Tesisat Dergisi 275. Sayı (Kasım 2018)

tesisat.com.tr 84 Tesisat / Kasım 2018 ve denetim takvimindeki yoğunluk ile denetim sürecinde karşılaşılan eksiklikler nedeni ile net bir süre tespiti yapmak mümkün olmamaktadır. Günümüze kadar yetkilendirilen bel- gelendirme kuruluşları incelendiğinde ön başvuru aşamasın- dan yetkilendirme aşamasına kadar geçen sürenin ortalama 10-12 ay civarında olduğu görülmektedir. Bu kuruluşun daha önce akredite personel belgelendirme faaliyetleri yürütüyor olmasına ve bu sektördeki tecrübesine dayalı olarak en az 6 ay, en çok da 18 ay sürdüğü görülmektedir. Bu süreçte karşılaşılacak masraflar 3 kalemde incelen- mektedir. Başvuru masrafları, sistem kurulum masrafları, denetim masrafları. MYK ve TÜRKAK başvuru dosyası ince- leme masrafı olarak ilgili yılın tarifesine göre başvuru masraf karşılığı talep etmektedir. Kuruluşun başvuru kapsamında yer alan ulusal yeterlilik sayısına göre, bu tutar değişkenlik gösterebilmektedir. Sistem kurulum masrafları kuruluşun başvuru yapmak istediği alanlarda gereken insan kaynağı, ortam, ekipman ve materyal olarak oluşabilecek masraf- ları ifade etmektedir. Denetim masrafları ise TÜRKAK ve MYK denetimlerinin başvuru kapsamına göre kaç kişilik bir denetim ekibi ve kaç gün süreceğine göre değişkenlik gös- termektedir. Tüm bu değişkenlere bağlı olarak her kuruluşun kendine özgü olarak bir maliyet ve fizibilite analizi yapması önerilmektedir. Yetkilendirme sürecine ait işlem basamaklarının bu kadar önemsenmesi ve kuruluşların yetki alma sürecinde yerine getirmek zorunda oldukları şartlar/taahhütler dikkate alındığında, işletmeler açısından cazip koşullar taşımadığı yanılgısına düşülebilir. MYK bu bağlamda, ülkemizde ulus- lararası standartlarda belgelendirmenin gerçekleştirilmesine çabalamakta ve bunu sağlarken yetkilendirdiği kuruluşlar üzerinde mevzuat gereği sadece denetleme, düzenleme yet- kisini kullanmamakta; aynı zamanda rehberlik görevi de icra etmek suretiyle kuruluşların her aşamada yükümlülüklerini yerine getirmesine yardımcı olmakta ve kılavuzluk etmek- tedir. Özellikle yurt çapında kamu adına sınav ve belgelen- dirme hizmetlerinin yetkili kuruluşlar yolu ile yürütülmesini desteklemekte ve kurumun çalışanlar, işverenler ve sosyal taraflar ile temas noktasını teşkil eden fahri temsilcilikleri olarak değerlendirmektedir. SONUÇ MYK, Türkiye Cumhuriyeti’nin Avrupa Birliği tam üyelik müzakereleri doğrultusunda yürüttüğü reform çabalarından kuşkusuz en önemlilerini oluşturan 2. fasıl (işçilerin serbest dolaşımı), 19. fasıl (Sosyal Politika ve İstihdam) ve 26. fasıl (Eğitim ve Kültür) başlıklarında uluslararası standardizasyon çalışmalarına uyumluluğu sağlamak amacıyla mesleklere standart, bireylere nitelikli belge kazandırmak için yürütülen ulusal yeterlilik sisteminin kurulmasından ve işletilmesinden sorumlu olarak kurulmuş ve kurulduğu günden bu yana başarılı çalışmalar ortaya koymuştur. MYK bugüne kadar Türkiye’de hiç denenmemiş bir şekilde, çok taraflı paylaşım anlayışını benimseyerek kamu, çalışan ve işverenlerin eşit şekilde temsil edildiği bir yönetim yapısı ile çağın ihtiyaç- larını da göz önüne alarak, 792 ulusal meslek standardının hazırlanarak resmi gazete yayınlanmasını sağlamıştır. Yayın- lanmış olan ulusal meslek standartlarına dayalı olarak sınav ve belgelendirme süreçlerinde kullanılmak üzere 459 ulusal yeterliliği devreye almıştır. Bugüne kadar belgelendirme yapı- lan 17 sektörde 179 kuruluş, sınav ve belgelendirme yapmak üzere yetkilendirilmiştir. Bu doğrultuda yıllık 3.500.000 kişilik belgelendirme kapasitesine ulaşılmıştır. Avrupa genelinde çok taraflı akreditasyon yetkisine sahip personel belgelen- dirme kuruluşlarının sayısı ve kapasitesi en hızlı artan ülke Türkiye olmuştur. Bunun yanı sıra yeterliliklerin kalitesinin artırılması, ülke- mizdeki mevcut yeterliliklerin kapsamlı bir şekilde bir araya getirilmesi, hayat boyu öğrenmenin yaygınlaştırılması ve sis- temli bir şekilde desteklenmesi ulusal ve uluslararası şeffaflık ve tanınabilirliğin en üst düzeyde karşılanması, toplumun tüm bireyleri için eğitim ve istihdam fırsatları yaratılması amacıyla kısa adı TYÇ olan Türkiye Yeterlilikler Çerçevesini oluşturarak, Avrupa Yeterlilikler Çerçevesi ile referanslan- masını sağlamıştır. Ülkemiz ihtiyaçları doğrultusunda uluslararası personel belgelendirme standardına göre akredite olmuş ve faaliyet- leri sürekli izlenebilen ve doğrulanabilen kalite yönetim siste- mine dayalı olarak işletilebilen Voctest merkezlerin kurulma- sını, faaliyete geçmesini planlamış ve desteklemiştir. Yetkili kuruluşlar ile gerçekleştirdiği çalışmalar ile mesleklerde yatay ve dikey ilerlemeye olanak sağlayan belgelendirme siste- mini olgunlaştırmıştır. Başta Türk ekonomisinin ve ekonomik büyümesinin lokomotifini teşkil eden inşaat, metal, otomotiv, enerji, elektrik-elektronik, tekstil ve ulaşım sektörlerinde 81 meslekte getirilen belge zorunlulukları ve sağlanan sınav ve belgelendirme teşvikleriyle birlikte 400.000’den fazla aktif çalışan vatandaşımızın belgelendirilmesini, 300.000’den fazla vatandaşımızın ise belgelendirme masraflarının işsizlik sigortası fonundan karşılanmasını sağlamıştır. Diğer yandan MYK Mesleki Yeterlilik Belgelerinin sağla- dığı prestij ve avantajlar nedeni ile belge zorunluluğu olma- masına, sınav ve belgelendirme teşviki sağlanmamasına rağmen turizm, toplumsal ve kişisel hizmetler ve bilişim gibi birçok sektörde de yetkilendirilmiş belgelendirme kuruluşu olma taleplerinin var olduğu görülmüştür. Tüm bu gelişmeler MAKALE

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=