Tesisat Dergisi 99. Sayı (Mart 2004)

var. Artık Eurovent sertifikasyonunu hemen hemen ürünlerin büyük bir çoğunluğunda görmek mümkün. Eurovent bu açıdan biraz da ayırt edici bir özelliğe sahip. Bunun en büyük özelliği fan-coil'lerde yaşanan durumdur. Eurovent'ten aldığım bilgiye göre; fan-coil üreten firmaların Eurovent sertifikasyonuna müracaat etmeden önceki değerleri ile sertifikayı aldıktan sonraki değerleri o/o20-30'Iar mertebesinde fark etmiştir. Hatta bu oranlar o/o 40'Iara varabiliyor. Tabi her üründe böyle sonuçlar olmayacaktır. Örneğin soğutma grubunda kimsenin o/o30 farklara çıkacağını zannetmiyorum. Ama fan-coil gibi daha basit ve ölçümü çok daha zor olan ürünlerde bu daha mümkün. Günümüzde fan-coil'le ilgili olarak Avrupa'da tamamen estetiğe, dış görünüşe dönük imalat çalışmalarına başlandığını görmek mümkün. Tabi bu, bariz şekilde fiyatlara da yansıyan bir değişim. Şu anda pazar gelişimi olarak Avrupa'yı, Doğu Avrupa, Batı Avrupa diye ikiye ayırırsak; Batı Avrupa'nın hakikatten çok düşük seviyelerde olduğunu, örneğin yeni ev yapımı ya da yeni bina yapımındaki gelişmelerin Avrupa ortalaması olarak eksilerde olduğunu; buna karşın Doğu Avrupa'da bunun tam tersi, çok daha pozitif bir artış olduğunu söyleyebilirim. Gelişim beklentisi açısından yapılan sıralamada Çin'den sonra; Rusya, Türkiye, Doğu Avrupa Bloğu ülkeleri geliyor. Avrupa'da ise sıfır, + 1 ya da (-)'lerde bir beklenti söz konusu. Bunun dışında, küçük soğutma gruplarında frekans kontrollü kompresör, bir ya da iki firmada gördüm. Bence mantıken zaten verimin artırılmasıyla ilgili olarak gelinecek nokta o. Avrupa'da biliyorsunuz, birçok ülkede soğutma grubu değil, belli pompalarda bile frekans kontrolünün olma zorunluluğu var. Dolayısıyla soğutma grubu gibi yüksek enerji çeken ünitelerin zaten kısmi yük açısından çok daha makul bir değerlendirmede olabilmeleri gerekiyor. Fuarda mevcudu daha iyi hale getirmek için bunlar gibi göze çarpan bazı şeyler vardı. Mostra Convegno 2004'e klima konusunda, AFS dışında bir üyemiz katılmadı. ısıtma konusunda da birkaç firmanın katıldığını duydum. Alarko zaten Carrier adıyla orada. Birçok firmanın da temsilci-liğini yaptığı firmalar ordaydı. Ama doğ-rudan kendi adıyla katılan başka firma yoktu. Bu konuda zannedersem daha ileriki yıllarda bir gelişme göstermemiz lazım. Ayrıca İtalya da çok zor bir pazar. Burası Avrupa'da hem fan-coil imalatı, hem klima, hem de soğutma grubu imalatçı sayısının fazla ve bundan dolayı rekabetin çok sıkı olduğu bir ülke. Çoğunlukla firmalardan ayrılanların başka bir firma kurup, yeni bir ürün ortaya çıkarması şeklinde gerçekleşse de, soğutma grubunda her iki senede bir gittiğiniz bu fuarda gördüğünüz firma adedi artıyor. Hem Avrupa'daki hem de dünyadaki fuarlarda Çinliler en büyük katılımcı konumunda. Direk yabancı katılımı olarak en çok katılımı olanlar Mostra Convegno'da da Çinlilerdi. ISK-SODEX'e yaklaşırken ... İSKİD olarak ayrıca bünyemizde kurduğumuz Dış Satım Komisyonu, hemen hemen her 15 günde bir kendi içinde komisyon toplantıları yapıyor. DSK'nın komisyon olarak esas amacı, üyelerimizin yurtdışına çıkıp, kendilerini yurtdışında daha aktif hale getirebilmelerine yardımcı olmak, firmaların ihracat kapasitelerini artırabilmek, ihracat konusunda onlara yardımcı olabilmek, bir de belli başlı ülkelerde pazar araştırması yaparak onlara bilgi verebilmektir. Örneğin bu amaçla, yaklaşık 10'a yakın ülkenin teknik dergileriyle görüşmeler yaptık. Bu teknik dergilerde İSKİD olarak Türk imalatçılarının ve Türk imalatının kalite imajını daha iyi bir noktaya getirebilmek amacıyla reklamlar hazırladık. Bu reklamları ilk olarak Bulgaristan'da yayınlıyoruz. ISK-SODEX'in düzenleyicilerinin de neler yaptığını takip etmeye çalışıyor, onlara da yardımcı olmaya çalışıyoruz. Reklamların altında ufak bir notla ISK - SODEX Fuarı'nın hangi tarihlerde ve nerede yapılacağına dair bilgiler vererek, fuara katılırlarsa bizi hangi standda bula-bileceklerine dair notlar düşüyoruz. Buradaki genel amaç, Türkiye'nin genel imajını yurtdışında artırabilmek. Çünkü gördüğümüz en büyük eksiklik bu. Bir de teker teker üyelerimiz için gidip spesifik bir konuda pazar araştırması yapması çok daha zor. Çünkü her konuda bir şey yapan üyemiz var ama genel olarak Türkiye imajını biraz daha pozitif bir noktaya getirebilirsek, sonutta bunun hepimize olumlu bir etkisi olacağına inanıyoruz. Zaten şu anda sırf Türkiye'deki imalatçılar olarak değil, mesela taahhüt firmaları olarak da sürekli olarak gittiğimiz, bir çok firmanın sürekli iş takip ettiği yerler; Bulgaristan, Romanya, Rusya, Irak, İran, Suriye gibi daha çok etrafımızdaki ve Orta Doğu - Doğu Avrupa ülkeleri çalışmalarımızın merkezini oluşturuyor. Ama bunun dışında Almanya ve Fransa da bizim için önemli. Çünkü bu iki ülke, klima konusunda en büyük potansiyeli olan ülkelerinden ikisidir. Oralarda bir şeyler yapabilirseniz, diğerlerinde yapmak çok daha kolaylaşıyor. ISK-SODEX'te bir standımız olacak. Eurovent Sertifikasyon firmasını da ortak bir anlaşmayla bizim derneğin hemen yanında yerleştirdik. Dolayısıyla birlikte bir faaliyet yapmaya çalışacağız. Daha çok yurtdışından gelecek yabancılara dönük broşürler hazırlayıp, onları Türkiye'de, Türk firmalarla iş yapmak ya da Türkiye'de iş yapmak konusunda teşvik etmek istiyoruz. Eurovent derneğine üye olan bütün ülkelere onların kendi üyelerine bilgi vermeleri için toplu bilgilendirmeler yaptık. Günlük faaliyetlerimizi lanse edip, onları fuar şirketiyle görüştürme yoluna gidiyoruz. Örneğin İspanyol Derneği'nin ISK-SODEX'te stand açmasında bizim büyük bir payımız vardır. Fuar şirketiyle birlikte Eurovent'teki firmalara tek tek postalamalar yaptık. Yani bu konudaki çalışmalarımızı daha çok, fuarı düzenleyen firma ile birlikte yürütüyoruz. Bildiğim kadarıyla ISK-SODEX fuarının gelişimi oldukça iyi. Şu anda 8 hol doldurulmuş durumda. Türkiye'nin en büyük fuarlarından biri olacak. IKK ile kesinlikle rekabet edebilir durumdayız. Zaten bu konuda IKK dışında da Avrupa'da başka fuar kalmadı. Biz bu konuda Avrupa'nın 2. ya da 3. en büyük fuarı durumundayız. Sektörün önemli yayınlarından Jarn Dergisi'nde, fuarla ilgili düzgün bir haber çıkmıyordu. Yaptıkları fuarlar tablosunda da fuarımızın ismi geçmiyordu. Geçen hafta yaptığımız bir yazışma ile, İSKİD olarak bu fuarı desteklediğimizi ve fuarı listelerine almaları konusundaki ricamızı dile getirdik. İki gün sonra Jarn'dan cevap geldi ve "Yollamış olduğunuz yazı neticesinde ISK-SODEX Fuarını listemize ekliyoruz," dediler. Bu tip şeyler de aslında derneklerin farklılık yaratabildiği konusunda gerçekten güzel örnekler. "Ben yeni bir ürün getirip fuarda sergileyeceğim" diyen bir firma yok şu anda. Ancak fuarı ciddiye alıp ciddi gösterimler yapmaya çalıştıklarını kabaca biliyoruz. Zannedersem görsel açıdan da kayda değer bir fuar gerçekleşecek bu yıl. � 101 si' oo "' t: "" " '' ' ' ' i c ii , ; o -"' 1/1 'iii

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=