıyorsunuz? Kaç ülkede faaliyet gösteriyorsunuz?
![]()
BREDEL-Hollanda’da üretim yapıyoruz. 70’ten fazla ülkede satış organizasyonumuz var. Dünya üzerinde çok yaygın bir satış ağına sahibiz. Bütün ülkelerde aynı şekilde faaliyet gösteriyoruz. Yani bir distribütör bulunuyor.
Bredel imalatınızla ilgili detaylı bilgi verir misiniz?
BREDEL-Doğru ve kaliteli hammaddeyi almak ürünümüz için çok önemli. Övünerek söyleyebilirim ki, bizim pompamızın önemli bir aksamı olan pompa gövdesi dökümü, en iyi malzemeyi nereden alabiliriz diye baktık ve Türkiye’de karar kıldık ve şu anda bütün bizim döküm malzememiz Türkiye’den geliyor. Bugün, Bredel pompa alan bir müşteri her zaman bilmeli ki burada bir Türk işçiliği var. Türk ekonomisine bir katkısı var.
Hollanda’dan başka yerde üretim yapılmadığını söylediniz. Dünyanın pek çok ülkesinden siparişler geldiği halde nasıl yetiştirebiliyorsunuz? Teslim süreleriniz nedir?
BREDEL-Bu bizim pazarla olan sıkı ilişkimiz ve satış ağımızdan gelen bilgileri değerlendirerek ihtiyacın ne olduğunu önceden tespit edip ona göre hazırlık yapmamızla ilgili bir durum. Tabi bu da tecrübeyle oluşuyor. Her sene bir sene sonrasının hedefini, bütçesini oluşturuyoruz ve tedarikçilerle, alt yüklenicilerle olan anlaşmalarımızı ona göre yapıyoruz. Malzemeyi ham olarak stoklarımızda bekletiyoruz, oradan alıp, işleyip, bitirip, gönderiyoruz ve tüm bu işlemi 1 ayda yapıyoruz. 1 ay, böyle bir pompa için çok iyi zaman. Burada pompanın kendisi kadar yedek parça temini de önemli. Biz de yine kendi deneyimlerimize ve distribütörlerin deneyimlerine dayanarak yedek parça bulunduruyoruz, ki bir ihtiyaç anında hemen o gün müşterinin ihtiyacını karşılayabilelim.
Anladığım kadarıyla Metrans da yedek parça tutuyor. Bunun da belli bir miktarı var değil mi?
METRANS-Evet, müşterilerimizi tanıyoruz ve bu pompaların nerelerde çalıştığını biliyoruz. Uygulamanın zorluk derecesine göre hortumunu aşağı yukarı üç ayda bir ya da senede bir değiştiren var. Siz zaten stoklarınızda o oranda bir yedek parça bulunduruyorsunuz.
Artık mesele sadece pompayı satmak değil, hizmet çok önemli. Firmalar, fabrikalarında eskisi gibi bir sürü eleman çalıştıramıyorlar. Artık herkes maliyetleri kısmakla meşgul. Kim daha iyi hizmeti ayağına kadar götürüyorsa, müşteri oraya doğru yöneliyor. Ama buna karşılık yine de rekabetçi bir fiyatı elde etmek için sizi zorluyor. Bana hizmet getirdiniz onun için size şu kadar daha fazla para vereyim demiyor. Metrans olarak müşteriye üründen ziyade komple bir hizmet sunmamız gerektiğinin bilincindeyiz ve bunu da yapmaya çalışıyoruz.
Peki kendinize koyduğunuz bir zaman dilimi var mı? Bir sorun çıktığında şu kadar zamanda mutlaka çözülmeli diyor musunuz?
METRANS-Bunu maalesef diyemiyoruz, çünkü pompa öyle bir ekipman ki bazen aylarca uğraşıp ta problemi çözemeyebiliyorsunuz. Ama bazen de basit bir müdahale ile pompa basmaya başlıyor. Bakıyorsunuz sistemde bulununan bir vana kapalı , işletmecinin öyle bir vanası olduğundan haberi bile yok. Bu gibi durumlarla da karşılaştık. Ama artık Türkiye’de de bir değişim görüyoruz. 20 yılda bütün o devreleri geçirdik. Bu Türkiye için uzun bir süre. 90’lı yıllarda bir ürünü katalogla satardınız, şimdiki gibi internet, web sayfaları yoktu. Günümüzde bir çok teknik bilgiye kolaylıkla ulaşabiliyorsunuz. Çok zor günlerden bugünlere geldik. Artık müşteri profili de olumlu yönde değişti. Özellikle gençler bilgiye daha çabuk ulaşabiliyorlar, daha rahatlar, dünyaya açıklar.
Bunun yenileme pazarı var mı?
![]()
BREDEL-Öncelikle değiştirme elindeki pompayı kötü kullanıyorsan, iyi davranmıyorsan olabilir. Bu aynı senin otomobilin gibidir. Eğer otomobilinin yağını değiştirirsen, periyodik bakımını yaparsan o zaman o pompa da aynı şekilde uzun ömürlü olur. Ama eğer iyi bakmazsan, bakımını iyi yapmazsan tabi ki bir gün o pompa seni yarı yolda bırakır ve belki de artık çok geçtir, o pompayı atıp yenisini alman gerekir. 50 yıllık pompalar gördüm, hala çalışıyordu.
50 yıl önceki teknolojiyle şimdiki teknolojiyi birbirinden farklı. Sınıflar değişti, eskisini kullanamazsınız, değişim gerekiyor. Bu aşamada yeni ürün mü alınır yoksa motor mu değiştirilir?
BREDEL-Bir önceki jenerasyon pompaları vardı, SP diyorduk, şimdi SPX jenerasyon pompa var, bu çok daha kullanışlı, çok daha az parçadan oluşuyor. Hortumu değiştirmesi veya bakımı çok daha kolay. Tabi bu da müşteriler için muhakkak bir avantaj sağlıyor.
1982’de bir pompa varmış, 1998’de başka bir pompa, 2009’da daha başka bir pompa varmış. Eğer 1982’deki pompayı kullanıyorsam 2009 teknolojisini aldığımda bana bir avantaj sağlamaz mı? Sağlar. O zaman ben işletme maliyetine bakarak yeni pompayı alırım. Aslında, dönüşüm pazarı derken bunu da kastediyorum.
METRANS- Öyle durumlar oluyor ki örneğin eski bir pompa yedek parça tüketiyor, kullanıcı yedek parça fiyatına hatta belki altına yeni bir pompa alabiliyor. Biz bunu değişik sektörlerde görüyoruz. Örneğin müşterinin tesisinde mevcut bir tip pompası var fakat verim alamıyor. O zaman alternatif arayışına giriyor. Örneğin, Türkiye’de, havayla çalışan tip pompaların kullanımından bazı müşterilerde uzaklaşma var. Çünkü hava tüketimi için kompresör lazım. Kompresörün de, hava tüketiminin de belli bir maliyeti var. O işletmede kullanılan pompanın adedine ve uygulamaya göre avantajlı olup olmadığının hesabını artık yapabiliyorsunuz. Artık devletin de enerji tasarrufu sağlayan sanayiciye teşviki var. Kullanıcı, havalı tip pompasını elektrik motor tahrikli pompaya çevirdiğinde veya alternatif bir hortum pompayla değiştirdiğinde ne kadar enerji tasarrufu sağlayacağına bakıyor ve çıkan hesaplamalara göre dönüştürmeye karar veriyor. Bir hesap yapıyor, “Ben bunun 2 senede geri dönüşünü alabiliyorum. Enerji tasarrufuda sağlıyorum, bir de devlet bana destek oluyor” diyor ve değiştiriyor. Artık fabrikalarda bu tarz çalışmalar da yapıyoruz.
Onlar bunun farkındalar mı?
![]()
METRANS-Bir ekipmana sahip olma maliyetine cost of ownership deniyor. Bu yalnız satınalma maliyeti değil, aynı zamanda o ekipmanı çalıştırdığın ömrü boyunca size olan işletme maliyeti demektir. Türkiye’de bir çok müşteri kararını verirken öncellikle ürünün alış fiyatına bakar. Ama, ben en az 10 yıl kullanacağım pompayı, 10 yılda işletme maliyeti bana ne kadara mal olacak diye kimse bu gibi hesaplara girmez. Ancak, ülkemizde özellikle enerji maliyetlerinin son yıllarda artması nedeniyle küçük bir kesim pompa kulllanıcısının satın alma kararlarını bir takım değerlendirmelere bakarak yapmaya başladıklarını sevinerek yaşıyoruz.
Neye bakarak yapıyor?
METRANS-O pompanın verimliliği nedir? Ne kadar enerji tüketiyor? Yedek parça ihtiyacı nedir? Yedek parça maliyeti nedir? Bunu 10 yıla yayıyor ve bu süre zarfında dönüşünü hesap ediyor. Ve ondan sonra ortaya çıkan tablolara bakıyor ki aslında başta pahalı aldığı pompa uzun vadede ona ucuza mal oluyor. İşte buna cost of ownership deniyor.
Bir müşteri olarak ekipmanı alacağınız tedarikçiyi seçerken uzmanlığına bakmak gerekiyor. Artık, o noktaya geliyoruz. Arkasında, bilgi birikimi, know how, ve tecrübe olmalı. Ve o noktadan Metrans’a geliyoruz. Çünkü Metrans’ın portföyüne baktığınız zaman her biri çok kıymetli ve önemli pompa üreticilerinden oluşuyor. Yani, Portföyümüze baktığınız zaman Bredel, dünyada ilk hortum pompayı imal eden kişi. Wilden’a bakıyorsun öyle, Viking’e bakıyorsun öyle. Ürün portföyümüzü oluştururken, özellikle dünya pazarında konusunda en iyi firmaları bir araya getirdik ki, bu uzmanlığımıza müşterimiz değer versin. Çünkü 60 yıl biri, 70 yıl öbürü, 150 yıl bir diğeri, bunların hepsini üstüne koyduğunuz zaman Metrans olarak müşterimize temin ettiğimiz tecrübe birikimi toplamda belki 1500 yıldır ve bu çok önemli bir hususdur. Biz işte bu özelliğimizi ön plana çıkarıyoruz.
BREDEL-Ben müşterinin yerinde olsam bunu bekler, bunu ararım. Benim problemimi kim daha iyi çözecek, kim daha çok bilgi sahibi. Bütün bu tedarikçiler Metrans’ın mühendislerini eğitiyorlar. Mühendislerin konularını iyi çalışmaları, bilmeleri lazım, o da hakikaten kolay iş değil. Pompacı olmak bunları gerektirir.
Peki siz kaç yıldan beri beraber çalışıyorsunuz?
![]()
METRANS-Bredel’le 1992 yılından bu yana çalışıyoruz. Herhalde sektörde bu tip pompaların satışını başarmak üzere bizden daha fazla sabır göstermiş birileri yoktur. Çünkü o yıllarda bu tip pompa Türkiye’de pek bilinmezdi ve müşterilere pahalı gelirdi. Tanıtmak ve satabilmek için çok uğraştık. Müşterilerimiz “Bu pompa çok pahalı, biz bunu almayız” diyorlardı, fakat biz yılmadık, deneme pompaları getirttik, bir çok uygulamada denedik , çoğunda başarılı olduk ve zamanla müşteriler hortum pompayı daha çok benimseyip sevdiler. Çok mücadele ettik ve bu sabrın karşılığını da şimdi görüyoruz, çünkü piyasa son yıllarda bu tip pompalar için artık açıldı. 10 – 15 yıl bu pompalardan satıp da bir şey kazanamadığımız oldu ama bizlerde bu arada hortum pompayı öğrendik. Şimdi bir çok müşterimiz hortum pompayı kullanıyorlar ve memnunlar.
Türkiye pompa pazarının gelişimini nasıl görüyorsunuz?
BREDEL-Türkiye pompa pazarının geleceğini çok iyi görüyorum. Nüfusun genç olması ve daha çok büyümeye hazır bir ekonomi, pompa pazarını çok cazip kılıyor. Bunun yanında Türkiye’deki pompa sektörünü ele aldığımızda; çok iyi bir şekilde geliştiğini, dünya standartlarında üretim yapmak için uğraş verdiğini görüyoruz. Zaten bunu yakalamayanın bu oyundan vazgeçmesi lazım. Çünkü uzun vade de tutunamazsınız.
İlginizi çekebilir... 2025 Neden Her Binada Akıllı HVAC Entegrasyonu İçin Dönüm Noktasıdır?Enerji tasarrufundan daha sağlıklı havaya ve öngörücü bakıma kadar akıllı HVAC sistemleri artık isteğe bağlı değil; 2025 yılında bina performansı, uyu... Leed Enhanced Commissioning Çalışmaları Üzerine Kısa Bir DeğerlendirmeBinaların ömrü boyunca dayanıklı, enerji verimli ve konforlu olabilmeleri için mutlaka multi disipliner biçimde olan kalite kontrolleri ile inşa edilm... Klimalarda Vakumlama İşleminin ÖnemiVakumlama işleminin neden önemli olduğunu bilmek çok önemlidir. Eğer ilk çalıştırma sırasında vakumlama yapılmazsa klima sistemlerinde verimsizlik ve ... |
||||
©2025 B2B Medya - Teknik Sektör Yayıncılığı A.Ş. | Sektörel Yayıncılar Derneği üyesidir. | Çerez Bilgisi ve Gizlilik Politikamız için lütfen tıklayınız.