1.3. Uzaktan Satışlar: t lnternet, telefon vs aracılığıyla uzaktan yapılan bir sözleşmede, sözleşmeden vazgeçebilmek için tüketicinin asgari yedi iş günü süresi vardır. Bu süre hiçbir şekilde kısıtlanamaz ve tüketici cezalandırılamayacağı gibi, sözleşmeden vazgeçme nedenlerini açıklamak zorunda da değildir. t Satıcı, tüketici tarafından ödenen toplam miktarı otuz gün içerisinde iade etmelidir. 1 .4. Tüketici Kredileri: t Esas amaç, tüketicilerin kredi anlaşmaları kapsamındaki sorumluluklarının boyutu hakkında tam anlamıyla bilgilendirilmelerinin sağlanmasıdır. Dolayısıyla, kredi verenin reklam ve işyerindeki duyurularında kredilere uygulanan yıllık faiz oranının detayları da bulunmalıdır. t Tüm kredi anlaşmalarının yazılı olarak yapılması ve bir kopyasının tüketiciye verilmesi zorunludur. t Bazı tüketiciler, kredi anlaşmasında öngörülen son tarihten önce bütün miktarı ödemektedir. Bu durumda tüketici, kredinin toplam maliyetinden (tüm masraflar, faiz ve kredi anlaşması ile ilgili diğer maliyetler) indirim yapılmasını talep etme hakkına sahiptir. 1.5. Fiyat Göstergeleri: t Fiyat, anlamlı, kolaylıkla tanımlanabilir, ve açıklıkla okunabilir olmalıdır. t Ürünlerin satış fiyatının ve birim başına fiyatının gösterilmesi gerekir. Satış fiyatı ve birim fiyatı aynı olmadığı takdirde, her ikisinin de ürünle birlikte verilmelidir. Bu kural reklamları olduğu kadar mağaza teşhirlerini de kapsar. 1 .6. Tüketicinin sağlık ve güvenliği: Ürün güvenliği: t Piyasaya sürülen yeni, ikinci el ve onarılarak yeniden kullanıma sunulmuş g ürünlerin güvenli olması genel kuraldır. "" '' ;;:. v . ı . 'iii � 32 Tehlikeli taklitler: t Gıda ürünleri ile karıştırılabilecek ürünler üretilemez ve satılamaz. Cıda güvenliği: t "Avrupa Gıda Güvenliği Kurumu"nun (EFSA) ana amacı, gıda güvenliği ile ilgili yasaların son derece açık ve şeffaf bir dille yazılmasını, gıdaların çiftlikten sofraya ulaşana kadar olan yolculuğunun her bir aşamasının sıkı biçimde denetlenmesi, denetimlerin bütünüyle bilimsel bir temele oturtulması, dolayısıyla insan sağlığının ve tüketicilerin korunmasının teminat altına alınmasıdır. Cıda etiketlemesi: t Gıda paketlerinin üzerinde yer alınası gereken hususlardan bazıları aşağıda yer almaktadır: - Ürünün satışa sunulduğu isim, - İçeriğinin listesi, -Bazı katkı maddelerinin miktarı veya katkı maddelerinin türleri, - Önceden paketlenmiş gıda maddeleri için net miktar, -Asgari dayanıklılık tarihi veya mikrobiyolojik açıdan kolay bozulabilir gıda maddeleri için son kullanma tarihi, - Özel saklama veya kullanma koşulları. 1 .7. Tüketicinin Çıkarlarının Korunması: Haksız sözleşme şartları: t Bütün sözleşmelerin açık ve anlaşılabilir dille hazırlanması bir zorunluluktur. Sözleşme şartları birden fazla anlama gelecek şekilde ise, tüketicinin lehine olan yorum tercih edilir. Haksız bir şart tüketiciyi bağlamaz. t Haksız şart olarak şunlar nitelendirilir: - Satıcının sözleşmeyi tam olarak uygulayamaması durumunda oluşabilecek tüketici haklarının uygun olmayan bir şekilde hariç tutulması, - Satıcının sözleşmeyi iptal etmesi durumunda, tüketicinin herhangi bir telafi öngörmemesi, ancak tüketicinin sözleşmeden vazgeçme kararı vermesi halinde satıcının aldığı avansları geri ödememesine izin verilmesi, - Ödeme güçlüğüne düşen tüketiciden orantısız bir şekilde yüksek meblağda telafi talep edilmesi, - Tüketiciye benzer haklar tanınmadan satıcıya keneli takdiri ile sözleşmeyi iptal imkanı tanınması, vb. 1 .8. Tüketim Mallarının Satışı ve Garantiler: t Asgari garanti süresi 2 yıldır. Sorunların teslimattan sonra iki yıl içerisinde tespit edilmesi durumda, tüketici satıcıdan telafi talep etme ve alına hakkına sahiptir. t Temel şart, satıcının, tüketiciye teslim edilen malların satış sözleşmesine uygun olduğunu garanti etmesidir. Malın sözleşmeye uygun hale getirilmesi amacıyla tüketicilerin kullanabileceği dört tür telafi öngörü I mekted i r: Tam i r, değiştirme, fiyat indirimi ve satış sözleşmesinin iptali. 1.9. Ürün Sorumluluğu: t Üretici üründeki ayıbın neden olduğu zararlardan sorumludur. Bu kural tarafından kapsanan ürünler, temel tarım ürünleri de dahil olmak üzere bütün malları içerir. t Ayıplı malın neden olduğu zararlardan dolayı ölüm, yaralanma ya da kullanımdaki diğer mallarda hasar olması halinde tüketici tazminat talep etme hakkına sahiptir. Hukuki Yollara Başvuru: Bu alandaki ilk gelişmelerden birisi, ortak şikayet formu sistemi oluşturulmasıdır. Bu girişim, henüz deneme aşamasındadır ve sonuçları beklenmektedir. Bununla beraber, şikayet tatmin edici bir sonuca ulaşmadığı takdirde, tüketici, alternatif araçlara yönelmektedir. AB, anlaşmazlıkların çözümüne imkan verecek çok sayıda önlem almaktadır. Bu anlaşmazlıklar mahkeme kararları ile çözülebileceği gibi, mahkeme dışı kurumlar da anlaşmazlıkların çözümünde rol oynayabilirler. 2. AB Tüketici Politikasının Uygulanışı AB, tüketici haklarını korumak için, ürün emniyeti, uzaktan satış, etiketleme, vb. ile ilgili ortak asgari standartlara ilişkin mevzuat hazırlayabilir. Ancak bu, AB politikasının ulusal kuralları geçersiz kıldığı anlamına gelmez. Bu standartlarla ulusal kuralların birbirini tamamlaması amaçlanmaktadır. Amaç, tüketicilerin aldıkları ürünün nereden gelirse gelsin kaliteli olduğu ve malların herhangi bir engelle karşılaşmadan Tek Pazar'da serbestçe dolaşabileceği konusunda güven tazelemektir. �
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=