Tesisat Dergisi 357. Sayı (Eylül 2025)

38 TESİSAT • 09 / 2025 ÜLKEMIZDEKI YÖNETICI-ÇALIŞAN SORUNLARINA BAKIŞ LEVENT TAŞKIN YÖNETİM DANIŞMANI Ülkemiz iş dünyasında yöneticilerle çalışanlar arasındaki iletişim, tutum ve davranış, kurulan bağ, iş yerindeki verimlilik ve bağlılık üzerine doğrudan etki ediyor. Çalışanların işe bağlılığı, verimliliği ve özveri göstermesi tamamen yöneticisinden gördüğü ilgi ve tavra bağlı olarak değişiyor. Bunun dışında kişisel gelişim fırsatı verilip verilmediği ve adil davranılıp davranılmadığı da çalışan bağlılığında önemli kriterler arasındadır. Ancak son dönemde ülkemizde yapılan araştırmalar, bu ilişki hattında önemli sorunlar olduğunu göstermektedir. Gallup’a göre Türkiye’de çalışanların yalnızca %14– 15’i işlerine gerçekten bağlı; %61–62’si ilgisiz, %23–25’i aktif olarak “kopma” eğiliminde. Bu tablo, yöneticilerin çalışan memnuniyetini artırmada ne kadar kritik roller üstlendiğini açıkça ortaya koymaktadır. TÜRKIYE’DE ÇALIŞANLAR AÇISINDAN EN ÇOK ÖNE ÇIKAN SORUNLAR NELERDIR? 1. Yavaş ve duyarsız karar alma süreçleri Üniversite-Sanayi İş birliği Merkezleri Platformu 2023 Çalışan Bağlılığı Raporu’na göre çalışanların hızlı ve doğru karar beklediğini, ancak karar alma süreçlerindeki yavaşlığın bağlılığı %26 oranında olumsuz etkilediğini ve veri temelli karar eksikliğinin %24’e yakın bir etkiye sahip olduğunu vurgulanmaktadır. Karar alma süreçlerindeki gecikme, karara yönelik konuların sürekli hiyerarşi içerisinde yazılı olarak dolaştırılması çalışanlarda bezginlik ve stres yaratmaktadır. İş verimlilikleri düşmekte ve müşterilere karşı yanıt verememekten dolayı kendilerini değersiz hissetmektedirler. Kişiler zamanla işleri takip etmemeye ve alınamayan kararlardan dolayı başarısızlıkla suçlanmaktan rencide olmaya başlarlar. 2. Kötü yönetici davranışları Kötü yönetici davranışlarının iletişim bozukluğu, çalışan üzerindeki baskı nedeniyle stres, motivasyon kaybı ve verim düşüşüne yol açtığını biliyoruz. Saygısızlık, mobbing, kibir ve üstten bakan bir davranış şekli, eleştiriye tahammül edememe, fikirleri dinlememe veya önemsememe ve biat bekleme gibi kötü tutum ve davranışlar çalışanı bezdirmektedir. Olumlu lider davranışlarının ise tam tersi motive eden ve bağlılık yaratan sonuçlar sağladığı bilinmektedir. 3. Yetkin personel eksikliği ve gelişim fırsatlarının azlığı Bir şirkette gelişim fırsatı için eğitim, koçluk, mentörlük, farklı bölüm veya projelerde liderlik, adil ve ölçülebilir bir performans değerlemesi, yöneticilik havuzu, kariyer planlaması gibi bazı temel uygulamalar yok ise; o şirkette çalışanların kişisel gelişimini sağlamak, başarılı çalışanla başarısız olanı ayırmak ve iyi çalışanları elde tutmak mümkün olmaz. Çalışanlar kişisel ve profesyonel olarak gelişmek ister. Yöneticiler, eğitim, terfi, koçluk, rotasyon gibi gelişim fırsatlarını sunmadığında, çalışanlar kendilerini duraklamış hisseder ve kurumdan ayrılmayı düşünür. 3. Yöneticinin yetkin olmaması ve iletişim eksikliği İletişim eksikliği ve yetersiz yöneticiliğin yarattığı güvensizlik, çalışanlarda motivasyon kaybına neden olduğu gibi, sorumluluk almalarını ve özveri göstermelerini de engeller. Stres, mutsuzluk ve güvensizlik duygusu altındaki çalışan net bir hedef belirleyemez ve performansı düşer; umudunu yitirir, şirkette gelecek göremeyecek bir duyguya kapılır ve ayrılma aşamasına girer. 4. Yetersiz ve Tek Yönlü İletişim Yöneticilerin sadece talimat vermesi, çalışanların görüşlerini dinlememesi ya da geribildirim vermemesi, çalışanların kendilerini değersiz hissetmesine neden olur. İki yönlü iletişimin eksikliği, zamanla duygusal kopuşa ve bağlılık kaybına yol açar. Tepeden bakış, dinlememek, çalışanı önemsememek, fikir almamak, eleştiriye gelememek, her şeyi ben bilirim tavrı, delegasyon yapmamak, çalışanına güvenmemek ve biat bekler bir tavırla korku yaratarak yönetmek en çok yapılan olumsuz davranış biçimleridir. 5. Takdir Eksikliği ve Görmezden Gelme Başarıyı sürekli normal görmek ve küçük katkıları bile fark etmemek, çalışanların motivasyonunu zedeler. Araştırmalar, takdir edilen çalışanların işlerine 2 kat daha fazla bağlılık gösterdiğini ortaya koymuştur. Teşekkür etmeyi bilmemek, ödüllendirme mekanizmasını yaratmamak ve yapılan iyi işleri görmezden gelmek kötü bir yöneticilik tarzıdır. PUSULA

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=