Tesisat Dergisi 99. Sayı (Mart 2004)

--ıı ... o o t: .. en en .. en 1·;;; 1"cı .. en ·;;; ..@i!lılljl@lO1 agen a EU Consumer Policies Avrupa Birliği Bilgi Merkezi (ABMM) vrupa Birliği Tek Pazarı, 370 milyon tüketicinin bulunduğu ve malların herhangi bir sınırlama olmaksızın serbestçe ticaretinin yapıldığı, 1 5 üye ülkenin ortak iç pazarıdır. Bu nüfus 2004 yılında 1 O ülkenin AB'ye katılımılıyla 450 milyona ulaşacaktır. Sınırların kaldırılmasıyla amaçlanan, sanayi ve hizmet sektörüne daha iyi büyüme olanakları sağlamak ve tüketicilere daha düşük fiyatlarla daha geniş bir ürün yelpazesi sunmaktır. Tek Pazarda, AB vatandaşları AB üyesi devletlerde ek vergi ödemeden istedikleri ürünü satın alabilirler. Ancak, tüketicilerin tüm bu faydaların yanısıra, iç sınırların kaldırılması sonucunda ortaya çıkabilecek sağlıksız gıda maddeleri, yanıltıcı reklamlar, hergün kullanılan ürünler içinde bulunan tehlikeli maddeler gibi zararlı unsurlara karşı korunmaları da gerekir. Tüm bunları engellemek için, AB'nin tüketiciyi koruma politikası, tüketiciler eşlik eder. Bu hükümler ile, kapıdan ve mesafeli satışlar, devre mülkler, paket tatiller ve tüketici kredileri hakkında düzenlemeler yapılmıştır. AB tüketici politikası şu alanları kapsar: • Reklamlar, • Kapıdan satışlar, • Uzaktan satışlar, • Tüketici kredileri, • Fiyatgöstergeleri, • Tüketicinin sağlık ve güvenliği, • Tüketicinin çıkarlarının korunması, • Tüketim mallarının satışı ile ilgili garantiler, • Ürün sorumluluğu. 1 .1 . Reklamlar: • AB içinde yanıltıcı reklamlar yayınlanamaz. • Karşılaştırmalı reklamlara izin verilebilmesi için mal ve hizmetler aynı ihtiyacı karşılamalıdır ve karşılaştırma tarafsız olmalıdır. tarafından satın alınan ürünlerin em- • Televizyonda, reçete ile alınan tıbbi tedavi niyetli, mal ve hizmet ticaretinin adil olmasını sağlamayı amaçlar. 1. AB Tüketici Politikası Tüketicilere Ne Sağlar? AB'nin tüketici hakları ile ilgili kurallarında temel amaç, tüketicilerin yaptıkları alışverişlerdeki haklarını daha iyi anlamalarını sağlamaktır. Bu nedenle, alışveriş ve ilgili sözleşmelerde özel hususların açık ve anlaşılır bir dille açıklanması şart koşulmuştur. Tüketici politikasıyla ilgili kuralların anlaşılırlığı artırmak için şeffaflık kurallarına ayrıca bir de bir bekleme süresi hükmü 30 ürünlerinin ve ilaçların reklamı yayınlanamaz. Sigara ve tütün mamulleri içinde de televizyon reklamları kesinlikle yasaktır. 1.2. Kapıdan Satışlar: • Kapıdan satışlar için yedi günlük bekleme süresi vardır. • Satıcılar, sözleşmenin yapılmasından önce tüketicilere vazgeçme haklarını yazılı olarak bildirmek ve söz konusu hakkı kullanacak kişinin isim ve adresini belirterek, bu hakkın herhangi bir satıcıya karşı nasıl kullanılacağını açıklamak zorundadır. 15 Mart Dünya Tüketiciler Günü nedeniyle Swiss Otel'de düzenlenen etkinliklerde pek çok firma ve kuruluş; tüketim bilincinin geliştirilmesi, bu bilince ilgili tüm kesimlerin ortak edilmesi, üretici ile tüketici arasındaki iletişimin güçlendirilmesi amacıyla bir araya geldi. Etkinliğe katılan pek çok saygın üreticinin yanı sıra, Avrupa Birliği Bilgi Merkezi'nin de arasında bulunduğu çeşitli kuruluşlar da bu konudaki hassasiyetlerini ortaya koydu. Özellikle Avrupa Birliği'ne dahil olma konusundaki çalışmaların yoğunlaştığı son dönemlerde, "AB'nin Tüketici Politikası"nı anlatan bu yazının siz değerli okuyucularımız için de yararlı olacağı görüşündeyiz.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=