Tesisat Dergisi 356. Sayı (Ağustos 2025)

28 TESİSAT • 08 / 2025 PROBLEM ÇÖZME VE KARAR ALMA TEKNIKLERI LEVENT TAŞKIN YÖNETİM DANIŞMANI Globalleşme ve hızla değişen teknolojinin getirdiği acımasız rekabet son yıllarda yaşantımızı ülkemizdeki üretim yapılarından, sektörlere; marka yönetimlerinden, satış stratejilerine; dağıtım kanallarının stok yükünden, tüketici tercihlerine kadar etkiliyor. Tüketicinin hızla değişen istekleri sadece ürünle ilgili olmaktan çıkarak, sevkiyattan ödeme şekline; ürünün montajından satış sonrası hizmetindeki hıza kadar çeşitlilik gösteriyor. Firmalar dijitalleşen dünyada hem hızlı, hem yenilikçi, hem de en önemlisi müşteri isteklerine yönelik beklentiyi aşan bir beceri sergilemek durumundalar. Kendilerine ve sistemlerine yatırım yaparken; daha iyi ve eğitimli personelle çalışmak ve esnek olmayı bilmek zorundalar. Zincirleme olarak; tüketicinin sürekli değişen beklentisi ve buna bağlı değişen satın alma davranışı, satış noktaları yapısı, distribütör ve bayi yapısı, firma anlayış ve yaklaşımları değişiyor, reklam ve pazarlama tekniklerine kadar değişim göstermeyi zorlamaktadır. Birçok sektör toptancı bayi yapısına bağlı kalmış; arz/talep dengesini dikkate almadan üretim maliyetlerini düşük tutabilmek için üretim kapasitesine göre üretmeye devam etmiş; ürünleri toptancı bayilerine yığmış ve toptancı bayilerinin küçülmesine veya batmasına neden olmuştur. Halen bunu yapmaya devam etmektedirler. Özellikle beyaz eşya, inşaat malzemeleri, ısıtma sektörü bu açıdan yanlış üretim ve satış politikalarının zararlarını son birkaç yıl yaşamaktadır. Oluşan spot fiyatlar, fiyat dengesizlikleri, bayilerindeki yüksek stok yapısı, DBS ve finansal giderlerin yüksekliği, nakit akışındaki sıkıntılar ve karsızlık tüm bu sektörde iş yapan herkesi bir çıkmaza sokmuş durumdadır. Sektörlerdeki talebin, değişimin farkında olmak ve trendleri görebilmek, pazarda etkinlik ve başarı için artık bir ön koşuldur. Hızlı değişim ve rekabet ortamında, işimizi rakiplerden daha iyi yapmayı hedeflemek amaç olarak belirlenir. Oysa rekabette üstünlük ve kalıcılık “rakipten daha iyi yapmaya” değil, “rakipten daha farklı yapmaya” dayanır. Öyleyse strateji: Farkı yaratmaktır. FARK YARATMAK IÇIN 3 TEMEL KONUYU AYNI ANDA BAŞARMAYI HEDEFLEMEK GEREKIR: Hız: Hemen, şimdi, müşterinin istediği süreden daha da önce. Esnek ve hızlı olmak en önemli beceri haline gelmiştir. Herkes hızlı hizmet için rakipten daha fazlasını vermeye hazırdır. Akıllı çözümler: Artık günümüzde her şey, her cihaz, her hizmet birbirine bağlı hale gelmiş durumdadır. Her şey sanal ortamda bir ‘’tık’’ kadar bir biri ile entegredir. Entegre ve birbiri ile uyumlu sistemleri seviyor ve istiyoruz. Ürünler, hizmetler, yaşam iç içe ve hepsi birbirine bağlı çalışan akıllı çözümlerle ilişkilendirilmiş ise ona daha fazla önem veriyoruz. Değer Yaratma: Müşteriye ekstra fayda sağlayacak ve onu size bağlı PUSULA

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=