<O O> .. il) ·;;; ·e o .; ·;;; Önemli olan bir diğer konu ise başka verilerin de iletişim içinde olup olmayacağı konusudur. Söz konusu sadece devir sayısı sinyali mi yoksa başka komutlarında aktarılıp aktarılmayacağıdır ? Yani başka bir anlatımla tek yönlü mü yoksa çift yönlü mü iletişim kullanılacaktır? Pompa sadece aktör mü olmalı ya da aynı zamanda sensör (duyarga) görevini de görmeli mi? Seçilen veriler sadece denetlemek için mi yoksa aynı zamanda da komut edilmesi için ya da bina otomasyonunun görsel şekle getirilmesi için mi kullanılacaktır? Ne kadar fazla sinyal aktarımı düşünülüyorsa, o kadar veri yolu bağlantısının kurulması gerekir. 3. BUS (Veri Yolu): Veriler İçin Sevk Aracı Bus veri hattı dendiğinde, genel olarak iki veya daha fazla cihazı birbirine bağlayan seri bağlanmış veri yolu akla gelir. Oysa iletişim her iki yöne doğru da yapılabilir. Yani cihazlar hem alıcı hem de gönderici olabilirler. Bağlantı hattına yapılacak olan müdahale master (ana modül) olarak seçilen ünite tarafından tespit edilir veya bus sistemine göre her bir katılımcı tarafından idare edilir. Bunun yapılabilmesi için ya önceden bir sıra tespit edilir; bu dizilimde katılımcı üniteler mesajlarını art arda aktarırlar, ya da her bir katılımcı ünite, her bir veri aktarımını münferiden kontrol ederek hattın serbest kaldığı anı yakalayıp bilgisini gönderir. Bir data veri yolu sisteminin bu amaç için yıldız şeklinde belirli bir merkez üzerinden veya örgü tipi işlemesi şart değildir; yani her bir ünite her bir ünite ile doğrudan bağlanmış olmak zorunda değildir. Tek bir ortak hattın çizgi şeklinde her bir katılımcı üniteye üniteler arasında art arda bağlanması yeterlidir. Çoğu kez veri yolu sonunda uçların_ bağlanarak devrenin kapanması bile gerekmez. Aktarım hızı ise veri yolu katılımcıların sayısına, aktarım yöntemine ve aktarım işlem hızına bit/sn bağlıdır. Veri aktarım hattının uzunluğu veri tanımlı aktarım sistemlerinde çoğu kez LAN-Local-AreaNetwork) ağı kullanıldığından birkaç yüz metreye kadar sınırlandırılmıştır, zira bu mesafelerden sonra, verilerde parazitli sinyaller işlemlere olumsuz etkiler yaratabilir. Daha büyük mesafelerin aşılması gerekiyorsa, uzunluklar Repeater (sinyal kuwetlendirici)'lerle çoğaltılabilir. Aşılması gereken çok büyük mesafelerde veya kablo bağlantısı olmayan yerlerde, telefon hattı kanalıyla modem-bağlantıları ya da telsiz bağlantılar ekonomik şekilde yapı labilmektedir. 152 g 1 Şekil 2. LO Bııs N ile açık komünikasyonu. 1 Bina otomasyonu 1 Dijital seri veri iletişimleri aktarılan veri miktarının çoğaltılmasını düşük maliyetle sağlamaktadır. Alışagelmiş standart sinyallerin aktarılmasında normal olarak her bir sinyal için (örneğin arıza bildirimi) bir katılımcıdan diğerine iki damarlı kabloya gerek duyulur. Veri aktarım sistemlerinde ise genel olarak tüm katılımcı üniteler için tek başına giden çift damarlı bir (muhtemelen koaksiyel örgülü) veri iletişim kablosu tüm katılımcı üniteleri birbirine bağlamak için yeterlidir. Bunun anlamı; daha az kablo, daha az ek yeri, röle ve ihbar üniteleri için daha az elektrik, daha hızlı montaj ile kablo kanalında daha fazla yer ve komut panosunda daha az kablo ile aynı zamanda daha yüksek bilgi sunumu demektir. 4. Bina Otomasyonu İçin Veri Aktarım Sistemleri Bina otomasyonunda yer alan bir çok parçada -devir sayısı. ayarlanabilir pompalarda olduğu gibi-günümüzde standart olarak veri yolu bağlantı yerleri sunulmaktadır. Bu gibi yerler üretim fabrikasına ve yaptığı göreve göre fiziksel açıdan farklılıklar gösterir ve veri yolu aktarım protokollerine göre ayrı şekillerde işlerler. Böylece örneğin tüm Crundfos UPE 2000 Serisi devir daim pompalarına RS 485 veri yolu bağlantısı entegre edilebilmesi mümkündür ya da daha büyük pompalarda elektronik içerikli veri yolu bağlantı yerlerinde, Crundfos-CENlbus protokolünden faydalanılmasını sağlamaktadır. Aynı zamanda DDC-/bina otomasyon sistemleri günümüz şartlarında şirket içi çalışmaya bağlı olarak farklı veri yolu sistemlerde görülür. Ancak artık çok şeyi vaat eden norm belirlemeleri çalışmaları örneğin markadan bağımsız "açık" veri aktarım iletişimleri sağlayan, belirli düzeylerdeki bina otomasyon sistemlerine hitap eden sistemler mevcuttur. Burada söz konusu olan iki birbirinden farklı homojen olmayan sistemin birbirleriyle iletişim kurmaları veya veri bağlantı yerlerinden periferik cihazlarla, örneğin ayar organlarıyla, sensörlerle, ayarlayıcılarla vs. gerçekleştirebilir olmalarıdır. Bina otomasyon seviyesi modüllerinin en üst düzeyinde, yönetim düzeyinde, Almanya'da üreticisinden bağımsız FND-Bus normları tespit edilmiş ancak Avrupa norm belirlemeleri için geri çekilmiştir. Bunun yerine BAC-net ön belirleyici norm olarak CEN TC 247'de kullanılmıştır. Otomasyon düzeyinde ise kalorifer, klima ve bina otomasyonu için bir BUS sistemi standartlarda belirlenmemiştir. Zira bu gibi alanlarda Profibus, lnterbus, MODbus, BACnet gibi sistemler LonTalk-Protokolü veya CAN-Bus veri haberleşmeleriyle kullanılmaktadır. Saha düzeyinde, pompa ile DDC-alt istasyonları arası iletişimlerin yapıldığı yerde, günümüzde dahi bina otomasyonunda birçok bus tipleri mevcuttur. Bunlarda genel olarak basit montaj olanakları ile aynı zamanda kontrol ünitelerinin ve ölçü değeri sağlayıcıların akım beslemeleri ön planda yeralır. Böylece örneğin LON-Bus (LonWorks), Avrupa tesisat Bus El B'de, Esprif Home System-Bus EHS ile BATIBus (burada son olarak sıralanan sistemler, tek bir bus ağında toparlanabilir) rekabet içinde çalışmalarına devam etmektedir. Özellikle uzaktan okunabilen kalorifer gideri hesaplama sistemleri, M-Bus tarafından yaratılmıştır.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=