

PERSPEKTİF
14
Tesisat •
Temmuz 2017
ARAŞTIRMALARIN KATMA DEĞER OLUŞTURMASINDA
VE ÜRÜNLERİN TİCARİLEŞTİRİLMESİNDE
ÜNİVERSİTELER VE SANAYİNİN ROLÜ
Türkiye’nin en iyi üniversiteleri dünya sıralamasında çok gerilerde iken; Türk girişimcisinin güçlü olduğu bir
teknoloji alanı da bulunmamaktadır. Yüksek teknolojili sektörlerde yeterli sermaye ve kapasite olmaması
üniversite ve sanayi işbirliğini de yeterince geliştirememiştir. Araştırma sonuçlarının topluma, ekonomiye ve
sanayiye kazandırılmasında üniversitelerin “Girişimci Üniversite” öğretim üyelerinin “Akademik Girişimci”
olmaları önemli bir paya sahiptir.
B
ilimsel ve Teknolojik Araştırma
Yetkinliği, Fikri Mülkiyet Havuzu,
İşbirliği ve Etkileşim, Girişimcilik ve
Yenilik Kültürü, Ekonomik Katkı ve Ticari-
leştirme kriterlerine göre değerlendirilen
TÜBİTAK Girişimci ve Yenilikçi Üniversite
Endeksi 2016’ya göre toplam 80 puanın
üstünde sadece 5 üniversitemiz yer almak-
tadır. İlk 10’da yer alan üniversitelerimiz:
Sabancı Üniversitesi, Orta Doğu Teknik Üni-
versitesi, İhsan Doğramacı Bilkent Üniversi-
tesi, İstanbul Teknik Üniversitesi, Boğaziçi
Üniversitesi, Koç Üniversitesi, Gebze Tek-
nik Üniversitesi, Özyeğin Üniversitesi, İzmir
Yüksek Teknoloji Enstitüsü, Yıldız Teknik
Üniversitesi’dir.
Cornell University, INSEAD, WIPO (Bir-
leşmiş Milletler kuruluşu) tarafından hazır-
lanan Küresel İnovasyon Endeksi 2016 ge-
nel sıralamasında Türkiye 128 ülke arasında
42. sırada yer almıştır. Dünya Ekonomi Fo-
rumu (WEF) tarafından hazırlanan Küresel
Rekabetçilik Endeksi 2016‘ya göre de 138
ülke sıralamasında Türkiye’nin yeri 55.’dir.
Türkiye’de 2017 yılı itibariyle 183 üniver-
site vardır. Bunlardan 118’i devlet üniversi-
tesi, 65’ü vakıf üniversitesidir.
University Ranking by Academic Per-
formance (URAP) başta olmak üzere,
dünya sıralamalarında (CWUR, QS, THE
(TIMES), U.S. News & World Report, CWTS
Leiden, SciMagoIR, Webometrics) en az
bir kez ilk 500’de yer alan 9 üniversitemiz
bulunmaktadır. 8 sıralamadan en az 5’inde
yer alan 14 üniversitemiz vardır.
Türkiye’nin en iyi üniversiteleri dünya
sıralamasında çok gerilerde iken; Türk giri-
şimcisinin güçlü olduğu bir teknoloji alanı
da bulunmamaktadır. Yüksek teknolojili
sektörlerde yeterli sermaye ve kapasite
olmaması üniversite ve sanayi işbirliğini de
yeterince geliştirememiştir.
Araştırma sonuçlarının topluma, eko-
nomiye ve sanayiye kazandırılmasında üni-
versitelerin “Girişimci Üniversite” öğretim
üyelerinin “Akademik Girişimci” olmaları
önemli bir paya sahiptir.
Genel olarak Girişimci Üniversite; üreti-
len bilgi ve yenilikleri, ekonomiye ve top-
luma kazandıran, özel kesim için yenilik
kaynağı olan, yeni fikirlerin geliştirilmesini
sağlayan, mezunları girişimci olabilen ve
bunları gerçekleştirecek etkin bir yönetim
ve altyapıya sahip, toplum ihtiyaçlarına du-
yarlı üniversitelere denmektedir. Akademik
girişimcilik için de üniversitelerdeki bu de-
ğişim gereklidir.
Çok geniş anlamda Akademik Girişim-
ci; bilgi transferi faaliyetlerini yapan akade-
misyenleri ifade etmektedir. Bunlar, üniver-
site dışına eğitim ve danışmanlık vermek,
araştırma projeleri yapmak, patent geliştir-
mek, lisanslama faaliyetlerinde bulunmak
ve filiz işletme/şirket (spin off) kurmak gibi
geniş bir yelpazeye yayılan çalışmaları içer-
mektedir.
Prof. Dr. Nilüfer Eğrican
egrican@suntekinternational.com