Tesisat Dergisi 359. Sayı (Kasım 2025)

42 TESİSAT • 11 / 2025 FUAR İZLENİMLERİ standartlarından, salonların yerleşiminden, sektör basınına ayrılan bölümün rahatsızlığından, firmaların ve sektörlerin takibinin zorluğuna kadar standartların daha iyi olabileceğini bir ziyaretçi olarak düşündüm. Hermes adıyla bir çadıra kapatılan ve yürüyüş zemini bile bir Avrupa ülkesindeki fuar salonuna yakışmayan bir alana Çin Pavillonu’nun konulmasını yadırgamamak mümkün değildi. Buradaki firmaların hem fuar alanından dışlanmış olması, hem de kendi başlarına bırakılmış olması yurtdışından bu fuara katılmayı planlayacak ülkeler için ne kadar cazip olabilir ki? Türkiye Pavillonu’nun Çin Canton Fuarı’ndaki yerine baktığımda bizim Çin üreticilerine verdiğimiz değere anlam veremedim. Bunun dışında ısıtma sektörü olarak kombi ve radyatörde Avrupa’nın üretim üssü olan ülkemizin önde gelen yerli ve global firmalarının, ülkemizde üretim yaptığı halde ihracat pazarı için bile fuara katılmayışları çok düşündürücü. Ülkemizin en büyük ısıtma markalarının fuarda olmayışı fuarın önemini azalttığı gibi fuarı tamamen bir soğutma fuarı haline getirmiş durumda. Oysa tüm Dünya artık ısı pompası, fotovoltaik ve güneş enerjisi ile ısıtma ve soğutma sistemlerine yönelirken, ülkemizin ısıtma markaları aynı zamanda soğutma ürünleri ve ısı pompaları da satmalarına rağmen bu fuarda sektörü bu ürünlerle geliştirme fırsatını ve önderlik etme sorumluluğunu kullanmamayı tercih ederek fuarın önemini ve sektörün yeniliklerle tanışmasını azaltmış durumdalar. Aslında ısıtma kökenli olup uluslararası ülkemizde üretim yapan firmaların ülkemizde soğutma ürünlerine yeterince halen odaklanamadığının da bir göstergesidir. Fuar eğer iki yılda bir düzenleniyorsa bu üreticilere yeni ürünler geliştirme ve sunma, öncülük yapma, sektörü geliştirme fırsatını verir. Bizde iki yıl önceki fuara göre Sodex Fuarı’nda hiçbir yenilik yoktu. Yeni bir ürün veya yeni bir teknoloji yoktu. Çin’de gelişen ürünleri gördükçe, yapay zeka, IoT ve entegre sistem çözümleri ile akıllı binalar oluştukça ortaya çıkan yeni ürünlere ait örneklemeleri görmek isterdik. Isıtma sektöründe ülkemizde bu kadar kurulu üretim gücü varken hem yüksek teknolojili yoğuşmalı ürünlerin Avrupa’ya ve Asya’ya pazarlanması, hem de konvensiyonel tip eski teknoloji ürünlere ait Ortadoğu, CIS ve Çin gibi ülkelere ihracat pazarı oluşturmak için fuar yönetimi ile ilgili derneklerin bir hedef kitle belirlemesi önemli olabilirdi. Suriye, Irak gibi ülkelerdeki ziyaretçilerin bir potansiyel oluşturması ne kadar önemli ise fuara Avrupa ve Asya’dan katılımcıların ve ziyaretçilerin çekilebilmesi hem fuarın niteliği hem de ülkemizdeki teknolojik ürünlerin üretilmesi açısından önemli olacaktır. Fuarlara yeni ürünlerin ve hizmetlerin sunulması bir bakış açısı olmalı ve bu konuda firmaların bir vizyonu olmalıdır. n

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=