Tesisat Dergisi 98. Sayı (Şubat 2004)

.... C) C) N ! ::ı f/), cıoO> "' ·;;; eı .. C .. ., ·;;; � Hak. Müh. Atilla Filiz Ati müheııdislik eğitim yöııetim daııışmaıılık Ege Üniv. Mühendislik Bilimleri Fakültesi'nden 1972 yılında mezun olan Filiz, Sümcrbank fabrikalarında beş yıl çalıştıktan sonra; madencilik, mermer ve toprak sektörlerinde üst düzey yönetici olarak çalıştı. Bir dönem mühendislik bürosu ile doğal gaz proje ve taahhüt işleri de yaptıktan sonra eğitim ve yönetim danışmanlığına başladı. Ankara'da TBMM Halk.la ilişkiler binaları, Meydan Cami Kitaplık kompleksi mermer uygulamaları, İstanbul'da Çuağan Sarayı iç dekorasyonu, Sultanahmet ve Şehzade Camileriminareleri şerefe korkulukları restorasyonu yaptığı işler arasındadır. KOSGEB Başkanlığı Envanterinde Eğitmen ve Danışman olarak yer alan Filiz, Ayrıca TMMOB Makine Mühendisleri Odası İstanbul Şubesi AB Teknik Mevzuat ve CE İşareti Uygulamaları Komisyonu başkanlığını yapmak'tadır. OZET 70' lı yıllarda yoğun seri üretime yönelmiş iireticilerin asıl sorunu, üretim miktarları111 gerçekleştirmeye yetecek haınmadde ve malzemenin tedariki idi. Bu sorunu çözmek amacıyla işletme yöneticileri rota bilgileri, ürün ağaçları ve satış tahminlerini bilgisayar/ara girmeye başladılar. Bilgisayarlar önce gereken lıammadde miktarım belirleyip sonra da mevcut stoklara ve verilmiş siparişlere bakarak tedarik edilmesi gereken doğru miktarları verince sorwı çözülmüş oldu. Bu yöntem Malzeme İhtiyaç Planlaması (MRP) olarak bilinmektediı'. Malzeme İhtiyaç Planlaması son üriiıı için hazırlanmış ana üretim programını, burada kıı/la111/aıı hammadde ve parçaların temini için ayrıntılı bir programa dönüşliirmeye yönelik önceliklerin saptanmasını sağlayan tekniklerin bütünüdür. Firmanın üretim programım gerçekleştirecek kaynaklarını, Pazarlama satış tahminlerini gerçekleştirebilme yeteneğini sorgulaması; MRP kapsamında ele alınmaması ve yalmzca stok yöntemini koıııpüterize eden rolünün yeterli o/maması,MRP f'i yetersiz kılmış ve MRP 1/'yi (Üretim Kaynakları Planlaması) gündeme getirmişti,: Üretim için gerekli olan tiim kaynakları optimize etmeyi amaçlayan, üretim ile firmanııı diğer fonksiyonlamıı bütünleştiren bu yeni yaklaşım MRP'deki eksiklik/eri tamamlayan bir model olarak ortaya çıkmıştır. ABSTRACT in 70's, the rea/ problem of manufactıırers focused oıı iııtense mass production was procurement of sujjicient raw material and equipment for manufacıuring amouıııs. lıı order ta solve tlıis problem, administrative maııagers started ta eııter dala oıı roııtiııgs, bili of materials aııd sa/es coııjectııres iııto tlıeir compııters. Wheıı computers jirst determined the required amouııt of raw material and theıı provided the correct supply amounts to be ordered by lookiııg at existing stocks aııd received orders, tlıis problem was solved. Tlıis metlrod is known as Material Requiremeııt Plaııııiııg (MRP). Material Requirement Planııing is complete total of teclıııiques to determine priorities tlıat will lıelp to transform the main maııufacturing program wlriclı is prepared for end product into a detai/ed program to be ıısed for procııring tire raw material aııd compoııeııts tirat are used. Siııce compaııies interrogated the resources that are necessary to conclııde tlıeir manufactııring program aııd tlıe program's ability to rea/ize marketing sa/es estimations whiclı is not con sidered within MRP as well as tlıe reality that its only role to computerize stock maııagement became insııfjicieııt made MRPI iııadequate aııd insııfjicient too. For this reasoıı MRPll (Manufactııring Resoıırces Planning) is broııght as a cıırrent issııe. Tlıis ııew approaclı aiming to optimize ali necessary re source for manufactııriııg process, and ııııiting ali otlrer fıınc tions of tire company witlr maııııfactııring process appeared as a ııew model covering tire dejicieııcies in MRP. 50 • • MALZEME iHTiYAÇ PLANLAMASI-MRP Materials Requirements Planning - MRP İşletmeleri n rekabet ortamı nda ayakta kalabi lmeleri ve varl ı kları nı sürdürebilmeleri kalite, veri ml i li k, maliyet ve bi r de "hızlı tepki verme" parametrelerine bağlanmıştır. Hızl ı düşünmek ve hızlı karar vermek, iş ortamında şirketler için önemli hale gelmiştir. Çünkü şi rketler, hızlı bir değişim ve değişi min getirdiği yeni fırsatlarla karşı karşıyadırlar. Rekabet'tüm işletmeleri daha yüksek düzeylerde hizmet vermeye iterken, gel işen teknoloj i de ürünleri n yaşam döngüleri ni kısaltarak, şi rketleri yeni teknoloji leri beni msemeye ya da pazar paylarını kaybetme riski ne katlanmaya zorlamaktadı r. Uluslararası baza tı rmanmış olan rekabet, bu konudaki gücünü korumak ve gel i şti rmek i steyen i şletmeleri n vi zyon ve strateji leri ni yeniden yapı landırmalarını, ürün ya da hizmet kaliteleri ni artı rmaları nı, pazara tepki hızı nı yükseltmek ve bunları başarı rken de mal iyetleri ni düşürmeleri ni zorlamaktadı r. Bi r tedari k zi nciri içi nde olan işletmeler, değişimlere hızlı ve ekonomi k tepki verebi lmek i çi n, işletmeleri ni n tüm fonksiyon ve kaynakları nın entegre bi r şeki lde planlaması ve kontrolunu gerekli kı lmaktadı r . 1930'lu yıllarda başlayarak kullanı lan istatisti ksel stok kontrol yöntemleri yeniden sipariş, ekonomik si pariş miktarı, ABC klasmanı vb. gibi yöntemlere, özelli kle 1980'li yı llarda PC'leri n yaygınlaşması i le bi rli kte yepyeni bi r bakış açısı i le bakı ldı.Batı ülkelerinde geliştiri len kantitatif yöntemlerle, önce MRP (Malzeme İhtiyaç Planlaması) ve daha sonra gelişti rilen MRP il (Üretim Kaynak Planlaması) ve ERP (İşletme Kaynakları Planlaması ya da Kurumsal Kaynak Planlaması)'ye ulaşıldı. Bu yöntemde ortak amaç, çok çeşitli ve yüksek varyasyonlu ürünleri n üreti m süreci nde i nsan gücünden en ver i mli yararlanmakve hammadde, ara stoklar ve mamul stoklarını en aza i ndi ren, hatta sıfır stoğu hedef alan üretim yöneti mi sistemleri ne ulaşmaktı.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=