Tesisat Dergisi 266. Sayı (Şubat 2018)

134 Tesisat / Şubat 2018 tesisat.com.tr TEKNİK ERSİN SAYIN Norm Teknik Malzeme Tic. İnş. San. A.Ş. Satış ve Mühendislik Departmanı Ekip Lideri Y ol tünellerinde meydana gelen kazalar açık yollarda meydana gelenden az gibi görünse de son yıllarda yaşanan bir çok büyük kaza işletmeleri, mal sahiple- rini ve kullanıcıları tünellerdeki yangın söndürme sistemle- rinin iyileştirilmesi konusunda araştırmalara yöneltmiştir. Bu araştırmaların asıl amacı ölüm ve yaralanma oranı, mal kaybı, hizmet kaybı risklerini kabul edilebilir bir çerçeve içinde tut- maktır. Yol tünellerinin korunmasına yönelik yerleşik tasarım kriterleri eksik olduğu için performans tabanlı tasarımlar geliştirilip test edilmektedir. Bu bağlamda sus sisi sistemleri uygun bir çözüm olarak ön plana çıkmıştır. Bu çalışmada Norveç’teki Runehamar tünelinde yapılan düşük basınçlı su sisi sistem testleri ve sonuçları yer almaktadır. Bu testler aşağıdaki kuruluşların desteği ile gerçekleş- tirilmiştir: UPTUN (UPgrading methods for fire safety in existing TUNnels) , SOLIT (Safety Of LIfe in Tunnels), FIT (Fire In Tunnels) Bu araştırma kuruluşları 2000’li yılların başından beri mal sahipleri, yangın söndürme sistemi firmaları, onay kuru- luşları ve bölgesel itfaiye ekipleriyle iş birliği içinde çeşitli araştırmalar ve testler yaparak bu test sonuçlarını periyodik olarak yayınlamaktadırlar. Üretici firmalar bu yayınlar doğrul- tusunda halen ürünlerini ve sistem çözümlerini geliştirmekte olup onay kuruluşlarına başvurarak onay alma çalışmalarına devam etmektedirler. Yangının Kontrol Altına Alınamamasının Nedenleri ve Alınan Dersler: • Yüksek yangın yükü • Havalandırma sisteminin yetersizliği nedeniyle CO miktarının 1000 ppm seviyelerine çıkması ve insanların CO dumanından zehirlenerek kaçamaması • Yangının çok hızlı bir şekilde yayılması ve insanların kaçacak zaman bulamaması • Tünelde bulunan yangın söndürme ekipmanlarının ulaşılamaz durumda kalması ve kullanılamaması • Alınan önlemlerin planlı ve bir bütün şeklinde değer- lendirilmemiş olması • Farklı senaryo ve parametrelerin (havalandırma, tünel kesit boyutu, tünel uzunluğu, yanıcılar, yangın yükü…) etkilerinin göz önüne alınmamış olması YOL TÜNELLERİNDE DÜŞÜK BASINÇLI SU SİSİ SİSTEMLERİ Aşağıda farklı parametreler dikkate alınarak yapılmış NORM TEKNİK’TEN YOL TÜNELİ KORUMASINDA DÜŞÜK BASINÇLI SU SİSİ SİSTEMLERİ

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=