Tesisat Dergisi 282. Sayı (Haziran 2019)

62 Tesisat / Haziran 2019 tesisat.com.tr ISITMA SISTEMLERI İÇIN EĞITIM SIMÜLATÖRÜ TASARIMI 1. GIRIŞ W ikipedia sözlüğüne göre benzetim, simülasyon veya öğrence, gerçek bir dünya süreci veya sis- teminin işletilmesinin zaman üzerinden taklit edilmesidir. Sistem nesneleri arasında tanımlanmış ilişkileri içeren sistem veya süreçlerin bir modelidir. “Simülasyon” terimi, “benzer” anlamındaki similis kökün- den gelen, bir şeyin benzerini (taklidini) yapmak demek olan ve 14. yüzyıldan beri Latince’de kullanılan simulare sözcü- ğünden türetilmiştir. Bu terim ancak 20. yüzyılda teknik bir anlam kazanmıştır. Günümüzde, Batı dillerinde teknik olan ve olmayan anlamları ile kullanılmakta ve yerine göre hangi anlama geldiği anlaşılmaktadır [1]. “Simülasyon diğer adıyla benzetim; teorik ya da fiziksel gerçek bir sistemin, bilgisayar ortamında modellendikten sonra bu model ile sistemin işletilmesi amacına yönelik ola- rak, sistemin davranışını anlayabilmek veya değişik stratejileri değerlendirebilmek için deneyler yürütülmesi, bu sistemlerin özelliklerini ve davranışlarını bilgisayar aracılığıyla değerlen- diren bir tekniktir” [2]. Bir şeyi iyi öğrenmek için onu duymak, görmek, onunla ilgili sorular sormak, başkaları ile görüş alış verişinde bulunmak gerekir. Biliyoruz ki öğrenciler en iyi, yaparak ve uygulayarak öğrenirler. Konfüçyüs’ün; “İşitirsem unuturum, görürsem hatırlarım, yaparsam anlarım” sözü aktif öğrenme yöntemlerine teşvik etmektedir. Albert Einstein’e göre bilgi deneyimden gelir: “Bilgi malumat değildir. Bilmenin tek yolu deneyimlemektir.” Derslerde anlatılanların çabuk unutulmasının nedenlerin- den biri, öğretmenin konuşma hızı ile öğrencilerin dinleme hızı arasındaki farktır. Çoğu öğretmen dakikada yaklaşık 100-200 kelime kullanarak konuşur. Öğrenciler ise bütün dikkatleri ile dakikada ancak 50 veya 100 kelime dinleyebi- lirler. Öğrenciler dinlerken daha çok düşünürler. Araştırmalar gösteriyor ki öğrenciler ilk 10 dakikada dikkatlerini %70 oranında toplayabildikleri halde bu oran son 10 dakikada %20’ye düşmekte. Sadece dinlemeye dayalı öğrenme yöntemi öğrencileri ezbere yönlendirmekte, derslerin sıkıcı olarak algılanmasına yol açmaktadır. Oysa anlatıma görsel unsurların eklenmesi akılda kalıcılığı %14’ten %38’e yükseltir. Grafik, çizelge, fotoğ- raf ve resim gibi görseller kullanılarak yapılan anlatım sadece kelimeler kullanılarak yapılan anlatımdan 3 kat daha fazla etkilidir. Hem görsel, hem işitsel unsurlar birlikte kullanılırsa daha etkili ve kalıcı bir öğrenme sağlanabilir [3]. “Deneysel çalışmalar, incelenen sistemler hakkında daha doğru ve kesin bilgileri vermeleri bakımından her zaman sayısal ve analitik çalışmaların önünde yer almıştır. Son yıl- larda daha ucuz ve kolay olması nedeniyle sayısal çalışmalar ağırlık kazanmasına rağmen, bu çalışmalardan elde edilen sonuçların deneysel olarak desteklenmesi, deneysel çalışma- ların önemini ayrıca artırmaktadır. Bununla birlikte deneysel çalışmalarda, elde edilen sonuçlar kadar önemli bir başka nokta; ölçülen değerlerin doğruluğudur. Doğruluğu etkileyen en önemli etken ise, deneyler sırasında farklı nedenlerden ortaya çıkabilecek hatalardır” [4,5]. Özellikle mühendislik eğitiminde ve mesleki teknik eği- HÜSEYİN BULGURCU Balıkesir Üniversitesi Müh. Mim. Fakültesi OKTAY ARPATEPE Balıkesir Üniversitesi Müh. Mim. Fakültesi MAKALE

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=