Tesisat Dergisi 281. Sayı (Mayıs 2019)

18 Tesisat / Mayıs 2019 tesisat.com.tr stadyum ve okul gibi çok farklı binalar- dan ve donanımlarından oluşmaktadır. Her tesisin bina yönetimi, teknik işletme, tamir, bakım, güvenlik, temiz- lik, finansman, hukuk, sağlık, ilaçlama, bahçe ve peyzaj gibi bir dizi hizmet ihtiyacı bulunuyor. Tesis yönetimi için bina malikleri isterse kendi içinden veya dışardan yönetici seçebilir. Ancak çok sayıda bağımsız bölümden oluşan binalar veya nitelikli gayrimenkul pro- jeleri için bize göre muhakkak uzman profesyonel yönetime ihtiyaç vardır. Yapılan her yeni bina, tesis yöne- timi için yeni bir istihdam alanı oluştu- ruyor. Her bina için güvenlik, temizlik görevlisi, teknisyen, yönetici, muha- sebeci gibi muhtelif görevlilere ihtiyaç var. Sektörümüzde vasıfsız elemanlar yanında teknik lise, ticaret lisesi veya üniversite mezunları için de iş imkan- ları var. Sektörde deneyimli ve eğitimli işgücü ihtiyacı vardır. Sektörümüzde giderilmesi gere- ken pek çok eksik vardır, mesela tesis yönetim sektörü ile ilgili standartlar, yönetmelikler, kanunlar ya yoktur ya da yetersizdir. Mesela tesis yönetimi ile ilgili en önemli kanun olan, Kat Mülkiyeti Kanunu 1965 yılında, apartmanlar için hazırlanmıştır. 2007 yılında toplu yapı- lara adapte edilmiş olsa da pratikte uygulamada çok ciddi eksik ve sıkıntılar vardır. Bu kanun hazırlanırken binlerce bağımsız bölümden oluşan toplu yapı- lar ve özellikle karma yapılar düşünül- memiştir. Günümüzde aynı parsel üzerinde rezidans, ofis, otel ve AVM’den olu- şan karma ve kompleks yapılar yapı- lıyor. Böyle yapıları basit bir apartman mantığıyla yönetemezsiniz. O nedenle kanunun şu anki halinin uygulamada ihtiyaca karşılık vermediğini ve birçok eksik hususun olduğunu düşünüyoruz. Bunu sadece biz bina ve tesis yönetici- leri değil, Kat Mülkiyeti Kanunu konu- sunda uzman birçok saygın hukukçu da söylemektedir. Bu konuda dernek ola- rak hukukçu uzmanlarımızdan oluşan “Kat Mülkiyeti Kanun Komitesi” çalış- malarımız devam ediyor. Amacımız kat mülkiyeti kanununun güncel koşullara uygun olarak güncellenmesidir. Bize göre belirli sayıda bağımsız bölümden büyük olan yapıların muhakkak profes- yonel ve sertifikalı şirketler tarafından yönetilmesi gereklidir. Asansör Muayene ve Yönetmeliği ile ilgili de son yıllarda uygulamada bazı sorunlar vardır. Her yıl yapılan mua- yeneler vatandaşa mali yük getirmesi yanında her yıl değişen yönetmeliklere göre her yıl farklı düzeltme talepleri ve ilave maliyetler gelmektedir. Bir yıl yeşil etiket alan asansör bir sonraki yıl yeni yönetmeliğe göre kırmızı etiket alabilmektedir. Sadece güvenlikle ilgili yeni yönet- melik maddeleri uygulanmalı yoksa asansör çağırma düğmesinin yerinin yeni yönetmelikte farklı tarif edilmesi nedeniyle düğmelerin yerinin 3 cm aşağıya indirilmesi vb. görsel ve şekil- sel talepler olmamalıdır. Yeni binalarda da tıpkı arabalarda olduğu gibi her yıl yerine belirli aralıklarla muayene edil- mesi gerekir. 2019 yılında yayınlanan “Isı Sayaç- ları Muayene Yönetmeliği” de sektörü bu yıldan itibaren ciddi etkileyecek, hem vatandaşa ilave maliyet yara- tacak hem de uygulamada çok ciddi sorunlara yol açacaktır. Merkezi ısıtma sistemleri olan projelerde kalorimetre cihazlarının belirli sürelerde muayene- sini elbette faydalı olacaktır ancak her bir kalorimetrenin sökülerek kalibras- yona gönderilmesi, kalibre edilmesi, nakliyesi, tekrar yerine takılması vatan- daşa ilave maliyet getirmekte, bunun yerine neredeyse yeni cihaz alınması daha ekonomik olabilmektedir. Ayrıca kalibrasyonda geçecek süre zarfında yedek kalorimetre takılması gereklidir. Bu işlemlerin binlerce konuttan oluşan büyük sitelerdeki uygulama zorlukları ve yol açacağı teknik ve ekonomik mahsurları vardır. Bu konuda yerinde kontrol ve kalib- rasyon çözümü üzerinde çalışma yapıl- ması, milli servetin israf edilmemesi ve uygulama kolaylığı adına daha uygun olacaktır. Ayrıca muayene ve kalibras- yon yapma yetkisi olan firmaların birço- ğunun aynı zamanda kalorimetre ima- latçısı olması da temel olarak yanlıştır. Muayene ve kalibrasyon işleri imalatçı olmayan ve imalatçılarla hiçbir orga- nik bağı olmayan bağımsız ve akredite kuruluşlar tarafından yapılması gerekir. Bu konuyu TRFMC 2019 Türkiye Tesis Yönetim Konferansı’nda bir otu- rumda ele almaya çalıştık. İlk fırsatta bu yönetmeliğinde Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığının liderliğinde ilgili paydaşlarla tekrar ele alınması ve gün- cellenmesi gerekiyor. Tesis yönetimi ile ilgili EN 15221 Avrupa standartları bulunuyor. Bun- lar yedi cilt ve bunların sadece iki tanesi TSE tarafından Türkçeleştirilmiş durumda, diğerlerinin ise Türkçeleşti- rilmesi bekleniyor. Uluslararası Standartlar Organizas- yonu ISO tarafından tesis yönetimi ile ilgili ISO-41000 standardı 4 adet ola- rak (ISO-41001, ISO-41011, ISO-41012, ISO-41013) yayınlanmış ve halen 2 adet standart (ISO-41014, IS0-41015) üze- rinde çalışmalar devam ediyor. ISO- 41000 standartları henüz Türkiye’de yayınlanmamıştır. Eğitimli eleman ihtiyacı, kanunla- rın yetersizliği, standartların eksiklikliği dışında ihale metotları, şartname ve sözleşme sorunları, kısa süreli sözleş- meler, araştırma eksikliği, vb. birçok sorun sektörün gelişmesinin önündeki diğer sorunlardır. Dijitalleşme, IoT, IT sektöründeki gelişmelerde sektörün iş yapış şeklini daha farklı bir boyuta taşıyacaktır. n KONUK YAZAR

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=