Tesisat Dergisi 293. Sayı (Mayıs 2020)
48 Tesisat / Mayıs 2020 tesisat.com.tr olan kurallar ve organizasyon yani insan kaynakları ve içinde hizmetlerin, bakımın da olduğu tesis yönetimi, kendi rollerini etkin bir şekilde oynamıyorsa, büyük ihtimalle zorlanacaktır. BSRIA Bina Hizmetleri Araştırma ve Bilgi Derneği tasarım, bina hizmetleri, teknoloji ve insan organizasyonunun göreceli önemlerini incelediğinde açık bir model ortaya çıktı. Hare- ket, ses ve gürültü, malzeme söz konusu olduğunda binanın tasarımı özellikle önemliydi. Bunların hepsi binayı meydana getiren temel “yapı taşlarıdır “ ve bina tamamlandıktan sonra iyileştirilmeleri oldukça zordur. Konu hava kalitesine ısıl konfora ve aydınlatmaya geldi- ğinde, birçok modern binada suni aydınlatmaya önem verildiği dikkate alındığında, Bina Otomasyon Kontrolleri ve HVAC gibi bina hizmetleri özellikle çok önemlidir. Topluluk, akıl (durum veya düşünce) ve su gibi konulara gelindiğinde insan kaynakları ve tesis yönetimi gibi “insan hiz- metleri” kendini gösterir. Sağlıklı, iyi işletilen bir binanın birlikte etkin bir şekilde çalışması için tasarıma, bina teknolojisine ve “insan” hizmetlerine ihtiyacı vardır. Mevcut bir binanın yenilenmekte olduğu yerde temel yapı ve teknolojiyi değiştirmek çok daha zor olacak ve hatta Bina Otomasyon Kontrolleri gibi hizmetler daha merkezi hale gelecektir. Düzenleyici mevzuat baskısı binaların enerji performansını iyileştirirken çok önemli olmaktadır. Hükümetlerin refah ve iyi- leştirilmiş çalışma koşulları konusunda giderek artan alakaları dikkate alındığında, sadece çıktıyı maksimize etmenin aksine, binaları “daha sıhhatli” yapmak için de benzeri bir baskı olup olmayacağını görmek ilgi çekici olacaktır. Bunların tümü binalardaki refahın niçin daha fazla konu- şulan bir konu haline geldiğini açıklamaya yardımcı olacaktır. Aralık 2019 olarak, 3.921 proje 58 ülkede WELL uygulama- ÇEVİRİ sına başlamıştır. Ancak, BSRIA’nın deneyimi refah üzerine odaklanan gerçek bina projelerinin hala niş bir alan olduğu, sıklıkla özel müşteriler için onların isteklerine göre tasarlanan prestij projeler için rezerve edildiğidir. Bunun için önemli bazı nedenler vardır. İlk olarak refahın bir seri bina sistemlerinin yönetilmesi ve koordinasyonunu kapsadığını hissedebiliriz. Bu, içinde karma- şayı artırır. Bina sistemlerinin kendileri eğer her bireyin konfor ihtiyacını mümkün olduğu kadar fazla karşılayacaksa çok elemandan oluşmalıdır. BSRIA, bina sistemleri arasında artan seviyelerde kümeleşme, bir başka ifadeyle sistemlerin birçok noktada, özellikle ısıtma, soğutma, aydınlatma ve pencere panjurlarını içine alan sistemlerde, çakıştığını görmektedir. Yapay zekâ “daha akıllı” daha fazla bir noktada birleşen sis- temlerin oluşturulmasında yardımcı olacaktır ancak bu halen başlangıç kademelerindedir ve henüz “sihirli değnek” olma noktasından epey uzaktır. Konforlu bir ortamı idame etmek bireylere farklı şeyler ifade edebilir; bir kişiye çok sıcak gelen bir ortam bir başka kişi için çok soğuk gelebilir. Bunu dikkate almak için sistemlerin bireylerden veri toplayabilmelerine ve bu bireylerin ihtiyaçla- rına cevap vermek için aynı zamanda ortamın çok lokalize bir şekilde hassas ayarını yapabilmelerine ihtiyaç vardır. Bireyler hakkında veri toplama, aynı zamanda verilerin gizliliği konusunu da gündeme getirmektedir. Kişisel durumları hakkında bilgi paylaşmak için insanların gerek sağlayacak- ları faydadan gerekse bu bilgilerin güvende olduklarına ikna olmalarına ihtiyaç vardır. Daha akıllı ve daha çok ortak noktaları olan sistemlerin genellikle uygulama ve saklama için daha fazla dikkate ve bilgiye ihtiyaçları vardır. Bu becerilerin bulunması zor olacak ve büyük olasılıkla daha yüksek fiyata elde edilecektir ve bunların tümünün anlamı başlık olarak “maliyetin” yüksek olacağıdır. Binanın fonlanması ya da finansmanının temini genellikle sadece konfor gibi yasanın gerektirdiği yerlere veya bunun sonucu daha yüksek bir kira gelirini güvenceye alacağı alanlara yatırım yapan bir yapı müteahhidi tarafından sağlanıyorsa belli olan maliyetler büyük olasılıkla özel bir sıkıntı olacaktır. Birçok durumda nihai müşteriyi refah vadeden bir binaya daha fazla para vermeye ikna etmek için hala yapılacak çok iş vardır. Sonuç olarak “iyi binalara” doğru gidiş bir realite olsa da bu hala nispeten başlangıç aşamalarındadır ve büyük olasılıkla bina yöneticilerini iyi norm bina yapmaları maksadıyla daha fazla nakde dayanan yatırım yapmaya inandırmak için nihai müşterinin daha fazla eğitimini ya da kültürel gelişmelerini, kombine olarak belki bir dereceye kadar düzenleyici yönet- meliklerin de baskısıyla, gerektirecektir. n Kaynak: Uluslararası Well Bina Enstitüsü, BSTIA tarafından yorumlanmış ve yeniden analiz edilmiştir. "Well Binalar" Üzerine Ana Etkiler WELL2 Performans Notu WELL2 Boyutu Hava Isıl Kofnor Işık Malzemeler Yenilikler Su Toplum Düşünce-Durum Gürültü Hareket BACS / BMS Design FM/HR
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=