Tesisat Dergisi 24. Sayı (Kasım-Aralık 1996)

9 FIDIC tarafından sağlanacak herhangi bir menfaati kabul etmemeli ve yeni isimler için verilecek referanslardan sakınmalıdır. Müşavir Mühendisin, (örneğin) tasarım ve proje yürütülmesinde hisse ortaklığı olarak rol aldığı ve müşteri tarafından bilinen durumlar dışında, kendilerine ait olan veya Müşavir Mühendisin dahil olabileceği kuruluşlar tarafından reklamı yapılan ürünler ve süreçler kullanılması için Müşavir Mühendise etki yapılmamalıdır. Müşteriye tavsiye edilen, sözleşmeyle ilgili yaklaşım ve sevkiyat sistemi projeye en uygun şekilde olmalıdır. Benzer şekilde ön yeterlilik inceleme döneminde, potansiyel tekliflerin değerlendirilmesinde müşterinin en büyük çıkarları en üst noktada olmalıdır. Bu, genelde, rekabete dayalı teklif vermenin desteklenmesi amacını taşır. Deneyimin ışığı altında sonuçlandırılmış, geliştirilmiş ve revize edilmiş olan FIDIC'in "Mukavele Koşulları II formlarının kullanılması tavsiye edilmektedir. Bundan daha önemli olarak, halka açıklıkla ve şeffaflıkla yürütülen bir teklif alma ve değerlendirme süreci, daha çok uygun faktörlere dayandırılarak yapılan bir proje başarı yarışmasına benzeyecektir. FIDIC'in II Teklif Hazırlama Süreci 1 1 dokümanında belirtildiği gibi değerlendirme yöntemi ve anahtar faktörler, yapılacak değerlendirmelerin yansız ve tüm teklif verenler için aynı açıklıkta olmasını sağlamak amacıyla, 1 1 teklif verenlere açıklayıcı bilgiler II kısmında belirtilmelidir. İnşaat Nezareti ve Talepler İnşaatın yapımı süresince, Müşavir Mühendis, malzemelerin kabullerinde tatmin olup olmadığını ifade ederken veya onayını verirken, miktar ve değer tayini yaparken ve bunlarla ilgili mutabakat ve kararlar için fikrini bildirirken basiretini kullanma mesuliyetiyle yükümlüdür. Müşterinin en iyi çıkarlarında bulunan bu mesuliyetin uygun ve tarafsız uygulanması, Müşavir Mühendisin üstlendiği rolün özündedir ve FIDIC sisteminin varlık nedenidir. Bu davranış beyannamesinin amaçlarıyla tutarlı olarak, FIDIC sözleşme tasarım, inşa ve anahtar teslimi şartları kısmında belirtildiği ve birçok ülkenin yasalarında olduğu gibi, müteahhitin rüşvet vermesi, kusurun alışılagelmiş esaslarından olarak sözleşme feshinin nedenidir. Müşavir Mühendis, Müşavir Mühendisin tarafsız kararını etkilemek, veya seçim ve ödeme tercihlerine baskı yapmak teşebbüsüne karşı, düşünce halindeki veya gerçek herhangi bir menfaati teklif ve kabul etmez. Bu nedenle, FIDIC aşağıdakileri önermektedir. 1) Mühendislik hizmetlerinin tedarikinde ve inşaat hizmetlerinde rüşvet fırsatlarının azaltılması için, niteliğe dayalı seçim işlemleri ve rekabete dayalı teklif alma yöntemlerinden biri kullanılmalıdır. 2) özel projelerin yürütülmesinde, Müşavir Mühendis, proje istekleriyle tutarlı olarak, müşterisine en uygun ve objektif tedarik sürecini ve sevkiyat sistemini tavsiye etmelidir. 3) Fon sağlayan kuruluşlar, tedarik aşamalarının gerçekleşme durumlarına göre, Müşavir Mühendis tarafından tamamen bilgilendirilmelidir. 4) Müşavir Mühendis, rüşvetle ilgili yerel kanundan haberdar olmalı ve suç taşıyan bir davranışı, vaktinde, uygun kanun uygulayıcı makamlara rapor etmelidir. 5) FIDIC üye birlikleri, FIDIC ahlak kurallarını bozma eğiliminde olan bir üye firma hakkında, anında kesin disiplin önlemleri almalıdır. Bu, diğer eylemlerle birlikte, üyelikten ihraç ve kamu kuruluşlarını haberdar etme işlemini de içerir. Böyle durumlarda, yasanın öngördüğü gerekli işlemlerin sağlanması amacıyla, üye birlikler tarafından bu işlemler tesis edilmelidir. Eğer bir üye firmanın ihracı kesinlenecek ise, bunun saptanma süreci, güvenli fakat çok süratli bir şekilde yürütülmelidir. 6) Üye birlikler ve onların üyeleri (firmalar ve bireyler), yüksek ahlak standartları ve uygulama kurallarını korumak amacıyla, kendi işlerinde sistemler geliştirmeli ve sürdürmelidir. Rüşveti azaltmak için çalışan diğer kurumlarla samimi işbirliğine girmelidirler. Üye firmalar, benzer yüksek ahlak standartları paylaşan diğer üye firmalarla birlik halinde çalışmalıdırlar. 7) Üye birlikler kendi ülkelerinde rüşvet teşebbüslerini engelleme ve cezalandırmayı amaç güden yasal yaptırımları desteklemeli ve geliştirmelidir. 257

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=