BAŞKANIN GÖRÜŞÜ Birliğimiz'in Devlet İhale Yasası hakkındaki çalışmalarla ilgilenmesi son zamanlarda gerçekleşmedi. Değişiklik tasarısı 1991 yılında, TBMM Bayındırlık Komisyonu'nda görüşülürken, biraz da davetsiz misafir gibi toplantılara katılmaya çalışmış; 18 maddeden oluşan değişiklik önerilerimizi hukuk diliyle önerge haline getirmiş ve gerekçeleri ile birlikte dosyalanmış halde komisyon üyesi 21 milletvekilinin her birinin önüne koymuştuk. Önerilerimizin hiçbiri komisyonda görüşülmedi, çünkü her şeyi Devlet kendi içinde yapıyordu ve Maliye Bakanlığı ile Bayındırlık Bakanlığı varken, o yasanın kullanıcılarından biri olan bağımsız müşavirlere söz hakkı verilmesi alışılmış bir şey değildi. Tabii o zamandan beri fikirler, görüşler çok değişti. İnşaat sektörü (müşavirlik ve müteahhitlik) önemli ilerlemeler kaydetti, özellikle Devlet İhale Yasası kapsamında yapılmayan işlerin kalitesi çok yükseldi. Mevcut yasada günümüz koşullarına uymayan birçok nokta bulunuyor ve düzeltilmesine çalışılıyor. Biz de özellikle müşavirlik hizmetleri yönünden çok eksik olan mevcut metni, kendi görüşlerimiz ve uluslararası uygulamalar ışığında değiştirdik ve değişiklik önerilerimizi bu sayımızdan itibaren kamuoyuna ve sizlere duyurmaya başlıyoruz. Mevcut İhale Yasası'nın müşavirlik hizmetleri yönünden en büyük eksiklikleri başlıklar halinde şunlardır : 1 -Yasada müşavir tarifi bulunmamakta, müşavirlere de "müteahhit" denilmektedir. 2 -Müşavirlik hizmetlerinin tamamen kendine özgü olan çağdaş kuralları yasada yer almamaktadır. 3 -Müşavirlik hizmetlerinde "tahmin edilen bedel" yer almaktadır ki; böyle bir tahmini bedel, gelişmiş ülkelerde kullanılmamaktadır. 4 -Teklif, sadece "bedel teklifi" anlamında kullanılmakta, müşavirlik ihalelerinde en son değerlendirilmesi gereken bedel, mevcut yasada hemen hemen tek seçim kriteri olmakta, kaliteye puan verilmemektedir. 5 -Müşavirlik ihalelerinde esas olması gereken ihale usulü, "Çift Zarf Usulü" iken, bizim yasamızda böyle bir yöntemin bahsi geçmemektedir. 6 -İhale komisyonlarının teşkili doğru değildir. Bu komisyonlarda mutlaka ilgili sivil toplum örgütleri mensupları da söz hakkına sahip olarak bulunmalıdırlar. 7 -İhalelerde şeffaflık yoktur. Yasada itiraz ve inceleme hakkı, hakemlik gibi çağdaş uygulamalardan söz edilmemektedir. 8 -İhale yasasında tarif edilen sözleşmeler, Devlet lehine ve tek taraflıdır. Yukarıda başlıcalarını belirttiğimiz aksaklıklar giderilmeli; Türkiye, çağı yakalamak ve bugüne kadar atamadığı adımiarı telafi etmek için yürümek değil, koşmalıdır. Saygılarımla, Fatma Çölaşan Genel Başkan 275
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=