
Çimento, Cam, Seramik ve Toprak Ürünleri İhracatçıları BirliÄŸi (ÇCSİB), 2024 yılında toplamda yaklaşık 4,5 milyar dolarlık ihracat yapan birlik üyesi ÅŸampiyon firmaları açıkladı. Son iki yılda ihracatta yaÅŸanan kayıpların ardından 2025’in geri dönüÅŸ yılı olmasını beklediklerini söyleyen ÇCSİB BaÅŸkanı Erdem Çenesiz, yeniden yükseliÅŸe geçmek için ÜFE kadar kur artışının olması, finansmana eriÅŸimin kolaylaÅŸtırılması, ihracat kredilerinde vade uzatılması ve faizlerin indirilmesi yönünde beklentilerinin olduÄŸunu belirtti. Maliyetler dolayısıyla firmaların rekabetçiliÄŸinin azaldığını ifade eden Çenesiz, “Ancak rekabet yalnızca fiyatla sınırlı deÄŸildir. Bu nedenle alıcılara ürün kalitemizi, tasarım gücümüzü, lojistik kabiliyetimizi iyi anlatmalıyız. Ayrıca kendimizi sadece AB ve ABD gibi pazarlarla sınırlamayıp Latin Amerika, Afrika gibi pazarlardaki payımızı da artırmalıyız” dedi.
Seramik, çimento, cam sektörlerinin ihracatçı firmalarını bünyesinde bulunduran ve 2 binin üzerinde üyesiyle tek ve koordinatör ihracatçı birliÄŸi olan Çimento, Cam, Seramik ve Toprak Ürünleri İhracatçıları BirliÄŸi (ÇCSİB), 2024 yılının ihracat ÅŸampiyonlarını açıkladı. Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) Dış Ticaret Kompleksi’nde düzenlenen 7. İhracatın Åžampiyonları Ödül Töreni’ne Ticaret Bakan Yardımcısı Volkan AÄŸar, TİM BaÅŸkanı Mustafa Gültepe, Ankara Sanayi Odası (ASO) BaÅŸkanı Seyit Ardıç, ÇCSİB BaÅŸkanı Erdem Çenesiz, ÇCSİB BaÅŸkan Yardımcıları Tansu Kumru ve Abdulhamit Akçay ile birlik üyesi firmalar katılım gösterdi.
Mustafa Gültepe: “Konjonktürel geliÅŸmeleri fırsata dönüÅŸtürmek istiyoruz”
Türkiye’nin 2024 yılında 262 milyar dolarlık ihracat gerçekleÅŸtirdiÄŸini söyleyen TİM BaÅŸkanı Mustafa Gültepe, “Bu yıl için 280 milyar dolarlık ihracat hedefimiz var. İlk 4 ayda yüzde 4 artışla 86,2 milyar dolara ulaÅŸtık. Son 12 ayda ise 265 milyar doları yakaladık. Bu sonuçla tarihimizdeki en yüksek 12 aylık ihracat deÄŸerine ulaÅŸmış bulunuyoruz. Ancak hedefimizi düÅŸündüÄŸümüzde, çimento, cam ve seramik de dahil tüm sektörlerimizle daha fazlasını yapmamız gerekiyor. Hedefe ulaÅŸmak için var gücümüzle çalışıyoruz. İhracatçılarımızın mevcut pazarlardaki payını artırmaları ve yeni pazarlarda alıcılarla buluÅŸabilmeleri için yoÄŸun bir ticaret ve alım heyeti programı yürütüyoruz. Ayrıca konjonktürel geliÅŸmeleri de fırsata dönüÅŸtürmek istiyoruz. Ülkemizde 41 yıldır devam eden terörün bitmesi yönünde dün atılan adımı son derece önemsiyorum. Çünkü Türkiye 41 yıldır terör nedeniyle büyük acılar çekti. Terör, barış ve huzurun yanı sıra Büyük Türkiye hayallerimizin önündeki en büyük engel, ekonomik kalkınmamıza vurulan prangaydı. Süreç baÅŸarıyla tamamlanır, pranga kırılırsa ülkemiz için tarihi bir fırsat ortaya çıkacak. Barış ve huzur ortamının ÅŸekillendireceÄŸi yeni dönemde kaynaklarımızı üretime ve yatırıma dönüÅŸtürmemizin önü açılacak. Böylece Türkiye’yi ihracatta ilk 10 ülke arasına çıkarma hedefimize daha hızlı ulaÅŸabileceÄŸimize yürekten inanıyorum” dedi.
Erdem Çenesiz: “Ticari iliÅŸkilerimiz ve yüksek itibarımız sayesinde ihracat kaybımızı sınırladık”
ÇCSİB üyesi firmalar, 2022 yılında 5,6 milyar dolar ihracat gerçekleÅŸtirdikten sonra 2023 yılını 4,9 milyar dolar, 2024 yılını ise yaklaşık 4,5 milyar dolar ihracatla kapatmıştı. ÇCSİB BaÅŸkanı Erdem Çenesiz, son iki yılda yaÅŸanan kaybın küresel koÅŸullar ve yurt içindeki ekonomik konjonktürden kaynaklandığını belirtti. Çin’in 2023 yılında neredeyse tüm sektörlerde agresif bir fiyat politikası izleyerek fiyatları aÅŸağı çektiÄŸini hatırlatan Çenesiz, “Her ne kadar bunun sürdürülebilir olmadığını görüp yeniden fiyat artırmaya baÅŸlamış olsalar da bu süreçte rekabet ettiÄŸimiz ülkelere ana pazarlarda pay kaptırdık. SavaÅŸlar, küresel ekonomik koÅŸullar, jeopolitik belirsizlikler de ihracatımızın bir miktar düÅŸmesine neden oldu. Kaybı belirli bir düzeyde tutmamızdaki en büyük etkenler ise marka, tasarım ve inovasyon gücümüz ile lojistik kabiliyetlerimiz oldu. KurduÄŸumuz saÄŸlam ticari iliÅŸkilerimiz ve uluslararası arenadaki yüksek itibarımız sayesinde de ihracat kaybımızı sınırlayıp tolere edilebilir bir seviyede tutmayı baÅŸardık” diye konuÅŸtu.
“ABD-Çin ticaret savaşının daha fazla büyümesini beklemiyoruz”
ABD ile Çin arasında yaÅŸanan ticaret savaşının kısa sürede bitmeyeceÄŸini ancak çok daha büyük bir soruna dönüÅŸmesini de beklemediklerini ifade eden Çenesiz ÅŸöyle devam etti; “Çin gibi çok büyük bir ülke ile ticareti sıfırlamak, ABD açısından da pek mümkün deÄŸil. Ancak Çin, ABD pazarında kaybettiklerini geri kazanmak için yine fiyat kırarak AB’ye yönelebilir. Bu sebeple alıcılara, rekabetin yalnızca fiyatla sınırlı olmaması gerektiÄŸini çok iyi anlatmalı, avantajlarımızı kullanmalıyız. Bununla birlikte kendimizi sadece AB ve ABD gibi pazarlarla sınırlamayıp Latin Amerika, Afrika gibi pazarlardaki payımızı da artırmalıyız.”
“İhracat kredileri enflasyonu tetiklemeden büyüme fırsatı sunuyor”
2025’in geri dönüÅŸ yılı olacağını öngördüklerini vurgulayan Çenesiz, “İhracatçılar olarak bugünkü kur politikasıyla zorlanıyoruz. Özellikle normalleÅŸmeye dönülmesiyle birlikte ÜFE kadar kur artışı olmasını bekliyoruz. Sektörlerimiz için bir diÄŸer kritik konu ise finansman. Mevcut koÅŸullarda firmalar, kaynaklarını büyüme ve yatırım için deÄŸil, ayakta kalmak için kullanmak zorunda kalıyor. Bu alanda saÄŸlanacak bir rahatlama, özellikle fiyatlama ve ihracat sipariÅŸi alımı süreçlerinde firmalara hem hareket alanı hem de özgüven kazandırır. İhracat kredilerinin vadesi ve faizlerinde de mevcuda göre daha fazla iyileÅŸtirme yapılmasını talep ediyoruz. Çünkü ihracat kredisi enflasyona sebep olmayan bir kredi tipi. İhracat kredileri sayesinde ihracat artıyor, artan ihracat sayesinde de daha fazla döviz giriÅŸi oluyor, ülkemizin cari açığının azalmasına katkı saÄŸlanıyor. Dolayısıyla enflasyonist bir etkisi olmayan ihracat kredilerinin vadelerinde uzatma, faizlerinde ise düÅŸüÅŸ, enflasyonu tetiklemeden büyüme fırsatı sunuyor. Yılın ilk dört ayında bir önceki yıla göre yüzde 2’lik bir kaybımız olsa da sanayicilerimiz üretimi diri tutuyor ve fırsat pencerelerini iyi görüyor. Dolayısıyla bu desteklerle geri dönüÅŸü saÄŸlayabiliriz” açıklamasında bulundu.
“Barışın ve huzurun hakim olması ekonomik açıdan yeni bir dönemin kapılarını aralayacak”
Çenesiz ayrıca, barış sürecinin yalnızca toplumsal deÄŸil, ekonomik açıdan da yeni bir dönemin kapılarını aralayacağına iÅŸaret ederek, “Barışın ve huzurun hakim olduÄŸu bir Türkiye, üretimden lojistiÄŸe, yatırımdan ihracat ve istihdama kadar her alanda daha saÄŸlam bir zemin sunacaktır. Bu yeni dönemde, sürdürülebilir ve dengeli bir büyüme yakalayabileceÄŸimize inanıyoruz” deÄŸerlendirmesini yaptı.
“Seramik kaplama malzemelerindeki ihracat artışı, toplam ihracat artışımızın iÅŸaret fiÅŸeÄŸi olacak”
Seramik sektörü hakkında da bilgi veren Çenesiz ÅŸunları söyledi; “GeçtiÄŸimiz yıl, seramik kaplama malzemelerindeki artışa raÄŸmen saÄŸlık gereçleri ile porselen sofra ve mutfak eÅŸyası ihracatımızdaki kayıplar nedeniyle sektör genelinde bir önceki yıla göre yüzde 2’lik düÅŸüÅŸ yaÅŸadık. Pazar küçülmesinden kaynaklı stoklar ve enflasyonun çok altında kalan fiyat artışı da bu kayıpta etkili oldu. Bu yıl ise seramik kaplama malzemeleri ihracatında yüzde 6-8; seramik saÄŸlık gereçlerinde ise yüzde 4-5 artış öngörüyoruz. Özellikle seramik kaplama malzemelerindeki ihracat artışı, toplam ihracat artışımızın iÅŸaret fiÅŸeÄŸi olacaktır. Öte yandan seramik saÄŸlık gereçleri olarak da adlandırılan banyo malzemeleri ve porselen gibi alanlar emek yoÄŸun iÅŸler. Bu sektörlerimiz, sadece seramik üretimi ile bilinen iller dışında Zonguldak’tan Diyarbakır’a kadar ülkemizin dört bir yanına dağılıyor. Dolayısıyla emek yoÄŸun sektörler olarak dikkate alınmaları yönünde bir talebimiz bulunuyor. Bu sektörler yerli kaynaklarla Anadolu’nun her köÅŸesinde istihdam saÄŸlıyor ve yüzde 82 gibi rekor bir oranla döviz kazandırıyor. Bir baÅŸka deyiÅŸle ihraç ettikleri her 100 doların 82 doları ülkemizde kalıyor.”
Tansu Kumru: “Haksız rekabet yaratan cam ürünleri ithalatı ile mücadelede Ticaret Bakanlığımızın desteklerinin artarak devam etmesi çok önemli”
90 yıllık bir geçmiÅŸe sahip olan Türk cam sektörünün 4 milyon tonun üzerindeki üretim ve iÅŸleme kapasitesiyle Türkiye’yi dünyanın cam üretim üssü haline getirdiÄŸini dile getiren ÇCSİB BaÅŸkan Yardımcısı Tansu Kumru, “Son 5 yılda ihracatını yüzde 50’nin üzerinde artıran sektörümüz bununla yetinmeyip Ar-Ge, inovasyon çevreye duyarlı üretim süreçlerine ve ürünlere odaklandı. Bu yatırımlar sayesinde enerji tasarrufu saÄŸlayan kaplamalı camlar ve güneÅŸ panelleri için enerji camları gibi yenilikçi ürünlerin üretimini artırdık; hafifletilmiÅŸ ÅŸiÅŸe ve özel tasarımlı cam ev eÅŸyası ürünleriyle de fark yarattık. İhracat pazarlarımızı çeÅŸitlendirmek de önceliklerimiz arasında yer aldı. Avrupa pazarındaki durgunluktan etkilenmemek için ABD, Afrika ve Orta DoÄŸu pazarlarına da odaklandık. Sektör olarak, ihracat pazarlarındaki tüm fırsatları deÄŸerlendirebilecek kapasiteye, deneyime, ürün çeÅŸitliliÄŸine ve hizmet seviyesine sahibiz. Bu süreçte Çin, Vietnam, Malezya, Mısır, İran gibi ülkelerden üretim maliyetlerimizin bile çok altında fiyatla gelen ve haksız rekabet yaratan ithalatla mücadelede Ticaret Bakanlığımızın desteklerinin sürmesi bizim için çok kıymetli” ÅŸeklinde konuÅŸtu.
Abdulhamit Akçay: “Türk çimento sektörü güvenilir ve güçlü bir partner”
Türk çimento sektörünün 2024 yılında yaÅŸanan zorluklara ve yüksek maliyet dezavantajına raÄŸmen ihracat pazarlarında kesintisiz bir ÅŸekilde hizmet vermeyi sürdürdüÄŸüne vurgu yapan ÇCSİB BaÅŸkan Yardımcısı Abdulhamit Akçay, “Geçen yıl 100 ülkeye yaptığımız 19 milyon tonluk 1,1 milyar dolar seviyesindeki ihracat ile Türk çimento sektörünün güvenilir ve güçlü bir partner olma özelliÄŸini bir kez daha ortaya koyduk. Dünya toplam çimento ve klinker ihracatının yüzde 10’unu ve deniz yoluyla yapılan ihracatın yüzde 15’ini gerçekleÅŸtirdik. Aynı dönemde ülkemizde depremden etkilenen bölgedeki çimento tedarikini de kesintisiz ÅŸekilde sürdürdük. İhracatımızda ABD başı çekerek lider olmayı sürdürüyor. Türk çimento sektörü, ABD’nin çimento ithalatının yüzde 30’unu, toplam çimento tüketiminin ise yüzde 7’sini tek başına karşılayarak Amerika’nın en önemli ve güvenilir ticari partneri konumunda bulunuyor. Suriye de ihracatımızda Amerika’nın ardından gelerek önemini korumaya devam ediyor. Ayrıca İtalya, Bulgaristan baÅŸta olmak üzere Avrupa ve FildiÅŸi Sahili, Gana gibi Afrika ülkeleri de vazgeçilmez pazarlarımız arasında yer alıyor. Avrupa, Kuzey Afrika ve Orta DoÄŸu’dan yapılan toplam ihracatın ise yüzde 27’sini tek başımıza karşılıyoruz. Bu yılın ilk dört ayında da ihracatımızı miktar bazında yüzde 14 artırarak baÅŸarımızın devam edeceÄŸini gösterdik” dedi.
7. İhracatın Åžampiyonları Ödül Töreni’nde, açılış konuÅŸmalarının ardından 2024 yılında “En Fazla İhracat Yapan Firmalar”, “En Yüksek İhraç Birim Fiyatına Sahip Firma”, “İhracatını Oransal Olarak En Fazla Artıran Firma” ve “İhracatını En Fazla Artıran Firma” kategorilerinde 12 alt sektörde faaliyet gösteren 44 firmaya toplam 76 ödül takdim edildi.
* Firmalar Çimento, Cam, Seramik ve Toprak Ürünleri İhracatçıları BirliÄŸi’nin üyesidir.
SERAMİK KAPLAMA MALZEMELERİ KATEGORİSİ
En Fazla İhracat Yapan Firmalar
1- EKOM ECZACIBAŞI DIŞ TİC. A.Ş.
2- QUA GRANITE HAYAL YAPI VE ÜRÜNLERİ SAN. TİC. A.Åž
3- KALESERAMİK ÇANAKKALE KALEBODUR SERAMİK SAN. A.Åž.
4- ***
5- ***
En Yüksek İhraç Birim Fiyatına Sahip Firma
EKOM ECZACIBAŞI DIŞ TİC. A.Ş.
İhracatını Oransal Olarak En Fazla Artıran Firma
SERAMİKSAN TURGUTLU SERAMİK SAN. VE TİC. A.Ş.
İhracatını En Fazla Artıran Firma
QUA GRANITE HAYAL YAPI VE ÜRÜNLERİ SAN. TİC. A.Åž
SERAMİK SAÄžLIK GEREÇLERİ KATEGORİSİ
En Fazla İhracat Yapan Firmalar
1- EKOM ECZACIBAŞI DIŞ TİC. A.Ş.
2- KEY BANYO VE MUTFAK ÜRÜN. DIÅž. TİC. A.Åž.
3- İSVEA SERAMİK VE BANYO ÜRÜNLERİ SANAYİ A.Åž.
4- TURKUAZ SERAMİK SAN. VE TİC. A.Ş
5- ÇANAKÇILAR SERAMİK SAN. VE TİC. A.Åž.
En Yüksek İhraç Birim Fiyatına Sahip Firma
ELEKS DIŞ TİCARET A.Ş.
İhracatını Oransal Olarak En Fazla Arttıran Firma
AYVA MAK. İNŞ. SAN. TİC. LTD. ŞTİ.
İhracatını En Fazla Artıran Firma
İSVEA SERAMİK VE BANYO ÜRÜNLERİ SANAYİ A.Åž.
GENEL ÇİMENTO SEKTÖRÜ KATEGORİSİ
En Fazla İhracat Yapan Firmalar
1- MEDCEM GLOBAL PAZARLAMA A.Åž.
2- ÇİMSA ÇİMENTO SAN. TİC. A.Åž.
3- NUH ÇİMENTO SANAYİ A.Åž.
4- AKÇANSA ÇİMENTO SAN.VE TİC. A.Åž.
5- BATI ANADOLU ŞİRKETLER TOPLULUĞU
İhracatını En Fazla Artıran Firma
MEDCEM GLOBAL PAZARLAMA A.Åž.
GRİ ÇİMENTO KATEGORİSİ
En Fazla İhracat Yapan Firmalar
1-MEDCEM GLOBAL PAZARLAMA A.Åž.
2-NUH ÇİMENTO SANAYİ A.Åž.
3-AKÇANSA ÇİMENTO SAN. VE TİC. A.Åž.
4-ÇİMSA ÇİMENTO SAN. TİC. A.Åž.
5-BATI ANADOLU ŞİRKETLER TOPLULUĞU
BEYAZ ÇİMENTO KATEGORİSİ
En Fazla İhracat Yapan Firmalar
1- ÇİMSA ÇİMENTO SAN. TİC. A.Åž.
2- OYAK ÇİMENTO FABRİKALARI A.Åž.
KLİNKER KATEGORİSİ
En Fazla İhracat Yapan Firmalar
1- MEDCEM GLOBAL PAZARLAMA A.Åž.
2- NUH ÇİMENTO SANAYİ A.Åž.
3- ÇİMSA ÇİMENTO SAN. TİC. A.Åž.
4- BATI ANADOLU ŞİRKETLER TOPLULUĞU
5- AKÇANSA ÇİMENTO SAN.VE TİC.A.Åž.
İhracatını En Fazla Artıran Firma
MEDCEM GLOBAL PAZARLAMA A.Åž.
DÜZ CAM KATEGORİSİ
En Fazla İhracat Yapan Firmalar
1- TÜRKİYE ŞİŞE VE CAM FABRİKALARI A.Åž.
2- YORGLASS CAM SAN. VE TİC. A.Ş.
3- SCHOTT ORİM CAM SAN. VE TİC. A.Ş.
4- STARGRUP CAM A. Åž.
5- CAMYAPI CAM PAZARLAMA İNŞAAT TAAH. TİC. VE SAN. LTD. ŞTİ.
En Yüksek İhraç Birim Fiyatına Sahip Firma
STARGRUP CAM A.Åž.
İhracatını En Fazla Artıran Firma
ARDIÇ CAM SANAYİ ANONİM ŞİRKETİ
İŞLENMİŞ CAM KATEGORİSİ
En Fazla İhracat Yapan Firmalar
1- YORGLASS CAM SAN. VE TİC. A.Ş.
2- SCHOTT ORİM CAM SAN. VE TİC. A.Ş.
3- STARGRUP CAM A. Åž.
4- CAMYAPI CAM PAZARLAMA İNŞAAT TAAH. TİC. VE SAN. LTD. ŞTİ.
5- YILDIZ CAM SAN.VE TİC. A.Ş.
En Yüksek İhraç Birim Fiyatına Sahip Firmalar
ILVA ÇAÄžDAÅž CAM SANAYİ VE TİCARET LTD. ÅžTİ.
İhracatını En Fazla Artıran Firmalar
1- ÇIRAYLAR CAM İNÅž.MALZ.SAN.VE TİC.A.Åž.
2- ARDIÇ CAM SANAYİ A.Åž
3- EURO CAM VE PLASTİK YAPI SİSTEMLERİ SANAYİ VE TİCARET LTD.ŞTİ.
R E K L A M