Tesisat Dergisi 282. Sayı (Haziran 2019)

56 Tesisat / Haziran 2019 tesisat.com.tr sağlamak için başvuru kapsamlarında bulunan ulusal yeterlilikler özelinde “TS EN ISO/IEC 17024:2012 Uygunluk Değerlendirme- si-Personel Belgelendiren Kuruluşlar için Genel Şartlar” adlı uluslararası personel belgelendirme standardına göre, Türk Akreditasyon Kurumu veya Avrupa Akreditasyon Birliği ile çok taraflı tanıma anlaşması imzalamış akreditasyon kurumlarından akredite edilmiş olması gerekir. 4- MYK YETKILENDIRME BAŞVURUSUNU YAPMAK Akreditasyon sürecini başarıyla tamamlayan kuruluşlar MYK’ye nihai yetkilendirme için başvuruda bulunur. Ön baş- vuru sözleşmesi ile yetkilendirme başvurusu arasında geçen sürenin 12 ayı geçmemesi gerekir. Kuruluşun talebi halinde bu süre akreditasyon süreci göz önüne alınarak her biri 6 (altı) ayı geçmemek üzere en fazla iki defa uzatılabilir. 5- MYK YETKILENDIRME DENETIMI SONUCUNDA YETKILENDIRMEYE UYGUN BULUNMAK MYK tarafından yapılan inceleme, denetim ve değerlendirme süreçleri sonunda yetkilendirme başvurusu uygun bulunan kuruluşla “Yetkilendirme Sözleşmesi” imzalanır. 6- MYK ILE YETKILENDIRME SÖZLEŞMESININ IMZALANMASI VE FAALIYETLERE BAŞLANMASI Yetki sözleşmesi imzalanan kuruluşun yetkilendirildiği MYK web sitesi üzerinden kamuoyu ile paylaşılır. Uluslararası akreditasyon markasına sahip olarak kurgu- lanan sistem kendi içinde esnek, hızlı ve modern bir yakla- şımla yönetilmekte ve yönlendirilmektedir. MYK tarafından yetkilendirilmiş kuruluşlar ve akreditasyon süreci devam eden kuruluşlar kapsamlarında yer alan ulusal yeterliliklere ekleme veya çıkartma gerçekleştirerek yetki kapsamlarında değişiklik gerçekleştirebilirler. ORTALAMA SÜRE VE MALIYETLER Kuruluşların yetki alma süreleri en çok kendi yetkinlikleri ve yeterli olmaları başta olmak üzere birçok değişkene bağlıdır. MYK Sınav ve Belgelendirme Dairesi tarafından yürütülen baş- vuru ve yetkilendirme hizmetleri MYK Yönetim Kurulu tarafından onaylanmış ve Başbakanlık tarafından yayımlanmış olan SBD Hizmet Standartları çerçevesinde yürütülmektedir. Bu bağlamda tüm işlemler hizmet standartlarında yer alan sürelerin altında gerçekleştirilir. Ancak başvuru dosyaları ve eklerinde tespit edilen bulgular ve denetim takvimindeki yoğunluk ile denetim sürecinde karşılaşılan eksiklikler nedeniyle net bir süre tespiti yapmak mümkün olmamaktadır. Günümüze kadar yetkilendiri- len belgelendirme kuruluşları incelendiğinde ön başvuru aşama- sından yetkilendirme aşamasına kadar geçen sürenin ortalama 10-12 ay civarında olduğu görülmektedir. Bu kuruluşun daha önce akredite personel belgelendirme faaliyetleri yürütüyor olmasına ve bu sektördeki tecrübesine dayalı olarak en az 6 ay en çokta 18 ay sürdüğü görülmektedir. Bu süreçte karşılaşılacak masraflar 3 kalemde incelenir. Baş- vuru masrafları, sistem kurulum masrafları, denetim masrafları. MYK ve TÜRKAK, başvuru dosyası inceleme masrafı olarak ilgili yılın tarifesine göre başvuru masraf karşılığı talep etmektedir. Kuruluşun başvuru kapsamında yer alan ulusal yeterlilik sayısına göre bu tutar değişkenlik gösterebilir. Sistem kurulummasrafları kuruluşun başvuru yapmak istediği alanlarda gereken insan kaynağı, ortam, ekipman ve materyal olarak oluşabilecek mas- rafları ifade etmektedir. Denetimmasrafları ise TÜRKAK ve MYK denetimlerinin başvuru kapsamına göre kaç kişilik bir denetim ekibi ve kaç gün süreceğine göre değişkenlik gösterir. Tüm bu değişkenlere bağlı olarak her kuruluşun kendine özgü olarak bir maliyet ve fizibilite analizi yapması önerilir. Yetkilendirme sürecine ait işlem basamaklarının bu kadar önemsenmesi ve kuruluşların yetki alma sürecinde yerine getir- mek zorunda oldukları şartlar/taahhütler dikkate alındığında işletmeler açısından cazip koşullar taşımadığı yanılgısına düşü- lebilir. MYK bu bağlamda, ülkemizde uluslararası standartlarda belgelendirmenin gerçekleştirilmesine çabalamakta ve bunu sağlarken yetkilendirdiği kuruluşlar üzerinde mevzuat gereği sadece denetleme, düzenleme yetkisini kullanmamakta aynı zamanda rehberlik görevi de icra etmek suretiyle kuruluşların her aşamada yükümlülüklerini yerine getirmesine yardımcı olmakta ve kılavuzluk etmektedir. Özellikle yurt çapında Kamu adına sınav ve belgelendirme hizmetlerinin yetkili kuruluşlar yolu ile yürütülmesini desteklemekte ve kurumun çalışanlar, işverenler ve sosyal taraflar ile temas noktasını teşkil eden fahri temsilcilikleri olarak değerlendirmektedir. SONUÇ MYK, Türkiye Cumhuriyeti’nin Avrupa Birliği tam üyelik müzakereleri doğrultusunda yürüttüğü reform çabalarından Şekil 2. Kapsam Genişletme süreci akış şeması MAKALE

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=