
Aile Şirketleri - 1![]()
Mehmet Yaşar Bahçivan Hemen hemen 7 yıldır Bahçıvan Elektrik Motor, yani BVN firmasının şirket ortağı ve icra kurulu başkanıyım. Makine Mühendisiyim. Daha ortaokul ve lise yıllarında üretimde çalışmaya başladım. Genel müdürlük görevine gelinceye kadar BVN’de farklı kademelerde aktif olarak çalıştım. Şu anda İcra Kurulu Başkanlığı ve Genel Müdürlük görevini yürütüyorum. Burada paylaşmak istediğim yazılar, bir aile işletmesi olan BVN’nin zaman tünelinden bahsediyor olacak ve aile işletmelerinin önemi, yaşam döngüleri, karakteristik özellikleri, avantajları, dezavantajları ve kurumsallaşma sürecinde yaşadıkları problemleri dilimin döndüğünce aktarmaya çalışacağım. İşletme sahibi insanlardan hayatındaki en önemli şeyleri sıralaması istendiğinde, muhtemelen birinci sıraya ailesini ve ikinci sıraya da işini koyacaktır. Bu nedenle bu iki unsuru da kapsayabilen aile şirketleri, içinde barındırdığı “duygusal boyut” nedeniyle kamusal ortaklı şirketlerden çok farklı bir özellik gösterir. Sevgi, hoşgörü, çalışma ve başarma arzusunu içinde barındırabilmeleri ve ülke ekonomilerinde “lokomotif” vazifesi görmeleri, aile işletmelerinin önemini artırmaktadır. Ailenin şirkete hizmet edebilmesi için öncelikle aile bireylerinin, daha sonra da şirket çalışanlarının o etkinlik ve yetkinlikte olması gerekiyor. Başarılı firmalar başarılı ekiplerden, dolayısıyla başarılı insan kaynağından oluşur. Her insanın bir değer çantası vardır. Yıllar içinde kişi çantasını ne kadar değerli şeylerle doldurabilirse, kendi değerini de o derece artırır. Ve o değer bizimle gittiğimiz her yere gelir. Onun için gerek günlük yaşantımızda gerekse iş hayatımızda sürekli gelişim hayat felsefemiz olmalı. Aksi takdirde şirket aileye hizmet etmeye başlıyor ve bir yerden sonra etkin ve yetkin olmayan aile bireyleri şirketi geliştiremediği için sıkıntılar başlıyor Aslında şirketleri de birer birey gibi düşünüp swot analizlerini yaptıktan sonra güçlü yanlarını rekabet avantajı sağlayacak şekilde kullanmak, zayıf yanlarını geliştirmek, fırsatları tespit edip değerlendirmek ve tehditleri de risk haritaları çıkararak, proaktif yönetim anlayışıyla bertaraf etmek çok önemlidir. İşletmeler kaynaklarını iyi planlayıp dünyaya bakış açılarını geliştirmeli, yaratıcı ve çözüm odaklı olmalı, sürekli değişim, dijitalleşme ve öğrenme felsefesini oturturken geçmiş verilerine de sahip olmalıdır.
Aile Şirketleri Aile şirketlerinin bir sistem çerçevesinde incelenmesine 1960 ve 1970’lerde başlanmış. Aile işletmesi genel olarak ailenin büyüğü tarafından kurulan, ilk dönemlerinde aile bireylerinin gecelerini gündüzlerine katarak şirketi büyütmek için emek sarf ettikleri ve yine genelde soy isimlerini şirkete verdikleri sosyal örgütlerdir. Araştırmacılar aile şirketlerini tanımlarken dört temel unsur üzerinde dururlar. Şirketin %50'sinden daha fazlasına sahip baskın bir aile grubu olup olmadığı, duygusal kan bağı içerisinde olan grup üyelerinin kendilerini aile şirketlerinin avantajları ve dezavantajları "aile şirketi" olarak algılayıp algılamadıkları, şirketin baskın bir aile grubu tarafından yönetilip yönetilmediği ve şirketin ikinci ya da daha sonraki nesillere devredilme deneyimini yaşayıp yaşamadığıdır. Bunlara ilave olarak bazı araştırmacılar aile şirketini tanımlarken birçok unsurun değerlendirilmesi gerektiğini ifade etmektedir. Aile şirketlerinin gelişim evreleri: Girişim ve İşe Başlama, İşte Başarı, Büyüme ve Gelişme, Mülkiyet Genişlemesi, Doyum Noktası, Eski Başarıları Bekleme, Sistem Arayışı ve Profesyonelleşme, Yeni Kuşaklara Devir ve Tasfiye Dönemi olmak üzere dokuz evrede gerçekleşir. Tüm dünyadaki istatistiki verilere bakıldığında aile şirketlerinin ortalama yaşama süreleri (24-25) yıl olduğu, Amerika, İngiltere, İtalya ve Japonya gibi bazı ülkelerde (300-400) yıla kadar yaşamına devam eden aile şirketlerinin olduğu görülmektedir. Dünyada en büyük 500 firmanın 1/3’ü aile şirketidir. En büyük 100 şirketin; İtalya’da 43’ü, Fransa’da 26’sı, Almanya’da 17’si aile şirketidir. Dünyada şirketlerin yüzde 90-95’i ailelerce yönetilmektedir. Türkiye'deki işletmelerin yüzde 95'ini aile şirketleri oluşturuyor. Türkiye'de aile şirketlerinin ortalama ömrü 25-30 yıl. Bu aile şirketlerinin sadece yüzde 30'u ikinci kuşağa, yüzde 12'si üçüncü kuşağa geçebiliyor. Dördüncü kuşağa geçebilenlerin oranı ise yüzde 3'te kalıyor. Bugün Türkiye’de faaliyet gösteren aile şirketleri, yaşam süreleri açısından 3. veya 4.kuşağı geçmemektedir. Aile şirketlerinin ömürlerinin kısa olmalarının sebebi, yapılması gereken bazı faaliyetlerin zamanında planlanıp uygulanmamasıdır. Türkiye’de 18 Ocak 1990 tarihli Dünya gazetesinin “Asırlık Şirketler” ekinde verilen 200 yılını tamamlamış Türk firmaları, Cağaloğlu Hamamı (1741), Ali Muhittin Hacı Bekir (1777) ve Çukurova Gıda Sanayi’dir (1783). 100yılını aşmış firmalardan bazıları; Abdullah Efendi Lokantası (1888), Güllüoğlu (1885), Hacı Şakir (1887), İskender Kebapçısı (1867), Komilli (1878), Konyalı (1897), Kuru Kahveci Mehmet Efendi Mamülleri (1871), Pera Palas (1888), (Tuzcuoğlu (1893), Vefa Bozacısı (1876), Hacı Bekir Lokum ve Akide Şekerleri (1877), Çögenler Helvacılık (1883), Teksima Tekstil (1893). Bu şirketler dördüncü nesle geçebilmişlerdir.
Aile Şirketlerinin Avantajları ve Dezavantajları Genelde aile şirketlerini, birinci nesil kurar, ikinci nesil miras alır ve durumu idare eder, üçüncü nesil ise bitirir. Bir diğer ifadeyle cenazeyi kaldırır, yani satıp savarak parasını yemeye başlar.
Peki, Ne Yapmalı? İlginizi çekebilir... Sektörümüz ISK-SODEX ile Küresel Pazarlarda Gücünü Artıracak2025'in ikinci yarısından itibaren rotasını yeniden büyümeye çeviren iklimlendirme sektörü ISK-SODEX ile ihracat rakamlarını artırmaya odaklanacak... Mekanik Tesisat ve İnşaat Sektörünün Dört Bileşeni Four Essentials Engineering Meeting 2025'teFour Essentials Engineering Meeting, 25 Eylül 2025 tarihinde Haliç Kongre Merkezi'nde gerçekleştirilecek.... İklimlendirme Sektörü Geleceğin Teknolojileri ve Yeni Pazarlara ISK-SODEX ile OdaklanıyorAvrasya bölgesinin en kapsamlı HVAC&R etkinliği olan ISK-SODEX "“ Uluslararası Isıtma, Soğutma, Havalandırma, Yalıtım, Pompa, Vana, Tesisat, Su Ar... |
||||
©2025 B2B Medya - Teknik Sektör Yayıncılığı A.Ş. | Sektörel Yayıncılar Derneği üyesidir. | Çerez Bilgisi ve Gizlilik Politikamız için lütfen tıklayınız.