Tesisat Dergisi 297. Sayı (Eylül 2020)

Covid-19 salgını ile başlayan yeni dönemde yolcu taşıma araçlarında sürücülerin korunması için sürücü bölümü ile yolcu bölümü arasında plastik türevi şeffaf malzeme kullanılarak ayrım yapılırken, havalandırma sistemi tasarımı, koltuk yerleşimi ve sayısı, havalandırmanın yönü, yolcu başına düşen hava miktarı üstünde çalışılıyor. Tüm yolcu taşıma araçlarında Covid önlemleri alınması çok önemli. Bu nedenle minibüslerde taşınan yolcu sayısı ve maskeli seyahat zorunluluğuna uyulup uyulmadığı sık sık kontrol ediliyor. Dış pazarlara sürücü ve yolcu bölümünü ayıran donanıma sahip minibüsler de sunuluyor. Bu segmentte ikinci aşamada araç tasarımını ve donanımını ilgilendiren yapısal değişiklikler bekleniyor. risk olarak görülüyor. Bu durumlar kent içi otobüsler ile bir- likte bütün yolcu araçları için geçerli. ISITMADA DURUM Dizel ve doğal gazlı otobüslerde motorda oluşan ve atmosfere aktarılan ısının toplanıp otobüs içine kalorifer sistemi ile yönlendirilmesi, ısıtmayı soğutmadan daha ucuz ve kolay bir hale getiriyor. Ancak fanlar ve kanallarla püs- kürtülerek dolaşımı sağlanan hava ile birlikte içinde yer alan mikro organizmalar da araç içine dağılıyorlar. ISI VE NEM Araç içinin ısınmasına neden olan dört ana ısı kaynağı var: Meteorolojik ortam (Hava) sıcaklığı, güneş ışınlarının araç içini ısıtması, araç sistemlerinden yayılan ısı ve yolculardan yayılan ısı. Yolculardan yayılan ısı ve nem otobüsle taşınan yolcu sayısına bağlı olarak ısıtıcı etki ve nem oluşturuyor. Nem ve ısı, zerrecik halinde hastalık taşıyıcılarından yayılan mikro orga- nizmalar için uygun bir yaşama ve yayılma ortamı sağlıyor. Bu nedenle mümkünse yolcuların seyahat esnasında klima taleplerinin en aza indirilmesi ve bunun bir zorunluluktan kaynaklandığına ikna edilmeleri gerekiyor. KLIMANIN VIRÜS YAYILIMINA ETKISI Klimanın çalışması ve araç içi hava akımı ile serinlemenin, mikro organizmaların uçuşmasını kolaylaştıran ve kat ettik- leri mesafeyi hava akımının şiddetine göre artıran bir etkisi olduğu ifade ediliyor. Bu nedenle araç içi yatay hareketler yerine, tavandan dışarı doğru oluşacak hava kanalları, sık ve şiddeti düşük hava üfleyen veya emen kanalar açılabilir. Mevcut otobüslerde kanal ve kapaklara yönelik bakım ve GÜNDEM tesisat.com.tr 74 Tesisat / Eylül 2020

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=