"" o o N t: "" " '' ' ;;:. "' 1/) 1 .3.4. Basit Basınçl ı Kaplar Direktifi (87/404/AT) Direktif, yakma amacı dışında kullanılan ve iç basıncı 0,5 bardan daha yüksek olan, ancak azami çalışma basıncı 30 bardan daha fazla olmayan, içine hava ve azot konulmak üzere seri olarak üretilen ve ateşe maruz kalmayan kaynaklı basit basınçlı kapları kapsar. Ayrıca, bu direktifin kapsamına giren basit basınçlı kapların karşılamak zorunda olduğu bir dizi yapısal özellikler de bulunmaktadır. Bunlar: t Basınçlı kabın mukavemetine katkıda bulunan parçalar ve donanımlar alaşımsız çelikten veya alaşımsız alüminyumdan ya da eskidikçe sertleşmeyen alüminyum alaşımdan yapılır. t Basınçlı kap; ya dairesel kesiti dışa bombeli ve/veya düz uçlarla kapatılmış ve bu uçların aynı eksen üzerinde döndüğü silindir biçimli bir parçadan, ya da aynı eksen üzerinde dönen iki bombeli uçtan oluşur. t Kabın azami çalışma basıncı 30 bardan fazla ve bu basınç ile kabın hacminin çarpımı (PS x V) 10.000 bar/lt'den fazla olamaz. t Asgari çalışma sıcaklığı - so•c dereceden düşük olamaz ve azami çalışma sıcaklığı çelik kaplar için 300°C dereceden, alüminyum veya alüminyum alaşımlı kaplar için 100°C dereceden fazla olamaz. Aşağıda sayılan basınçlı kaplar bu direktifin kapsamına girmez: t Bozulması halinde radyoaktif sızıntı}'.a neden olabilecek özellikle nükleer kullanım amacıyla tasarlanmış kaplar, t Cemi ve uçaklara yerleştirilen ve bunların gücünü sağlayan kaplar, t Yangın söndürücüler. 2. CE İşareti Uygulaması Hakkındaki "Çerçeve Kanun" ve Ceza Uygulamaları Hakkında: 2.1. "4703 Sayılı Kanuna Göre Devletin Yükümlülükleri t Öncelikle ürün ile ilgili kamu kuruluşu, söz konusu sektörde üretim yapan üreticilerin, ürünün tüketiciler ve risk altındaki diğer varlıklar açısından azami güvenlik sağlayacak şekilde üretilmesi için uymaları gereken kuralları belirlemektedir. t Devletin ikinci yükümlülüğü, halihazırda uygulanmakta olan sistemde ya çok zayıf bir şekilde uygulanan ya da hiç uygulanmayan ürünün piyasaya arzı öncesi denetiminin, üçüncü taraf uygunluk değerlendirmesi yöntemiyle ihdas edilmesi ve etkinliğinin artırılmasıdır. 176 t Nihayet devletin son yükümlülüğü, ürün piyasaya arz edildikten sonra yapacağı gözetim ve denetim faaliyetleridir. " 2.2. "4703 Sayılı Kanuna Göre Üreticilerin Hak ve Yükümlülükleri: t Üretici piyasaya mutlaka güvenli ürün arz etmek zorundadır. Ürünün güvenli olması için uyması gereken kuralların ilgili yetkili kuruluşlarca belirlenmesi zorunluluğu her ne kadar Çerçeve Kanun ile getiriliyor olsa da, yetkili kuruluşların herhangi bir kural belirlemediği ürünleri üreten üreticilerin de güvenli ürün üretme yükümlülüğünün devam etmesi, Çerçeve Kanunun getirdiği en önemli yeniliklerden birisidir. t Üretici, güvenli olmadığı tespit edilen ürünün kendisi tarafından piyasaya arz edilmediğini veıya ürünün güven'li olm ması ahalinin ilgili teknik düzenlemeye uygunluktan kaynaklandığını ispatladığı Piyasa gözetimini gerçekleştirmek kamu kuruluşlarının sorumluluğudur. Bu husus özellikle piyasa gözetimi faaliyetlerinin tarafsızlığının garantisidir. Piyasa gözetiminden sorumlu kamu kuruluşu piyasaya arz edilen ürünlerin izlenmesini başka bir tarafsız kuruluşa yaptırabilir. Ancak piyasa gözetimi faaliyetleri sonucunda alınan kararlardan tümüyle kamu kuruluşu sorumludur. 2.3.2. Türkiye'de Piyasa Gözetimi ve Denetimi: AB'nin yukarıda belirtilen piyasa gözetimi ve denetimi sistemine paralel bir sistemin ülkemizde kurulması için hukuki altyapıyı oluşturan 4703 sayılı "Ürünlere İlişkin Teknik Mevzuatın Hazırlanması ve Uygulanmasına Dair Kanun'' ile bu Kanuna istinaden hazırlanan "Ürünlerin Piyasa Gözetimi ve Denetimine Dair Yönetmelik" 11 Ocak 2002 tarihinden itibaren yürürlükte bulunmaktadır. takdirde sorumluluktan kurtulur. Bu Piyasa gözetimi ve denetimi esas olarak, durumu dışında üreticiyi sorumluluktan ürüne ilişkin teknik mevzuatı hazırlamaya kurtaran hiçbir şart yoktur. Hatta üretici ve yürütmeye yasal olarak yetkili bulunan güvenli ürün üretirken, ilgili teknik kamu kuruluşlarının ürünün piyasaya arzı mevzuat izin veriyorsa/zorunlu kılıyorsa veya dağıtımı aşamasında veya ürün piyaüçüncü taraf değerlendirmesine tabi sada iken ilgili teknik düzenlemeye uygun olmayı seçebilir ama ürün güvensiz- olarak üretilip üretilmediğini, güvenli olup fiğinin nihai sorumlusu, ürünün güven- olmadığını denetlemesi veya denetletsizliği uygunluk değerlendirme işlemin- tirilmesi faaliyetini içermektedir. den kaynaklanıyor olsa da, üreticidir·.----- t Dağıtıcı, sahip olduğu bilgiler çerçe- 2.4. 4703 Sayılı "Ürünlere İlişkin Teknik vesinde, güvenli olmadığını bildiği Mevzuatın Hazırlanması ve Uygulanmaürünleri piyasaya arz edemez. Dağıtıcı, sına Dair Kanun" dan Bölümler faaliyetleri çerçevesinde, ürünlerin taşıdığı riskler ve bu risklerden korunmak için alınması gereken önlemler hakkında ilgililere bilgi verir. Üreticinin tese_it edilemediği durumlarda, yetkili kuruluşça belirlenecek süre içinde üreticinin veya malı tedarik ettiği kişinin kimliğini bildirmeyen dağıtıcı, üretici olarak kabul edilir. " 2.3. "CE" İşareti ile İlgili Piyasa Gözetimi ve Denetimi: 2.3.1. Avrupa Birliği'nde Piyasa Gözetimi ve Denetimi: Avrupa Birliği'nde piyasa gözetiminin amacı, piyasa arz edilen ürünlerin ilgili bulunduğu Yeni Yaklaşım Direktifleri veya diğer tüm Tek Pazar mevzuatına uygun olarak üretilip üretilmediğini tespit etmek ve böylece anılan mevzuat hükümlerine Topluluk çapında uyulmasını sağlamaktır. Piyasa gözetimi yükümlülüğü, üye ülkelere mevzuata uygun olmayan ürünlerin serbest dolaşımını engelleme hakkını vermektedir. 2.4.1 . "Ürünlerin Piyasaya Arzında Üreticilerin ve Dağıtıcıların Yükümlülükleri: Madde 51· Piyasaya arz edilecekyeni ürünlerin ilgili teknik düzenlemeye uygun olması zorunludur. Bu hüküm, kullanılmış olmakla birlikte değişiklik yapılarak piyasaya tekrar arz edilmesi hedeflenen ürünler ile Avrupa Birliği üyesi ülkeler dışındaki ülkelerden ithal edilen eski ve kullanılmış ürünlere de uygulanır. 2. Birinci fıkrada belirtilen hususlarda düzenleme/er yapmaya, sınırlamalar getirmeye ve istisnalar tanımaya Bakanlar Kurulu yetkilidir. 3. Üretici, piyasaya sadece güvenli ürünleri arz etmek zorundadır. Teknik düzenlemelere uygun ürünlerin güvenli olduğu kabul edilir. Teknik düzenlemenin bulunmadığı hallerde, ürünün güvenli olup olmadığı; ulusal veya uluslararası standartlara; bunların olmaması halinde ise söz konusu sektördeki iyi uygulama kodu veya bilim ve teknoloji düzeyi veya tüketicinin güvenliğe ilişkin makul beklentisi dikkate alınarak değerlendirilir.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=