Tesisat Dergisi 269. Sayı (Mayıs 2018)

20 Tesisat / Mayıs 2018 tesisat.com.tr KONUK YAZAR ülkenin KOBİ’lerini tanıdık, biz onların iş yapış biçimlerini gördük, onlar bizim iş yapış biçimlerimizi gördüler. Arada çok fark olmadığını gözlemledik. Onların en büyük avantajının iş ortamı olduğunu fark ettik. İnsana daha çok yatırım yapıl- dığını gördük. Sözkonusu proje ile sektöre bir metodoloji kazandırıldı. Birkaç sene sonra benzer metodoloji ile yeni bir değer zinciri analizi yapacağız ve yeni saha analizleri ile ölçümleri gerçekleşti- receğiz. Yol haritamızı buna göre revize ediyoruz. SEKTÖR HARITASI NEDIR? Sektör haritasının çıkarılması, bir bölgenin ekonomisi kapsamındaki belirli ekonomik faaliyetlerin alt-sektörler bazında mercek altına alınmasıdır. Belirli bir bölgedeki sektörlerin karşılaştırmalı haritası hazırlanmış, bu şekilde istihdam, inovasyon, hakimiyet, ihracatta rekabet, bağlantılar, vb. açılardan bölge ekono- misinin alt bölümlerinin oransal katkıları gösterilmiştir. Sektör haritası, ekonomi- nin mevcut ve geleceğe dönük en dina- mik kısmını belirlememize yardımcı olur. Aynı zamanda, temel üretim ve satışlar, tedarikçiler, hizmet sağlayıcılar, eğitim ve araştırma faaliyetleri ve düzenleyici kuruluşlar gibi alt sektörlere odaklanan bir içgörü de elde edilmiş olur. DEĞER ZİNCİRİ ANALİZİ Yaygın olarak bilindiği üzere sek- törel seviyede değer zinciri analizi, bir sektörün nihai ürünlerine değer katan faaliyetlerin, kaynakların ve çevrenin tanımlanması ve sonra da maliyetleri düşürmek veya farklılaştırmayı artır- mak üzere bu faaliyetlerin, kaynakların ve çevrenin incelenmesine yönelik bir süreçtir. Hemen hemen her türlü analiz ürünlerden başlar ve sektörlerin tedarik ve teslimat faaliyetlerine doğru genişler. Aşağıda sıralananları gerçekleştire- bilmek için, ürün gruplama ve seçimi süreci gerekli olacaktır: • Değer üreten operasyonlar ve faa- liyetler ile bunların zincir boyunca yaratılan toplam değerdeki oransal paylarının belirlenmesi, • Rakip zincirlerle kıyaslamak üzere değeri yaratılan bileşenlerin (gös- tergeler) tanımlanması, Neden ürün seçimine ihtiyacımız var? Bir sektörün en önemli ürünlerinin incelenmesi, ilgili sektörün rekabet gücü ve dinamikleri hakkında içgörüler sağla- yabilmektedir. Bu nedenle, incelemenin ikinci adımı sektörün en önemli ürünleri- nin seçilmesidir. Genelde sektörel satış- ların %50’sinden fazlasını temsil eden 2 veya 3 ürün incelenmek üzere seçilir. Proje ortaklarımızdan olan ATF ile 2012 Mostra Convegno Expocomfort (MCE 2012) fuarından beri tanışıyor ve işbirlikleri içerisinde bulunuyoruz. Bu tarz bir finansman modeliyle çalışmak; AB içerisinde yer alan bir Kalkınma Ajansı ve sektörel güçlü bir dernek ile çalışmak aramızdaki bağları güçlendirdi. Üyelerimiz özel sektör firmaları. Ancak metodolojik yaklaşımı deneyimledik ve bu tür çalışmaların geleceğimize en iyi şekilde yön vereceğine, gelecekte Küresel Değer Zincirlerindeki yerimizi güçlendireceğine inanıyoruz. Proje ortakları bence bizim gücü- müzü net olarak gördüler. Philip Kotler’e göre en büyük değer yaratma “Pazarla- ma”dır. Bu faaliyet de Ülkemiz EHİS sek- törünün bir anlamda uluslararası alanda güzel bir pazarlaması oldu. Çin’in İpek Yolu’nu canlandırma yönünde aldığı karar ile birlikte Türkiye’nin jeopolitik konumunun önemi bir kez daha gözler önüne serildi. Geleceğe Değer Katmak AB Projesi bizim zaten diyalog içinde bulunduğumuz derneklerle ortak bir projemizdi. 2017 Nisan’ında gerçekleş- tirdiğimiz ilk konferansımıza çok yoğun bir katılım oldu, bu konferansa katılan üyelerimiz, paydaşlarımız bu konferan- sın tekrarını istedi. Paydaşlarımızla bir- likte, sivil toplumun gücüne inanıyoruz. Özel sektörün destekliyor olması çok önemli; biz bu projenin çıktılarından biri olan konferansın sürdürülebilirliğine ina- nıyoruz. Ülke olarak Endüstriyel Havalan- dırma, İklimlendirme ve Soğutma konu- sunda günden güne kendimizi gelişti- rerek, global pazarda yerimizi almakta- yız. Özellikle güçlü inşaat sektörümüz ile paralel olarak gelişen endüstriyel iklimlendirme çağımızın vazgeçilmez bir kolu haline geldi. Gelişen teknoloji, dijital dünya her yeni gün yeni gereksi- nimleri ortaya çıkarmakta, beraberinde mimari ve mühendislik çözümlemeleri ile modern insanı sağlıklı, konforlu ve refah düzeyi yüksek kılmaktadır. DEVAM EDEN DIĞER PROJELERIMIZ UR-GE Projesi: T.C. Ekonomi Bakan- lığı’nın Uluslararası Rekabetçiliğin Geliştirilmesinin Desteklenmesi Tebliği kapsamında projesi onaylanan Ege Soğutma Sanayicileri ve İş Adamları Derneği (ESSİAD), kısa adı UR-GE olan 2010/8 UR-GE Tebliği kapsamında des- teklenen “Endüstriyel Havalandırma, İklimlendirme ve Soğutma Kümesinin İhracat Kapasitesinin Arttırılması Pro- jesi” ile kümelenme anlayışını benimse- miş olup, proje katılımcısı 45 firma ile tanıtım, eğitim, danışmanlık, ticari heyet vb. faaliyetlerini gerçekleştirmektedir. EHİS LAB Projesi: İzmir Kalkınma Ajansı finansal desteği ile Ege Bölgesi Sanayi Odası, Ege Üniversitesi, İklim- lendirme Sanayi ve İhracatçılar Birliği ve İzmir Yüksek Teknoloji Enstitüsü’nün proje ortaklığı ile gerçekleştirilmektedir. Kurulacak olan laboratuvarda fan-coil, klima santrali, soğuk oda cihazı, split klima, soğuk ve donuk vitrin, teşhir reyon ve dolapları test edilebilecek; kapasite, performans, elektriksel güven- lik ve akustik testlerin yanı sıra, Danış- manlık, Eğitim, Yerinde Test ve Ölçüm hizmetleri de verilecektir. Yürütülen bu

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=