Tesisat Dergisi 226. Sayı (Ekim 2014)
GÖRÜNÜM 19 Tesisat Dergisi Say× 226 - Ekim 2014 sorumluluklar× daù×tan, görev ve hizmet- leri ticari kuruluülara devreden uygulana- maz bir yöntem ortaya koymuütur. Özel- likle dayan×kl× deprem konutlar×n×n yap×l- mas× amac×yla haz×rlanm×ü yasan×n, kamu kuruluülar× d×ü×nda bütün yap×lar için ge- çerli k×l×nmas× ile teknik hatalar yap×lm×ü, uzmanl×k sorumluluùu ticari kuruluülar×n ortaklar×, s×radan ara mühendislere dev- redilmiü, yerel yönetimlerin görev ve yet- kileri azalt×lm×ü, üretimde yeni ihtisas hizmetleri yarat×lm×üt×r. Saùl×kl× yap× kavram×n×, demir, çimento, kal×p s×n×rlar× içinde yap× üretiminde k×s×tlayan yönet- melikler, yerel yönetimlerin hizmet kapsa- m×nda naz×m planlar× ruhsat aüamas×nda uygun bedel karü×l×ù× sorumlu uzmanlara kolayca yapt×rabileceùi ve imar müsaade- si ile karü×l×ù×n× alabileceùi uzmanl×k gö- revlerini, her proje etab×nda ayr× ayr× dü- zenlenen jeofizik mühendis raporlar×na baùlayan usuller bizlere ters gelmektedir. Yap× denetimi hakk×nda kanun hükmün- deki kararname, ilgili mühendislik ve mimarl×k odalar× taraf×ndan belgelendiril- miü mühendis ve mimarlar×n en az %51’inin ortakl×ù× ile kurulmakta, bahse konu kararnameden kaynaklanan görev- leri nedeniyle mali sorumluluk sigortas× zorunluluùu getirilmektedir. imar mevzu- at× uyar×nca kurumlar×n, yerel yönetimlerin zorunlu görevlerini yüklenen denetim ku- ruluülar×, kontrol hizmetini verdiùi yap×n×n kat adedi, inüaat alan×, cinsi, kullan×m özelliùi, kadrosu ve ekipman× ile s×n×flara ayr×lmakta, sicilleri meslek odalar× ve ba- kanl×klar taraf×ndan tutulmakta, yap× denetim idari komisyonlar× taraf×ndan denetlenmekte- dir. A, B, C s×n×f× olmak üzere teknik personel adedine göre s×n×rlanan, yaklaü×k 70 uzman teknik adam× bar×nd×ran kuruluülar×n proje uygulama kalite kontrol denetimlerini nas×l ve hangi uzmanl×kla yapabilecekleri merak ko- nusudur. Ayr×ca bu tür hizmetlerin nas×l bir iü ak×ü× ile daimi kadro ile yap×labileceùi de dü- üündürücü olmaktad×r. Dolay×s×yla 10 Nisan 2000 gün 595 say×l× Kanun Hükmündeki Ka- rarname, kendi içinde o kadar çok eksik, hata ve ikilemlerle doludur ki ilgililer taraf×ndan yeniden ele al×nmas× gerekir. Hizmet Sektöründe Çal×üma, Tahsil ve Eùitim turmuülard×r. Bu anlamda yap× bilgisi bütün mühendislik ve mimarl×k dallar×na yay×lm×ü, toplu yaüamda insan odakl×, konfor, estetik, saùl×k, hijyen, çevre, enerji ve ekonomi et- kinliklerini içeren sosyo-ekonomik koüullar gündeme gelmiütir. Teknik hizmetlerde her alanda, ayr×nt×l× bilgi ve teknoloji transferi gerekmektedir. XX. as×rda yaz×lm×ü yüz binlerce kitap, yay×mlanm×ü milyonlarca derginin yan× s×ra üniversitelerde disiplinler aras× eùitim, uygulamada kazan×lan deneyim ve beceri- nin yan× s×ra bilim ve teknoloji transferine yönelik hizmet, sektörde meslek içi eùitimi zorunlu ve sürekli hale getirmiütir. Bilgi bankalar×, internet verileri, bilgi iülem des- tekli eùitim, üniversite kurslar×, toplant×lar, mesleki kurslar, kongre,sempozyum ve seminerler bilgi ve teknoloji transferini saùlayan araçlard×r. Ayr×ca ileri ülkelerde imalatç× firmalar×n araüt×rma ve eùitim birimlerinin teknik hizmetlerinin, mesleki eùitimlerinin yarar× inkar edilemez. Diùer taraftan global ekonominin günümüz koüullar× know-how gizliliùini kald×rm×ü bulunmaktad×r. Bu anlamda üreticiler verimliliùi, kaliteyi vekullanabilirliùi sergi- lemek zorunda kalm×ülar ve bilgi aktar×m×n× tan×t×m seminerleri, kurslar, teknik gezi ve sergilerle saùlam×ülard×r. Son yirmi y×l içinde bu geliüim, ekonominin serbest rekabet koüullar×nda daha h×zl× olmuü, profesyonelliùe yönelmiütir. Özellikle ASHRAE, ASSE ASPE gibi ihtisas örgütlerinin bu geliüimde katl×lar× büyüktür. Bu ihtisas, üniversiteleri harekete geçirmiü, eùitim zen- ginleümiü, akademisyenlerin ilgili uzmanlar× bu geliüimde etkili olmuütur. Geçmiüi 100 y×l× aüan ASHRAE yay×nlar×, standartlar×, kongre ve sergileri tesisat sektöründe büyük aüama- lar saùlam×üt×r. Özellikle ASHRAE kongrele- rindeki tebliùler sektördeki her yenilik için kaynak say×labilir. Günümüzde uygulamada birikmiü bilgi ve deneyimlerin öncülük dö- nemi kapanm×üt×r. Her gün deùiüen, geliüen üartlardaki yenilikler, sistemi ihtisasa ve profesyonelliùe yöneltmiütir. Profesyonellik eùitimle saùlanmal×d×r. Hizmet sektöründe geliüimi yeterli bir “tahsil”, baüar×l× bir “çal×üma”, deneyim ve becerileri içeren meslek içi eùitimi gerektirir. Ülkemizde bu aüamalar ayr×n- t×lara bak×lmaks×z×n ‘’eùitim’’ baül×ù×nda deùerlendirilmektedir. “Tahsil” insanoùluna temel bilgileri ka- zand×r×r. Bilgi ve kültür aù×rl×kl× öùrenim, üniversitelerde bilim, sanat ve teknoloji ile bezenmek suretiyle, insanlar× mesleùe yöneltir. Hizmet sektörü yönünden ‘’yapa- bilirlik’’ vas×flar×n× kazand×ran bu süreç, diploma ile belgelenir, insanoùluna halk deyimi ile ‘’alt×n bileziùini’’ kazand×r×r. Hizmet sektöründe diploma yetkisi bir çok meslek için zorunludur, ancak yeterli say×lmaz. Bu amaçla insanlar seçecekleri iü alanlar×nda ‘’çal×ümak’’ üretmek deneyim ve baüar× kazanmak zorundad×r. Meslek içi eùitim bu süreçte baülar ve yaüam boyu sürer. Teknik alanda çal×üma hayat×n×n kazand×rd×ù× deneyimin yan× s×ra bilim ve teknoloji transferi zorunlu hale gelmiütir. Bu anlamda kiüinin yeteneùi, çal×ükanl×ù× kadar kendi eùitimine katk×s× önemlidir. Dolay×s×y- la meslek içi eùitim, teknik dokümantasyon, kitap ve dergilerin yan× s×ra bilgi transferine yönelik mesleki kurs, seminer, sempozyum, kongre ve sergilerle kazan×l×r. Meslekler kendi içlerinde uzmanl×k dallar×- na ayr×lm×ü, hizmetleri birbiri ile iç içe gire- rek hizmet, ekip üretimine dönüütürmüütür. Bunun en güzel örneùi inüaat sektöründe görülür. Yat×r×m, tasar×m, imalat, uygulama, malzeme ve iületme hizmetlerini içeren sektörde mimarlar, inüaat mühendisleri, mekanik tesisat, elektrik ve alt yap× gibi ana disiplin dallar×n×n yan× s×rat üehir mi- marlar×, dekoratörler, yer bilimciler, peyzaj mimarlar×, dekoratif ayd×nlatma uzmanlar×, yang×n, özel tesisat ve otomasyon gibi ihtisas dallar×nda görevliler yap× teknolojisi alan×nda hizmet veren teknik camiay× oluü-
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=