Previous Page  16 / 108 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 16 / 108 Next Page
Page Background

PERSPEKTİF

14

Tesisat •

Temmuz 2017

ARAŞTIRMALARIN KATMA DEĞER OLUŞTURMASINDA

VE ÜRÜNLERİN TİCARİLEŞTİRİLMESİNDE

ÜNİVERSİTELER VE SANAYİNİN ROLÜ

Türkiye’nin en iyi üniversiteleri dünya sıralamasında çok gerilerde iken; Türk girişimcisinin güçlü olduğu bir

teknoloji alanı da bulunmamaktadır. Yüksek teknolojili sektörlerde yeterli sermaye ve kapasite olmaması

üniversite ve sanayi işbirliğini de yeterince geliştirememiştir. Araştırma sonuçlarının topluma, ekonomiye ve

sanayiye kazandırılmasında üniversitelerin “Girişimci Üniversite” öğretim üyelerinin “Akademik Girişimci”

olmaları önemli bir paya sahiptir.

B

ilimsel ve Teknolojik Araştırma

Yetkinliği, Fikri Mülkiyet Havuzu,

İşbirliği ve Etkileşim, Girişimcilik ve

Yenilik Kültürü, Ekonomik Katkı ve Ticari-

leştirme kriterlerine göre değerlendirilen

TÜBİTAK Girişimci ve Yenilikçi Üniversite

Endeksi 2016’ya göre toplam 80 puanın

üstünde sadece 5 üniversitemiz yer almak-

tadır. İlk 10’da yer alan üniversitelerimiz:

Sabancı Üniversitesi, Orta Doğu Teknik Üni-

versitesi, İhsan Doğramacı Bilkent Üniversi-

tesi, İstanbul Teknik Üniversitesi, Boğaziçi

Üniversitesi, Koç Üniversitesi, Gebze Tek-

nik Üniversitesi, Özyeğin Üniversitesi, İzmir

Yüksek Teknoloji Enstitüsü, Yıldız Teknik

Üniversitesi’dir.

Cornell University, INSEAD, WIPO (Bir-

leşmiş Milletler kuruluşu) tarafından hazır-

lanan Küresel İnovasyon Endeksi 2016 ge-

nel sıralamasında Türkiye 128 ülke arasında

42. sırada yer almıştır. Dünya Ekonomi Fo-

rumu (WEF) tarafından hazırlanan Küresel

Rekabetçilik Endeksi 2016‘ya göre de 138

ülke sıralamasında Türkiye’nin yeri 55.’dir.

Türkiye’de 2017 yılı itibariyle 183 üniver-

site vardır. Bunlardan 118’i devlet üniversi-

tesi, 65’ü vakıf üniversitesidir.

University Ranking by Academic Per-

formance (URAP) başta olmak üzere,

dünya sıralamalarında (CWUR, QS, THE

(TIMES), U.S. News & World Report, CWTS

Leiden, SciMagoIR, Webometrics) en az

bir kez ilk 500’de yer alan 9 üniversitemiz

bulunmaktadır. 8 sıralamadan en az 5’inde

yer alan 14 üniversitemiz vardır.

Türkiye’nin en iyi üniversiteleri dünya

sıralamasında çok gerilerde iken; Türk giri-

şimcisinin güçlü olduğu bir teknoloji alanı

da bulunmamaktadır. Yüksek teknolojili

sektörlerde yeterli sermaye ve kapasite

olmaması üniversite ve sanayi işbirliğini de

yeterince geliştirememiştir.

Araştırma sonuçlarının topluma, eko-

nomiye ve sanayiye kazandırılmasında üni-

versitelerin “Girişimci Üniversite” öğretim

üyelerinin “Akademik Girişimci” olmaları

önemli bir paya sahiptir.

Genel olarak Girişimci Üniversite; üreti-

len bilgi ve yenilikleri, ekonomiye ve top-

luma kazandıran, özel kesim için yenilik

kaynağı olan, yeni fikirlerin geliştirilmesini

sağlayan, mezunları girişimci olabilen ve

bunları gerçekleştirecek etkin bir yönetim

ve altyapıya sahip, toplum ihtiyaçlarına du-

yarlı üniversitelere denmektedir. Akademik

girişimcilik için de üniversitelerdeki bu de-

ğişim gereklidir.

Çok geniş anlamda Akademik Girişim-

ci; bilgi transferi faaliyetlerini yapan akade-

misyenleri ifade etmektedir. Bunlar, üniver-

site dışına eğitim ve danışmanlık vermek,

araştırma projeleri yapmak, patent geliştir-

mek, lisanslama faaliyetlerinde bulunmak

ve filiz işletme/şirket (spin off) kurmak gibi

geniş bir yelpazeye yayılan çalışmaları içer-

mektedir.

Prof. Dr. Nilüfer Eğrican

egrican@suntekinternational.com