Tesisat Dergisi 282. Sayı (Haziran 2019)

Tesisat / Haziran 2019 51 tesisat.com.tr Şu anda şirket gündeminizde neler var? Gündemimizde ihracat ve yur- tiçi pazarlarda katma değerli ürün ve hizmetler var. Neden ihracat diyo- rum? Çünkü ihracat, ODE’nin son yıl- larda büyümesinde gerçekten itici bir güç oldu. Geçen yıl ihracatımız dolar bazında %30 arttı ve toplam ciromuz içinde payı %35’e çıktı. Bu yıl da ihra- catın payını %40’a çıkarmayı planlıyo- ruz. Önümüzdeki 3 yıl için de %50’yi hedefliyoruz. Dolayısıyla ODE, gelir- lerinin yarısını ihracat pazarlarından, diğer yarısını da yurtiçi pazarlardan elde eden bir şirket yapısına bürüne- cek. Bütün planlarımızı bu çerçevede yapıyor ve gerekli aksiyonları alıyoruz. 10 yıldır TURQUALİTY marka des- tek programı içerisindeyiz. Bu nok- tada belirlediğimiz hedef ülkeler var. Bu hedef ülkelerde bir takım pazar geliştirme çalışmaları yapıyoruz. Hedef ülkeler dışında da bazı ülkeleri TURQU- ALİTY kapsamına katmaya çalışıyoruz. Dolayısıyla, ağırlıklı Avrupa’dan olmak üzere, yeni hedeflediğimiz ülkeler var. Bu yeni hedeflediğimiz ülkelerle ihra- catın toplam ciromuz içindeki payını %50’ye çıkarma hedefini 3 yıl içinde gerçekleştirmeyi hedefliyoruz. Bunun yanında bizim bir vizyo- numuz var. Türkiye’den çıkan global bir marka olmak istiyoruz. Bu sadece söylem olarak kalsın istemiyoruz. Bütün planlar bu çerçevede oluşturuluyor. Yurtdışında en iyi fuarlara katılıyoruz. Birçok ülkeye seyahatler gerçekleştiri- yoruz. Birçok ülkede distribütörlerimiz var. Onlar ile entegre çalışmaya gayret gösteriyoruz. Bunun ötesinde de lokal kalarak global bir marka olmak zor. Dolayısıyla bu ihracattaki büyüme tren- dini destekleyecek inorganik büyüme imkânlarını da değerlendirmeye çalışı- yoruz. Önümüzdeki senelerde ODE’nin değişik noktalarda operasyonları olan global bir şirket olduğunu hep beraber göreceğiz. Diğer odaklandığımız nokta da katma değerli hizmet ve ürünler. Biz nihayetinde yalıtımmalzemesi üretiyo- ruz. Bu ürünlere daha farklı ne özellikler katabiliriz, hizmet anlamında farklı ne katabiliriz ki paydaşlarımıza daha fazla değer yaratalım, ODE olarak bunun üzerine planlamalar yapıyoruz. Bura- daki ihtiyaç, rakamlara bakıldığında da çok açık görünüyor: Türkiye’nin yalı- tım malzemesi ihracatına baktığımızda kilogram başına 1,1 dolar kazandığını, ithalatına baktığımızda ise kilogram başına 2,2 dolar ödediğini görüyoruz. Dolayısıyla buradan şu çıkıyor: Türki- ye’de tüm yalıtım malzemesi üretici- leri harcıâlem ürünler üretirken, katma değerli yalıtım malzemesi ürünlerini ithal ediyoruz. Daha pahalı ürünler yurtdışından geliyor. Biz bu tabloyu değiştirmek istiyoruz. Sektörde yalıtım malzemesi üreten şirketlerin kapasite kullanım oranları yaklaşık %60 civarlarında. Bizim kapa- site kullanım oranlarımız %85 civarla- rında. Aslında kapasitemizi verimli bir şekilde kullanıyoruz. Verimli kullan- dığımız kapasiteden daha fazla gelir elde etmenin yöntemlerinden bir tanesi de katma değerli ürün ve hizmetlere odaklanmaktan geçiyor. Bu bizim glo- bal marka olma vizyonumuzu destek- leyecek bir unsur. Uluslararası pazarlarda, özellikle Avrupa pazarlarında, katma değerli ürünler talep ediliyor. Örneğin sadece cam yünü levha değil de üzerinde yan- gın dayanımı sağlayan malzemelerin olduğu cam yünü levhalar; ya da tesisat yalıtımmalzemesi olarak sadece izolas- yon değil de üzerinde bir takım kapla- maların olduğu ürünler talep ediliyor. Birtakım malzemelerin bir araya gelip, bir sistem oluşturduğu ürünlerden bah- sediyoruz. Biz yurtdışında fuarlara git- tiğimizde bunu çok görüyoruz. Herkes “sistem” diyor. Hangi firmaya gitseniz ürünü ile bir sistem oluşturmuş. Her yerde sadece ürün değil; katma değer katılmış sistemler satılıyor. Bizim sürekli odaklandığımız konu- lar, organizasyonel verimlilik, üretim tesislerinin verimliliğinin arttırılması, kalite seviyelerinin geliştirilmesi ve Ar-Ge çalışmalarımız. Özellikle Ar-Ge tarafına çok ciddi yatırım yapıyoruz. İhracat tarafında farklı ülkelerin farklı talepleri olabiliyor. Bu farklı taleplere cevap verebilmek, iyi bir Ür-Ge ve Ar-Ge faaliyeti yürütmeniz sayesinde mümkün oluyor. Güçlü olmanız ve hızlı olmanız gerekiyor. Biz de bu sektörde bu konuda en iyi olan firmalardan biri- yiz. Mesela geçen sene Katar pazarın- dan bir talep aldık ve 11 gün içerisinde, Katar’a ürün ihracatı gerçekleştirdik. ODE Express adında bir uygulama gerçekleştirdiniz. Bu uygulamadan bahsedebilir misiniz? Biz sadece katma değerli ürünlere odaklanmıyoruz. Paydaşlarımıza da değer katmamız gerektiğini düşünü- yoruz. “Paydaşlarına değer katmayan şirketler, ayakta kalamaz”, bu bizim ilkemiz olmuş durumda. Bu ilke ile ürünleri katma değerli yaparken, ilave hizmetler de sunmak istiyoruz. ODE Express uygulaması ile İstanbul il sınır- larındaki bayilerimizin saat 16.00’ya kadar verdiği su yalıtım ürünleri sipa- rişleri, ertesi gün adreslerine teslim edi- liyor. Bu sektörümüzde uygulanan bir şey değil. ODE Express ile bayilerimiz artık stok yönetimlerini çok daha sağ- lıklı yapabiliyor. Bu uygulama membran ve memb- ran üzerine yüklenebilecek ısıpan, cam yünü ve XPS ürünlerini kapsıyor. İleriki dönemde amacımız bu uygulamayı tüm Türkiye’ye yaymak. Bunu da sadece Çorlu ve Eskişehir fabrikalarımızdan yönetmemiz çok mümkün değil. Dola- yısıyla bu konuda iş ortaklarımız ile bir- likte çalışarak tüm Türkiye’ye yaymayı hedefliyoruz.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=