Tesisat Dergisi 297. Sayı (Eylül 2020)
48 Tesisat / Eylül 2020 tesisat.com.tr BAŞARI HİKAYESİ DOKUNAN BAŞARI SAKİCHİ TOYODA: Sakichi, o yıllarda henüz Japonya'da kutlanmayan bir sevgililer günü 14 Şubat 1867'de Kosai şehrinde bir çiftçi ailesinde doğar. Ailesi tarımla uğraşırken kendisi tekstil sektöründe çalışır. İyi bir dokuma işçisidir, diğer yandan bir mucit tarafı da vardır. Ruhundaki iflah olmaz girişimcilik ateşinden dolayı yerinde duramaz ve gün gelir kendi atölyesini kurar. Atölye- sinde kumaş dokumaktan ötesini düşü- nür, kendi dokuma makinesini yapmak için çalışır, ona da gün gelir muvaffak olur ve 1918'de kendi şirketini; Toyoda E ndüstriyel devrimleri kademelen- diren ilk yaklaşımda su ve buhar gücüne dayalı makineleşme birinci endüstri devrimi olarak görü- lür. Henry Ford’un geliştirdiği üretim bandıyla hızlanan seri üretim ve elekt- rik ile ikinci, bilgisayarların hayatımıza girmesiyle de üçüncü endüstri devri- minin gerçekleştiği belirtilir. Bilgisayar ağlarının geliştirilerek üretim aşamasına katılmasıyla ortaya çıkan dördüncü endüstri devrimi ise en basit ifadeyle üretimin akıllı sistemlere devredilmesi olarak tanımlanır. Bu aşamada nesnele- rin interneti, bulut depolama sistemleri, bilişsel yazılımlar ve benzerleri ile işle- yen akıllı üretim sistemleri insanlar için hayatı kolaylaştırmak ve hızlandırmak amacıyla geliştirilse de odağına insanları değil üretimin kolaylaşmasını ve hızlan- masını yerleştirir. Ancak E2.0 ile E3.0 arasında olan bizler bu iki devrimi başarıyla uygulamış Toyota Felsefesini bir yazı dizisiyle anla- maya ve anlatmaya çalışalım. Şimdiden kestirmesi güç olacak bu serüven bir- kaç sayılık bir yazı dizisi şeklinde sizlere sunulacak. Bu ağır konuya biz en iyisi BABA' dan yani Sakhici Toyoda' dan başlayalım. iplik ve dokuma fabrikasını kurar. Artık hem piyasaya dokuma makinaları satar hem de kendisi kumaş dokur. Sakhici bu makinayı geliştirmek için gelişim alanla- rının olduğunu fark eder, bu eksikliği ise hikayemizin baş kahramanı olan oğlu Kiichiro ile giderir. KİİCHİRO TOYODA: Kiichiro 11 Haziran 1894 yılında Yama- guçi 'de doğar. Liseden sonra Tokyo Üniversitesi’ne gider. Üniversitede gemi mühendisliği eğitimi almasına rağmen o hep otomobil hayali kurar. O yıllarda otomobiller çok yenidir ve sokaklarda görmek bile şans sayılır ki Japon motorlu araçlar piyasasının tamamını Ford, Gene- ral Motors ve Chrysler ele geçirmiştir. Japonya'nın bu arabalar için çuvalla para harcaması milliyetçi Kiichiroyu çok üzer. Birinci dünya savaşından zaferle çıkmış olsalar dahi savaş herkesi yorduğu gibi Japonya'yı da yormuştur, enerjisi tüken- miştir. Kiichiro öncelikle babasının geliştir- diği ancak yarım kalan dokuma tezga- hını, aldığı mühendislik eğitiminin yar- dımıyla babasıyla beraber 1924 yılında tamamlar, patentini alır. İki yıl sonrada Toyoda ailesi otomatik dokuma tezgah- BİLAL AYDEMİR Ar-Ge Mühendisi / Duyar Vana
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=