Tesisat Dergisi 226. Sayı (Ekim 2014)

GÜNCEL 38 Tesisat Dergisi Say× 226 - Ekim 2014 boru geçirilerek bir kamera indirildiùini, haberleüme saùland×ù×n× ve içecek yiyecek gönderildiùini, daha sonra 66 cm çap×nda geniü bir delik aç×larak buradan silindirik bir kabin indirilip ç×kar×larak kurtarma yap×ld×ù× anlat×ld×. Yaüam odalar×n×n önemi ve yaüam odalar×nda bulunacak cihazlarla ilgili bilgi verildi. Söndürme konusu sempozyumda birçok sunumda ele al×nmas×na raùmen çal×ütayda fazla gündeme gelmedi. Çal×ü- tayda daha çok kurtarma konusu anlat×ld× ve tart×ü×ld×. Sempozyum, iki ayr× salonda paralel olarak 21 ayr× oturumda yap×ld×. Soùutma ve Is×t- ma, Yang×n ve Patlama, Enerji, Simulasyon, Diesel Emisyonu, úzleme ve Kay×t, úçten Yanma, Modelleme, Fanlar, Planlama, Hijyen, Radon ve Kömür madenleri ayr× otu- rumlarda tart×ü×ld×. Sunumlar×n çoùunluùu yang×n ve soùutma konular×ndayd×. Yang×n konular×nda simülasyon ve modelleme çal×ümalar× aù×rl×kl×yd×. Sempozyum ve çal×ütayda en önemli konunun eùitim ve tatbikatlar olduùunu gördük. Maden ocaklar×n×n gezilmesi bambaüka bir deneyim kazand×rd×. Tan yeri aùar×rken oto- büslere binerek yeralt× ocaù×na doùru yola koyulduk. Güneü Afrika bozk×rlar×n× ayd×n- latmaya baülad×ù×nda yol kenar×nda yer yer yanm×ü alanlar ve teneke evler görünmeye baülad×. Yanan k×s×mlar simsiyaht×. Teneke evlerin aras×ndan otobüse doùru bakan siyah insanlar×n umutsuz solgun bak×ülar× uzaktan fark edilebiliyordu. Otobüsten, kara insanlar×n yürüdüùü kara topraù×n alt×ndan ç×kar×lan kömür y×ù×nlar×n×n karart×s× görülebiliyordu. Güneyi de olsa Afrika farkl×yd×. Topraù× kara, insanlar× kara ve insanlar×n bahtlar× karayd×. Güneü yükselmeye baülad×ù×nda Anglo American üirketinin Bathopele yeralt× platinyum ocaù× uzaktan göründü. Ocaùa ulaüt×ù×m×zda çok s×k× bir güvenlikten geçirilerek içeri al×nd×k. Ocak hakk×nda bilgiler verildi. Maden Ocaù×nda 1464 kiüinin üç vardiya çal×ü×ld×ù×n×, bunlar aras×nda 25 kiüinin kad×n olduùunu ve 10 kad×n×n yeralt×nda çal×üt×ù×n×, bir bölümün bir vardiyas×nda yap×lan iüe göre 9 veya 16 kiüi bulunduùunu aç×klad×lar. Yeralt×na acil durumda ne yapacaù×m×z ve güvenlik aletlerini nas×l kullanacaù×m×z anlat×ld×ktan sonra, ocaùa inme haz×rl×klar× baülad×. Fotoùraf çekmek kesinlikle yasakt×. úü tulumu, çizme ve kasktan sonra bataryal× baü üstü lambalar× ve dizliklerini takt×lar. En önemlisi her madencinin mutlaka üzerinde taü×d×ù× 2.3 kg aù×rl×ù×ndaki, kendi kendine yetebilen kurtar×c× (self contained self rescuer) olarak tercüme edilebilen ve Ha- yat Kurtar×c× olarak isimlendirebileceùimiz cihazlar kemerlerimize baùland×. Hayat kur- tar×c×n×n içerisinde 45 dakika solunum için yeterli oksijen, burun t×kac×, göz koruyucu, maske gibi ekipmanlar bulunmaktayd×. Tam bir madenci gibi olmuütuk. Herkesin imzalar× al×n×p özel bir kart verildik- ten sonra yer alt×na inen düüük yükseklikli araçlara bindirdiler. Geniüliùi yedi metre ve yaklaü×k yüzde on eùimli yolda aüaù×ya doùru maden ocaù×nda ilerlemeye baülad×k. Yol oldukça güzel ayd×nlat×lm×üt×. Çok say×da bü- yük çapl× borular×n ve kanallar×n bulunduùu yol geniü bir tesisat galerisini and×r×yordu. Yan galerilere geçilen kavüaklarda, yan ga- lerideki konveyör hatt× görülüyordu. Hemen hemen her 200 metrede bir jeneratör grubu ve baz× noktalarda da trafo vard×. Yaklaü×k dört kilometre kadar ilerledikten sonra araçlar durdu. Yer üstünden 400 metre aüaù×dayd×k. Bu noktadan itibaren ayd×nlatma yoktu. Booster fan×n×n oldukça kuvvetli üfleme yapt×ù× ana galeride kendi baü lambalar×m×zla ayd×nlatma saùl×yorduk. Ana yoldan yan gale- riye geçtik. Yer yer soùutma suyunun dolduùu çukurlardan geçerek ilerledik. Bu k×s×mda yükseklik 150 santimetreye kadar düütü. Eùilerek bazen de kasklar×m×z tavana çarparak üretim yap×lan noktaya ulaüt×k. Elektrik motor tahrikli bir makine ile kayaya yaklaü×k 25 mm çap×nda ve 100 cm uzunluùunda delik aç×l×yordu. Mil döndükçe ak×t×lan soùutma suyu bir taraf- tan bir depoya oradan da d×üar×ya pompala- n×yordu. Bu makinan×n saatte 20 delik açt×ù× söylendi. Öylesine bir gürültü vard× ki kulaklar× t×kamadan durmak mümkün deùildi. Birkaç delme iülemini izledikten sonra, galeriden ilerleyerek ana galeriye U üeklinde baùlanan ikinci baùlant×s×ndan yeniden ana galeriye ve buradan baüka bir tali galeriye yürüdük. Burada diesel motor tahrikli kepçe ile ta- ü×ma yap×l×yordu ve elektrik motor tahrikli bir makina ile tavan sabitlemesi yap×l×yordu. Tavanda 3muzunluùunda delikler aç×l×p içine

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=