Yüksek Su Buharı Çiğ Noktası Sıcaklığı Üst ısıl değerden faydalanma çiğ noktasının konumuna çok bağlıdır. Çiğ noktası gaz halindeki su buharının yoğuştuğu ve sıvı fazına geçtiği sıcaklığı tanımlamaktadır. Bu olayda su buharında bulunan buharlaşma entalpisi (gizli ısı) açığa çıkmaktadır. Yüksek bir su buharı çiğ noktası sıcaklığı üst ısıl değerden faydalanmaya olumlu şekilde tesir etmektedir. Daha önce tespit edildiği gibi sistemin ısıtma dönüş suyu sıcaklığı ile kazanın ısı eşanjöründe belirtilen su buharı çiğ noktası sıcaklığının mümkün olduğunca altına inilmesi gerekmektedir, ancak sistem tasarımı, sistemin boyutlandırılması burada sınırlamalar getirmektedir. Çiğ noktasına tesir eden faktörler: • Yakıt Yak ıttaki yüksek bir hidrojen oranı prensip olarak yüksek bir su buharı çiğ noktasına neden olmaktadır. Buradaki ilişki, yakıttaki hidrojen konsantrasyonunun artması ile aynı şekilde baca gazlarındaki oksidasyon ürünü su buharının konsantrasyonunun artmasından kaynaklanmaktadır. Böylelikle baca gazı içinde su buharı kısmi basıncı ve çiğ noktası sıcaklığı artmaktadır. Bununla ayrıca doğal gazın, LPG'nin yanma ürünlerindeki su buharı çiğ noktasının örneğin sıvı yakıttakine göre daha yukarıda bulunmasının sebebi açıklanmış olmaktadır (Şekil 6). • Yanmadaki hava fazlalığı Baca gazında yüksek bir su buharı konsantrasyonu elde etmek için yakma sistemi (brülör) düşük bir hava fazlalığı ile, yani stikyometrik bölge yakınında, işletilmelidir (Şekil 6'ya bakınız). Bununla yüksek bir su buharı çiğ noktası sıcaklığı ve aynı zamanda ekonomik bir yanma sağlanmaktadır. Stikyometrik bir yanma pratikte bugünkü UBA Fan Devir Sayısı Şekil 7. Gaz-Hava Bırleşık Kontroıu Gaz t f ortamlarla mümkün değildir, ancak sonuçlar% 10-20'1ik bir hava fazlalığı ile gerçekleştirilebilmektedir. Baca gazındaki hava fazlalığı ile ilgili bir ölçme büyüklüğü C02 miktarı veya bakiye oksijen miktarıdır. Modülasyonlu işletmede önemli olan, her brülör yükünde mümkün olduğunca düşük hava fazlalığı ile çalışmanın ve bununla da su buharı çiğ noktası sıcaklığının sabit bir şekilde yüksek tutulmasının sağlanabilmesi için yakıt ve hava arasındaki oranın tüm modülasyon bölgesinde sabit tutulmasıdır. Bu işlemin gerçekleşmesindeki teknik çözümü gaz-hava birleşik kontrolü sağlamaktadır (Şekil 7). "Dış Hava Kompanzasyonlu İşletme Tarzı" örneği: Kazanın kontrol ünitesi dış hava sıcaklığına ve ısıtma eğrisine göre gerekli-ısıtma gidiş suyu sıcaklığı nı hesaplamaktadır. Bu gerekli-ısıtma gidiş suyu sıcaklığı, kontrol ünitesi tarafından brülör kontrol ünitesine (beyine) bildirilmektedir. Bu ünite gerekli-ısıtma gidiş suyu sıcaklığını kazanın su sıcaklık hissedicisi tarafından ölçülen fiili (mevcut) ısıtma gidiş suyu sıcaklığı ile karşılaştırmaktadır. Gerekli ve fiili ısıtma gidiş suyu sıcaklıkları arasında bir kontrol sapması olması durumunda gaz yakıtlı kondensasyon kazanı aşağıda belirtilen şekilde çalışarak bir güç ayarlaması (modülasyon) yapmaktadır: 1) Kontrol sapmasının büyüklüğüne bağlı olarak brülör kontrol ünitesi (beyin) yeni bir fan devir sayısı hesaplamaktadır. 2) Öngörülen fan devir sayısı bir kumanda hattı üzerinden fan motoruna iletilmektedir. Fan, devir sayısına bağlı olarak daha çok veya az yanma havasını brülöre sevk etmektedir. Fan devir sayısına ve sevk edilen yanma havası miktarına bağlı olarak fanın çıkışında bir statik basınç oluşmaktadır. Gaz Ventili 3) Gaz miktarının kontrolü (ayarı) ile ilgili giriş büyüklüğü olarak fan çıkışındaki söz konusu statik basınç hizmet etmektedir. Bu bir kumanda hattı üzerinden gaz armatürü içindeki bir membrana etkimektedir. Membran da, konum değiştirmesi ile brülöre daha çok veya az gazın akmasını sağlayan bir ventil ile irtibatlandırılmıştır. Bu teknik ile tüm modülasyon bölgesinde hemen hemen sabit bir C02-miktarının oluşması garanti edilmiştir. Böylelikle sabit yüksek bir su buharı çiğ noktası sıcaklığı yardım ıyla optimum kondensasyon (yoğuşma) şartları oluşturulmuştur. Modülasyonlu yakma sisteminde bilinçli olarak sağlanan uzun brülör çalışma sürelerinde, fan ve kontrol ünitesi ile ilgili enerji sarfiyatının yakıt tarafındaki tasarruf - ---------- ------TESİSAT DERGİSİ SAYI25 _________________ ~ DCAK-ŞU8AT'97
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=