Tesisat Dergisi 237. Sayı (Eylül 2015)
17 Tesisat Dergisi Say× 237 - Eylül 2015 GÖRÜNÜM taüeron ustalar×n× da imalat ve uygulay×c× hizmetlerine soyundurmuütur. Ayr×ca ticari yaklaü×mlar× aù×r basan bayi ve mümessil- lerin tasar×m, imalat, uygulama, malzeme tedarik ve iületme hizmetlerinin hepsine komple soyunmalar× ilginç bir görünüm sergilemekte bunlarla iü birliùi içinde olan denetim kontrol hizmetlerindeki yetkililerin yönlendirici yapt×r×mlar× entresan bir uygu- lama örneùi göstermektedir. suçlanmakta, toplum, inüaat sektörüne güven duymamaktad×r. Yeni úhale Yasas× Dünya Ticaret Örgü- tü’nün, Dünya Bankas×’n×n, Avrupa Yat×r×m Bankas×’n×n ve benzeri kredi ve finans kuruluülar×n×n sat×n alma kurallar× ile FIDIC standartlar×na uyum saùlayan ayn× zaman- da Kopenhag kriterleri ve AB müktesabat×na uygun bir yasa anlam×ndad×r. Dolay×s×yla bütçe yoluyla, iç ve d×ü borç- lanma suretiyle elde edilen kamu kaynak- lar×n×n ak×lc× ve etkin kullan×m×na yönelik, uluslararas× standartlara uyumlu, yurt içi ve yurt d×ü× yüklenicilerine aç×k uygulana- bilir bir yasa say×labilir. Avrupa Birliùi üye devletlerinin herbirinin birbirininden farkl× özellikleri taü×yan yap×m hizmet mal al×m kurallar× olmas×na karü×n temelde hemen hemen hepsi AB mevzuat×na uyumludur. Bu anlamda Yeni úhale Kanununun temel ilkeleri geçerli olmak üzere eksik ve kusurlu yönleri de bulunmakta, bunlar×n k×sa bir süre içinde giderilmesi mümkün görülmektedir. Yeni úhale Kanununun Avrupa Birliùi uyum yasalar× çerçevesinde temel ilkeleri aüaù×da özetlenmiütir. 1. úhaleler, aç×k, tarafs×z ve adil üekilde yap×lacakt×r. 2. úhaleler, yurt içi ve d×ü× yüklenicilere aç×k olacakt×r. 3. úhaleler Resmi Gazetede herkese ilan edilecektir. 4. úhaleler, benzer iü deneyimli, yapabilir- lik belgesine haiz, önceden belirlenen seçim kriterlerine uygun yükleniciler aras×nda serbest rekabet ortam×nda yap×lacakt×r. 5. úhaleler, baù×ms×z kamu kurumlar× taraf×ndan denetlenecektir. 6. úhalelere ödenek ayr×m× zorunludur. 7. úhalelerin proje ve üartnameleri ihale öncesi haz×rlanacakt×r. 8. úhaleler, aç×k ilan yöntemi ile belirli süre içinde topluma ve ilgililere duyu- rulacakt×r. 9. Emanet usulleri ile tercihli iü yapma devri kapanm×üt×r. 10. Devlet ve belediye kuruluülar×, vak×flar, döner sermaye kurumlar× ihalelere kat×lamayacaklard×r. 11. úhalelerde mal al×m×, yap×m iüleri ve hizmet al×mlar× birbirinden ayr×lm×üt×r. 12. Ön seçimi kazanm×ü taliplere ihale tekliflerini haz×rlamalar× için proje ve üartnameleri tetkik, maliyetlerini belirleme süresi verilecektir. 13. úhalelerde, özellikle anahtar teslimi iülerde keüif, metraj art×m× verilmez. Ancak yeni iülerin yapt×r×m× sözleüme üartlar×nda belirlenebilir. 14. úhalelerde eüik deùer tasar×m ekibi sorumluluùunda yat×r×m miktar×n× belirlemek güncel fiyatlarda deùerlen- dirmek amac×yla yap×l×r. Gizlidir. úhale komisyonlar× taraf×ndan ihale karar× aüamas×nda dikkate al×n×r. 15. Tasar×m projelerine esas olan metraj ve spesifikasyonlar ihaleye giren fir- malara iü tan×m× amaçl× verilir. Teklif analizleri bu metrajlara uygun yap×l×p teklif sahipleri taraf×ndan fiyatland×r×- l×r. 16. úhaleler sorumlu müüavir ve dan×ü- manlar taraf×ndan denetlenir. Test ve iületmeye alma baù×ms×z ihtisas firmalar× taraf×ndan yap×l×r. Kabul iülemleri müteahhit ve kontrol teüki- latlar×n×n ibras× anlam×ndad×r. 17. úhalelerde yat×r×mc× ve yüklenici haklar× eüitlik esaslar×na uygun ko- runacakt×r. Bu amaçlar× için bu ihale yasas× 2886 sa- y×l× yasadan çok farkl× çok doùru ve toplum yarar×na, kullan×c×, tüketici haklar×n× koru- yan ak×lc× koüullar× gündeme getirmektedir. Böylece, kamu ihalelerinde devlet gücü ile özdeümiü ita amirlerinin, yetkili yö- neticilerin tercih ve yönlendirme usulleri önlenmekte, iüi bilmeyen ve ehil olmayan müteahhit ve yükleniciler elenmekte, üre- tim zincirinde yat×r×m, tasar×m, müüavir, yüklenici ve iületme ekiplerine müteselsil bir sorumluluk getirmektedir. Yeni úhale Kanunu ile úlgili Demogojik Tart×ümalar 2003 y×l×nda Yeni úhale Kanunun yürürlüùe girmesi ile yaz×l× ve sözlü medyada tar- t×ümalar baülam×ü, 2886 say×l× eski ihale yasas×n×n koruyucu avukatlar× yozlaüm×ü kültürel ortamda dirençlerini göstermiü- lerdir. 1970 y×llar×nda AB Roma Anlaümas× gereùi taahhüd ettiùimiz mevzuat deùiüimi ve uyum haz×rl×klar×nda otuz y×ll×k gecikme sonucu yürürlükteki mevzuat ve standartla- r×n eski ve yetersiz oluüunun ceremesi bu- gün karü×m×za ç×kmakta; inüaat sektöründe tutucu yandaülar, ç×kar sevdas× içinde yeni yasan×n karü×s×nda olmaktad×r. Bilgi toplumu olmayan toplu yaüam dü- zeyinde çaùdaü geliüimlere direnç göste- rilmesi doùal say×labilir. Ancak toplumsal kirlenmeye; irtikap yöntemlerine yol açan yapt×r×mlar×n önlenmesi hukuk devleti olman×n temel ilkelerinden biri say×lmal×d×r. Ülkemizde, inüaat sanayi yap× teknolojisi standartlar×n×n, üartname ve yönetme- liklerinin eski ve yetersizliùi nedeniyle inüaat sektöründe müteahhitlerin say×lar× yüzbinlere eriümiü, bunun yan× s×ra bin- lerce mimar ve mühendis kamu ve özel sektörde denetim ve kontrol sistemiyle görevlendirilmiütir. Böyle bir ortam içinde yat×r×mc×dan baülayarak müüavir, tasar×m- c×, uygulay×c× ve denetim görevlilerinin dost, ahpap, yandaü, iübirlikçi ç×kar düzenine sürüklenmesine üaü×rmamak gerekir. Bu nedenle yöneticiler komisyoncu, müteah- hitler h×rs×z, mühendisler ç×karç× olarak
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=