
ÜNTES YÖNETİM KURULU BAŞKANI MEHMET ŞANAL: "HİSENSE VRF KLİMA SİSTEMLERİ İLE VRF PAZARINDA DA SES GETİRECEĞİZ"![]()
Şirketiniz hakkında tanıtıcı bilgi vererek, mevcut durumu ve geleceğe yönelik hedeflerinden bahsedebilir misiniz?
Üntes yarım asıra yaklaşan tecrübesi ile gelişerek ve farklılaşarak iklimlendirme sektöründe üretimine devam etmektedir. İlk üretimlerine endüstriyel fanlar ve duvar tipi cihazların üretimi ile başlayan Üntes, bugün 300’ün üzerinde çalışanı ile üretim faaliyetlerini Ankara/Kazan ve Saray’daki 120.000 m2’lik açık 29,100 m2‘lik kapalı alandaki fabrikalarında sürdürmektedir. Ürün gamını sürekli olarak geliştiren firmamız bugün, klima-havalandırma sistemleri, klima santralleri, hijyenik klima cihazları, paket klima cihazları, havuz nem alma cihazları, fan coil üniteleri, çatı ve kanal tipi aspiratörleri ve Üntes-Rhoss markası ile soğutma grupları üretim hatlarına sahiptir.
Müşterilerimizin tüm ihtiyaçlarının yanında olabilmek adına, dünya devi Hisense ile yapmış olduğumuz distribütörlük anlaşması ile 2016 yılı itibarı ile ürün gruplarımıza VRF sistemlerini de ekledik. Klima santralleri, fan coil ve soğutma grubu pazarında önemli bir yerimiz var. Bu alanlardaki başarımızı geçtiğimiz yıl üretimine başladığımız rooftop paket sistemlerinde ve VRF sistemlerinde de yakalamayı hedefliyoruz. Yerel pazardaki hedeflerimizin yanı sıra global anlamda da ciddi hedeflerimiz var. Üretimimizin yüzde 20’sini 30’a yakın ülkeye ihraç ediyoruz. 2020 yılına kadar bu oranı %40’lara çıkarmayı hedefliyoruz. Bu yıl içerisine ilk kez Avusturalya’ya ilk satış bağlantımızı yaptık. Üntes Ürünleri Şili’den Avustralya’ya kadar dünyanın birçok noktasına ulaşmaya başlamıştır. Üntes olarak Ar-Ge’ye büyük önem veriyoruz. Chiller, fancoil, rooftop ve paket klimalar test laboratuvarlarımız mevcuttu. Aralık ayı da heat pump chiller test laboratuvarımızı da hizmete açmış olacağız. Ar-Ge yatırımlarımız her yıl artarak devam ediyor. Yakın bir zamanda Ar-Ge departmanımızı Ar-Ge merkezi statüsüne kavuşturacağız.
Hisense ürünleri için nasıl bir ortaklık, organizasyon yaptınız, bununla ilgili hedeflerinizi detaylı olarak açıklar mısınız? Japon teknoloji ve iklimlendirme devi Hitachi ile 1969’da Çin’de kurulmuş elektronik devi Hisense’in 2002 yılında beraber kurduğu Hisense Hitachi Air-Conditioning Systems fabrikası Hisense ve Hitachi markaları altında VRF sistemleri üreterek dünya genelinde satışını gerçekleştirmektedir. Avrupa’daki en büyük VRF pazarına sahip olan Türkiye Hisense için stratejik öneme sahiptir. Bu kapsamda Üntes bünyesinde kurulu olan Üntes VRF Klima Sistemleri A.Ş. Hisense’in Türkiye’deki tek yetkili distribütörü olmuştur. Bu ortaklığın temel amacı Üntes’in diğer ürün gruplarında olduğu gibi VRF ve split klima sistemleri satışında da 3 yıl içerisinde pazar liderleri arasına girerek Türkiye pazar beklentilerini en doğru biçimde sağlamaktır. Marka gelişim stratejisi doğrultusunda 2016 Avrupa Kupası ve Formula 1 Redbull takımı sponsorlukları bulunan Hisense, Türkiye pazarındaki marka çalışmalarına Üntes ile devam etmektedir.
Hisense için satış ve satış sonrası organizasyonunu ne şekilde planladınız, detayları ile açıklar mısınız? Son kullanıcının bizlerden temel beklentisi, ilk yatırım ve ömür boyu maliyetin optimize edildiği en uygun sistemin projelerinde uygulanmasıdır. Bu beklentinin ancak kaliteli ürün, doğru seçim, doğru uygulama ve kesintisiz hizmetle mümkün olacağını bilen Üntes, tüm personel ve çalışma altyapısını buna göre oluşturmuştur. Hedeflerin gerçekleşmesi ve başarının sürekliliğinin anahtarı Türkiye genelinde en az 350 Üntes biriminin (bayi, çözüm ortağı, servis) ortak çalışma alt yapısı altında insani hatalardan arındırılmış bir sistemde iş üretmesinden geçmektedir. Üntes’in bu çalışma disiplinindeki görevi üreticiden son kullanıcıya kadar tüm paydaşların etik kurallar çerçevesinde beklentilerinin karşılanmasıdır.
Türkiye’de hangi Hisense ürünlerini pazara sunacaksınız, bu ürünlerin üstün özelliklerinden bahseder misiniz?
Hisense, yıllık 17 milyar $ cirosu ile sadece iklimlendirme değil dünyanın lider LCD TV ve elektronik eşya üreticilerindendir. Üntes bu aşamada VRF ve hafif ticari klima sistemleri satışını üstlenmiştir. Hisense Hitachi Air-Conditioning Systems fabrikalarından çıkan ürünlerin tamamı günümüz kalite ve verimlilik ihtiyaçlarını karşılamak üzere tasarlanmıştır. Yeni asimetrik scroll kompresör teknolojisi, iki kademeli süper soğutmalı akışkan çevrim yapısı, çok katmanlı ısı değiştirgeci ve entegre kontrol yapısı gibi öncü teknolojiler Hisense VRF sistemlerini sıfırın altında -23oC’den +52oC’ye kadar geniş bir iklim aralığında kesintisiz ve maksimum verimle çalışmalarını sağlamaktadır. Ürün gamına kısaca göz atacak olursak 8kW ile 150kW arası ısı pompalı ve ısı geri kazanımlı hava soğutmalı dış üniteler, 8kW ile 56kW arası su soğutmalı dış üniteler mühendislik ekiplerinin teknik beklentilerine cevap verirken, estetik ve rakiplerine göre daha kompakt yapıdaki iç üniteleri mimari zorlukları rahatlıkla aşabilmektedir. 6.000 m3/saate kadar ısı geri kazanımlı %100 taze hava çözümleri sunan Hisense tek devrede 150kW’a kadar klima santralı DX bağlantı imkanı tanımaktadır. Üntes Türkiye’nin en büyük klima santrali üreticilerindendir. Hisense Üntes ortak teknik çalışmasının ürünü olan VRF destekli DX bataryalı klima santralleri benzer ürünlerin tüm uyumsuzluk dezavantajlarından arındırılmış olarak son kullanıcıya %100 kusursuz çalışma garantisi vermektedir.
Şirketinizin diğer ürün, hizmet yelpazesinden bahsederek, önümüzdeki yıl için başka ne gibi yenilikler sunmayı planlıyorsunuz?
2017 yılı başında rooftop klimalarda soğutma kapasitesi 200kW üstünde olan ürünlerimizi de pazara sunacağız. Ayrıca özellikle yurtdışı pazarlarda tropikal iklimler için geliştirmekte olduğumuz rooftop klimaları da önümüzdeki yılın ikinci yarısında satışa sunacağız. Soğutma gurubu fabrikamızın üretim alanını da bu yıl içerisinde büyüterek 5000 metrekareye çıkardık. Bu tesisimizdeki ikinci test laboratuvarımızı da Aralık ayında tamamlamayı planlıyoruz. Yeni test ünitemizde artık heatpump chiller ünitelerinin de performans testlerini yapabileceğiz.
Türkiye’de etkinliğinizi arttırmayı planladığınız özel alanlar, ürün grubu veya pazarlar bulunuyor mu?
Türkiye’de merkezi klima sistemlerinde pazar payımız her ürün gamında ilk üçtedir. Bu yüzden bizim asıl hedefimiz dış pazarda büyümektir. İç pazarda daha önce ithal ettiğimiz rooftop klimaların 2015 yılında üretimine başladık ve bu alandaki düşük olan pazar payımızı %20’lere ulaştırmayı planlıyoruz.
Tabii ki VRF pazarı alanında, hızlı bir şekilde giriş yapmak üzere tüm hazırlıklarımızı tamamladık. VRF klima sistemlerinin satış pazarlamasının yapmak üzere şirketlerimiz bünyesine Üntes VRF Klima Sistemleri A.Ş. olarak yeni bir şirket daha kattık. VRF ve split klima sistemlerinin tüm satış dağıtım ve satış sonrası işlemleri yeni kurduğumuz bu şirket üzerinden yapılmaya başlamıştır. Yeni şirketimizde bu konuda çok tecrübeli bir takım oluşturduk. Son yıllarda birçok projede VRF klima sistemleri ile merkezi sistem klima sistemleri aynı proje içerisinde kullanılmaya başladı. Dolayısı ile biz müşterilerimizin tüm proje ihtiyaçlarını karşılayamıyorduk. Müşterilerimizden gelen yoğun talepler doğrultusunda artık bu tür projelerde de tüm klima sistemlerini müşterilerimize sunabileceğiz.
Sektör ile ilgili yorumlarınızı alabilir miyiz?
Son yirmi yılda iklimlendirme sektöründeki gelişim ve büyüme, ülkemiz sanayisindeki büyüme verilerinin üzerinde bir büyümedir. Bu büyümenin birincil sebebi inşaat sektörünün hızlı gelişimidir. Sektördeki bu hızlı büyüme trendi ile birlikte sektörel firmalarda belirli ürünlerde kapasite artışı ile kısmen katma değeri yüksek ürünlerin üretimine yönelik girişimler başlamıştır. Ancak, katma değeri yüksek ürünlerin üretimi konusunda yerli sanayinin daha çok alacağı yol vardır. Örneğin, klima santrallerinde ithalat tamamen biterken artık ciddi bir ihracat başlamıştır. Fan coil’lerde de sektör tamamen ithalatçı konumundayken, geçtiğimiz yıl ilk defa yerli üretim satışları ithal fancoil satışlarının üzerine çıkmıştır. Fakat halen sektörün fancoil ihracatı ülkemize ithal edilen fancoil miktarından çok daha düşük seviyededir. Söz konusu bu dış ticaret açığı soğutma grupları, rooftop klimalar, fanlar, vb. ürünlerde çok daha yüksek bir orandadır. Üntes olarak bizim de girdiğimiz VRF klima sistemlerinde ise şu anda tamamen ithalata dayalı bir tüketim söz konudur.
İç pazarın büyümesi ile birlikte Türkiye, yurt dışındaki çok sayıda firmanın dikkatini çeken bir pazar olmuş ve birçok yerli firma satın alınmış veya yeni yatırımlar yapılmıştır. Ancak, bu yatırımlar sayesinde Türkiye’deki iklimlendirme sektörünün reytingi artmakla birlikte maalesef bu yatırımların ve satın almaların büyük bir kısmı iç pazara odaklı üretim yapmanın ötesine gidememiştir. Dış pazara yönelik katma değeri yüksek ürünlerin üretimine yönelik yatırımlara da ağırlık verilirse birçok komponent üreticisi de ülkemizde üretilmeyen komponentlerin üretimine yönelik yeni yatırımlar yapacaklardır. Sektör olarak önümüzdeki yıllarda bu problemin çözümüne yönelik ortak stratejiler geliştirilirse, 2030’lu yıllarda üretim bazında ve iklimlendirme ihracat rakamlarında Avrupa’da ilk üçe girmemiz mümkün olacaktır.
Son olarak eklemek istedikleriniz? Üntes son 10 yıldaki stratejik planları doğrultusunda merkezi sistem klimaları konusunda çok ciddi yatırımlar yaparak ülkemizdeki en geniş üretim yelpazesine sahip ürünleri ülkemizde üreten tek firma konumuna gelmiştir. Nihai ürün olarak ithalatımız nerede ise kalmamıştır. Yıllar öncesi İthalatını yaptığımız fancoil, chiller, rooftop klimalar yapmış olduğumuz know-how transferleri ve Ar-Ge çalışmalarımız sayesinde artık kendi tesislerimizde üretilmeye başlamıştır. Amacımız, Ar-Ge çalışmalarımızı ve gelişimimizi her zaman sürdürülebilir kılmaktır. İlginizi çekebilir... İSKİD, İklimlendirme Zirvesi Sektör Liderlerini, Bakanlık Bürokratlarını ve Daire Başkanlarını Bir Araya Getirdiİlk kez, 5 Mayıs 2025 tarihinde Hilton Convention Center'da büyük bir başarıyla gerçekleşen İklimlendirme Zirvesi hakkında, İSKİD Başkanı Tunç Kor... Ufuk Atan; "DemirDöküm'ün yeni marka kimliği, modern, sürdürülebilir ve müşteri odaklı yaklaşımımızın bir yansıması."DemirDöküm Genel Müdür Yardımcısı Ufuk Atan, DemirDöküm'de yeni marka kimliği ile başlayan dönüşüm, ısı pompaları ve hidrojen başlıklarındaki soru... KLINGER Turkey Pazarlama Yöneticisi Ali Korhan Közer: "Özellikle, demir çelik sektöründe oksijen hatlarında..."KLINGER Turkey Pazarlama Yöneticisi Ali Korhan Közer, yakından tanıdığımız Politeknik-KLINGER markalarının merak ettiğimiz yakın geçmişini, KLINGER va... |
||||
©2025 B2B Medya - Teknik Sektör Yayıncılığı A.Ş. | Sektörel Yayıncılar Derneği üyesidir. | Çerez Bilgisi ve Gizlilik Politikamız için lütfen tıklayınız.