--;;ı ooN N :::ı E �E 'iii ·e o� 'iii � bağlantısı olduğu, % 82'si e-posta adresi, %77'si ise web sayfa sahibi olduklarını bildirmişlerdir. Bu istatistikler, bilgi teknolojilerinin en azından ankete konu imalat sanayiindeki KOBİ'lerde, firma büyüklüğünden bağımsız olarak yaygın biçimde kullanıldığını göstermektedir. Firma yöneticileri tarafından belirtilen problemler genel olarak incelendiğinde, ülkenin ekonomik durumu ve finansman problemi öne çıkmaktadır. Burada sözü edilen finansman probleminden kasıt, elde bulunan finansın etkin yönetimi değil, yeni finans kaynaklarının bulunamamasıdır. Ayrıca dikkat çekici bir Azönemli%2 %Ço6k2önemli / / Önemli%36 / / Eğitimin firmaya sağlayacağı diişiiniilen katkının önemi husus da devlet desteği ve düzenlemelerinin önemli problemler arasında sayılmasıdır. KOBİ'lerin ihtiyaçlarından çok, taleplerinin ne olduğu eğitim pazarının gelişimini belirlemiştir. Şöyle ki, eğitim talebinin varlığı KOBİ'lerin eğitim hizmetini satın almak için gösterdikleri istek ve bunu gerçekleştirmek fiili ile anlaşılmaktadır. Ankete katılanların eğitimin firma gelişimindeki etkisi konusundaki soruya verdiği yanıtta % 98'i bu katkının çok önemli ve önemli olduğu şeklinde olmuştur. Ankete katılanların %80'inin üst ve orta düzey yöneticilerden oluştuğu göz önüne alındığında, firmalardaki üst ve ara kademelerdeki karar vericilerin eğitime önem verdikleri söylenebilir. Ankete katılan KOBİ'lerin %11'i çalışanlarına eğitim vermediğini, %67'si eğitim ihtiyaçlarını firma içinden karşıladığını %51'i de dışarıdan eğitim hizmeti aldıklarını bildirmiştir. KOBİ yöneticileri en önemli ihtiyaçlarını kalite yönetimi, ihracat bilgi ve becerileri, bilgiteknolojileri, stratejik planlama, strateji belirleme, iş planlarının oluşturulması, pazarlama ve satış yönetimi 80 finansman ve insan kaynakları yönetimi şeklinde sıralarken; farklı bir soru ile yöneticiler, firmalarının en önemli sorunları olarak ekonomik istikrarsızlık, finansman, muhasebe ve pazarlama ile ithalat ve ihracat konularını öne çıkarmışlardır. KOBİ girişimcilik eğitimi pazarının doyduğu söylenemeyeceğine göre, bu konunun araştırmaya değer olduğu ortaya çıkmaktadır. Ankete katılan firmalara ücretsiz eğitim programlarına katılımları sorusuna karşılık en ilginç sonuç, firmaların %31'inin ücretsiz eğitim hizmetlerinden hiç yararlanmadığı şeklindedir. Bunun nedeni de araştırılmaya değer bulunmuştur. Akla gelen ilk cevap, ücretsiz eğitimlerin kalite ve niteliği hakkında olumsuz algılamaların olabileceği şeklinde yorumlanabilir. Çalışan sayısı bakımından incelendiğinde, ücretsiz eğitimlerden en fazla 20-49 çalışanı olan KOBİ'lerin yararlandığı görülmüştür. Ankete katılan firmaların %18'ini teşkil eden son üç yılda herhangi bir eğitim programına katılmayan firmaların yöneticilerine nedenleri sorulduğunda en önemli iki nedenin, bu eğitimlere ihtiyaç olmadığı ve eğitim hizmetlerini pahalı buldukları yanıtı alınmıştır. KOBİ'lerin eğitim programı seçiminde, eğitim kurumunun uyguladığı ücret politikasının en önemli rolü oynadığı anlaşılmıştır. Firmalar program içeriğinin pratik örneklerle, uygulamalı aktarılması, modern, katılımcı tekniklerin kullanılıyor olması ve programın iş saatleri dışında yapılıyor olması gibi özelliklere önem verdiklerini ve tercih ettiklerini bildirmişlerdir. Firmalar için en uygun eğitim türü konusunda firmaların %33,8'inin teknoloji ağırlıklı (simülasyon, uzaktan eğitim, email, video konferans) eğitim programlarının kendileri için daha faydalı olacağını söylemiş olmaları ilginç bir gözlem olmuştur. Klasik eğitim programlarını tercih edenlerin sayısı sadece % 2,5'tir. Eğitim arzı talep ile paralel bir gelişimle 1995-1996 ve 1998-1999 yılları arası talepten daha hızlı artmış, 2000 yılından itibaren düşme eğilimi göstermeye başlamıştır. Bu dönemlerdeki ülke ekonomik ve siyasi istikrar değerlendirildiğinde, kurulan tedarikçi firma sayısının ülke ekonomik durumu ile yakından ilgili olduğu söylenebilir. Tedarikçi firmalara kendilerinden son iki yılda en çok talep edilen eğitim konuları sorulduğunda, bunun toplam kalite yönetimi ve kalite güvence sistemlerinin geliştirilmesi olduğunu bildirmişlerdir. Sonuç Türkiye'deki girişimcilik ve pazarının durumunu belirlemek üzere yapılan araştırmaların sonuçlarını şu şekiide özetlemek mümkündür: Araştırma, kısıtlı kaynaklar nedeniyle dar kapsamlı olmasına rağmen, Türkiye de canlı bir KOBİ girişimcilik eğitimi pazarının varlığını kanıtlamıştır. Pazarın başlıca tedarikçileri özel sektör danışmanlık kuruluşları, ihtisaslaşmış kamu kurumları, sanayi ticaret ve esnaf odaları, iş adamları dernek ve vakıfları, üniversiteler ve özel şahıslardır. Girişimcilik eğitimi pazarındaki artışın bir nedeni de, destekleyici kurumların pazardaki rollerini yeniden tanımlamaya başlamış olmalarıdır. Bu bağlamda KOSGEB, piyasanın önemli müşterilerinden birisi olarak özel sektör tedarikçilerini KOBİ'lerle tanıştırmaya ve onlara hizmet sunmaya teşvik etmeye çalışmıştır. Diğer kamu kurumlarının da bu konuda katkı sağladığı söylenebilir. KOBİ eğitim programlarına yapılan finansal desteklerin daha ziyade eğitim programı ücretlerinin KOBİ'lere yansıyan bölümünün tamamen, ya da kısmen sübvanse edilmesi için kullanıldığı anlaşılmaktadır. Diğer pazarlardaki ne benzer şekilde arz ve talep arasında asimetrik bilgi sorunları olduğu bu araştırmadan da ortaya çıkmıştır. Bu nedenle KOSGEB başta olmak üzere, özellikle kamu kesiminde yer alan destekleyici kuruluşların, piyasaya eğitim ve danışmanlık hizmetleri talebi ve arzı hakkında kapsamlı bilgileri ücretsiz ve yoğun sunmalarında fayda görülmektedir. Son olarak eğitim ve danışmanlık hizmetleri piyasasında rekabetin artırılması yönünde alınacak önlemlerin programların niteliğinin gelişmesine katkı sağlayacağı şüphesizdir. Girişimcilik eğitimi ile de; girişimci niteliklere sahip olanların yanlış işler yapmalarını önlemek, bir anlamda genel sermayenin heba edilmesinin önüne geçmek, toplum kaynaklarının daha verimli kullanılmasını sağlamak amaçlanmaktadır. Kaynaklar 1. "Türkiye'de KOBİ'lerin Girişimcilik Eğitimi İhtiyacı" Uluslararası Seminerinde alınan notlar. ODTÜ Kongre ve Kültür Merkezi 11 Haziran 2003, Ankara. 2. KOBİ'ler ve Türkiye de Girişimcilik Eğitimi Pazarı, KOSGEB Girişimciliği Geliştirme Enstitüsü , Ankara Haziran, 03 KOSGEBAvrııpa Eğitim Vakfı Girişimcilik Eğitimi Araştmna Projesi Taı-/akRaponı (Yönetici Özet0 Raponııı tamamı için www.gge.kosgeb.tr it!J
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=