Tesisat Dergisi 98. Sayı (Şubat 2004)

e �if���I Prof. Dr. Nilüfer Eğrican .. PE RSPEKTi F I PERSPECTIV� New Business Development için kullanılabilir yararlı bilgiler içerebilir. Yabancı ülkelerin dış ticaret ateşelikleri ve çıkardıkları bültenler, o ülkede üretilen ürünler, imti yaz hakkı (franchising), lisanslı üretim, ba y ilik, distribütörlük ile ilgili bağ lantıların kurulmasında yararlanılan kay naklardır. ... o o N -.. .c::, er,, "' a, .. vı -.. ·;;; Aralık 2003'te İstanbul Sanayi Odası'nın düzenlediği SANAYİ KONGRESİ, büyük bir başarıyla gerçekleşmiştir. Kongre sırasında katılanlara, KOLAY BİLGİ adı altında, KOBİ'lere y ol gösterecek 6 kitapçıktan olu şan bir doküman dağıtılmıştır. Kitapçıklardan biri, "Yeni İş Geliştirme" konusundadır. Yeni İş Geliştirme, kuruluşların olağan faaliy etlerinin dışında kalan konulardaki fırsat ların değerlendirilmesi amacı ile y apılan ça lışmalara verilen isimdir. Büyük şirketlerde y eni iş geliştirme konusunda uzmanlardan oluşan, sürekli olarak a yrıntılı çalışmalar hazırla yan birimler vardır. Ancak küçük ve orta ölçekli sanay imizdeki firmalar, genel de bu olanaklara sahip değildir. Gelişen telekominikasyon, iletişim teknik leri ile, dün yada olup bitenleri yurdumuzda da çok kısa bir sürede öğrenebilmekte ve etkilenmektey iz. Ülkemizde birçok kurulu şumuz uluslararası pazarlara ulaşmay a ça lışırken, birçok yabancı ürün de pazarımıza girmekte, müşteri talepleri her geçen gün artmaktadır. Dola yısıyla, yeni ürünlerin veya üretim süreçlerinin geliştirilmesi yeni pazarlara, farklı iş alanlarına girilmesi, daha i y i hizmet sunulması, fırsatların değerlen dirilmesi yollarına gidilmesi gerekmektedir. Başka bir değişle; zorlaşan rekabet koşulları na, stratejik kararlar alınarak, yöntemler geliştirilerek uyulmay a çalışılması gerek liliği vardır. 26 Strateji oluşturma yöntemleri, "yeni iş geliştirme" sürecinin önemli bir kısmını oluşturur. Bunun yanı sıra, fizibilite hazırlama ve proje yönetimi, sürecin önemli diğer unsurlarıdır. Her firmanın bir rekabet stratejisi vardır. Bu strateji, firmanın, kendisini, rakiplerini, sektörü, hedeflediği pa zarı incelemesi yle oluşur. Şirketin finansal kaynakları, teknolojik durumu, markası, varlıkları şirketin zayıf ve güçlü yönleri şirket içi faktörler olup; finansal ka ynaklar, mal varlıkları, teknolojik durum, marka olup olmadığının bilinmesi bu özelliklerin rakiplerle kı yaslanması ile belirlenir. Sektördeki fırsat ve tehditler ise, şirket dışı faktörlerdir. Devlet politikaları, beklentileri ayrıca rekabet ortamını ve şirketi etkileyen unsurlardır. Yeni İş Geliştirme için fikirlerin bulun masında, stratejik sentez yoluna gidilir. Bir ülke pazarında görülen daralma üzerine, alternatif pazarların hızl ı ve detaylı bir şekilde analiz edilerek, o pazarlara girilir ve rekabet üstünlüğü elde edilir. Benzer şekilde yeni bir pazar fırsatı yakalanması durumunda, üretim kapasitesi artırılarak bu fırsat değerlendirilebilir. Yeni iş geliştirmede müşteri ihtiyaçları da iş fikirlerinin bulunmasında yararlanılacak bir yoldur. Medya, dergiler, gazeteler, özellikle gazetelerin ekonomi ekleri, özel TV kanalları, rehberler, kataloglar iş fikirleri Mevcut müşterilere, aynı sektörde, farklı ürünler sunulabildiği gibi, onlara farklı sektörde yeni ürünler de geliştirilebilir veya yeni müşterilere, mevcut ürünler pazar lanabildiği gibi, onlara aynı sektörde yeni ürünler geliştirilebilir. Bunların dışında yeni müşteriye, yepyeni bir sektörde, yepyeni ürünler de sunulabilir. Bu alternatiflere "Stratejik Atılım Yönü" adı verilir. İş fikirlerinin uygulamaya geçirilmesi sırasında ortaya çıkabilecek sıkıntıları aşabilmek ve mevcut kaynaklardan en etkili şekilde yararlanmak için araştırmaya zaman ayırmak gerekir. Yeni İş Geliştirme kararı alındıktan sonra, yatırım için bir yol haritası, yani yatırım planı yapılır. İş planı, pazar ve müşteri ile ilgili öngörülen hususlar ve planlar, ürün ve işletme ile ilgili öngörülen planlar ve fizibilete (yapılabilirlik) çalışmasından oluşur. İş planı belirli sürelerde kontrol edi lerek değişen şartlara göre güncellenir. Yeni İş Geliştirme etkinliklerinin yay gın laştırılması, kuruluşlarımızın dün yaya Stratejik Bakış Açısı ile bakmaları ve Ulusal Rekabet Gücümüzün gelişmesine katkıda bulunmaları ümidiyle... egrican@yeditepe.edu.tr

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=