Tesisat Dergisi 243. Sayı (Mart 2016)

GÖRÜNÜM 14 Tesisat Dergisi Sayı 243 - Mart 2016 Celal OKUTAN Geli mi ülkelerde hizmet sektörün- de aranan kalite ve nitelik, üniversi- te e i minde “ABET” akreditasyon sisteminden yola ç karak mesleki kariyerde yapabilirlik (profesyonel- lik) sorumlulu unu gündeme ge r- mi r. Bu anlamda ö retenden çok, ö renenin katk s yla meslek içi e i- m a rl k kazan r. “ “ Ya am Boyu Ö renim Yüksek ö renimde temel ilke, “meslekte ya am boyu e i m ve ö renim bilincini” olu turmak r. Bu amaç- la üniversiteler, ö rencilere temel bilgilerin yan s ra, bilgi kaynaklar n göstermek, hede eri belirtmek, ara rmay , yaratmay ve üre ci olmay ö retmek zorundad r. E i m sonras çal ma ya am nda her on y l sonunda mesleki temel bilgilerin tazelenmesi ge- reksinimi dikkate al nd nda, profesyonelli e yönelik geli im içinde meslek içi e i m zorunlu say lmal d r. Geli mi ülkelerde hizmet sektöründe aranan kalite ve nitelik, üniversite e i minde “ABET” akreditasyon sisteminden yola ç karak mesleki kariyerde yapabi- lirlik (profesyonellik) sorumlulu unu gündeme ge r- mi r. Bu anlamda ö retenden çok, ö renenin katk - s yla meslek içi e i m a rl k kazan r. Bireyin e i minde; meslek içi e i m kaynaklar ola- rak; temel bilgilerin yan s ra, bilimsel ve teknik kitap- lar, teknolojik geli imi aktaran dokümanlar gösterilir. Bunun d nda üre m, deneyim, seminer, sempoz- yum, kurs, fuar gibi ak viteler, meslek odalar ve ih sas derneklerinin teknik yay nlar ile uygulamaya dönük ara rmalar içeren kaynaklar say labilir. An- cak e i m kaynaklar n n uluslararas düzeyde i bar ve kabul görmesi çok önemlidir. Ülkemiz üniversitelerinden çok az n n ABET kurulu u- na akredite olmam olmas ; bizlere yeterli kaynaklar- dan yoksun, s n rl bir e i mi sergilemektedir. Di er tara an ülkemizde mevcut 60 üniversiteden mezun olarak yap teknolojisi alan nda çal an mimar ve mü- hendislerimizin say s 150 bin s n r n a m r. Ayr ca, her y l bu say ya 6 bin teknik eleman daha ka lmakta- d r. n aat sektörü olarak bu rakam n %80’i kamu sek- töründe ve cari alanda u ra vermekte olup, geri kalan mühendis ve mimarlar m z n ço u, okul sonra- s ilk 10 sene içinde kazand temel yetenekleri pek geli remeden mühendislik hizme yapmaktad r. ak olmayan, üre ci say lmayan, mali kazançlar s - n rl hizmet ko ullar ; ülkemizde mimar ve mühendis- lik sektörünün özellikle planlama, tasar m ve yöne m hizmetlerini k s rla rm , kalite ve niteli i dü ürmü - tür. Bu nedenle hizmet sektöründe acilen meslek içi e i m programlar n n uygulanmas , ba modelleri- nin yap sektörüne entegrasyonu önemlidir. XX. yüzy lda bilim ve teknolojiye damgas n vuran Amerika; bu tür uygulamalara 1890 y l nda ba lam olup, üniversite, yüksek okul, meslek odalar , ih sas dernekleri ve sanayi kurulu lar ile, 120 y l a k n süre içinde meslek içi e i me öncelik vermi , sonuçta

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=