3 BAŞKANIN GÖRÜŞÜ 11 Bağımsız teknik müşavirlik hizmetleri, ülkemizde neden gelişemedi, yaygınlaşamadı? 11 sorusuna cevap ararken, ister istemez müşavirliğin tarifinden başlamak gerekiyor. Teknik müşavirliği dört ana başlık altında toplayabiliriz. Yatının öncesi hizmetler kapsamında, yatırım öncelikleri ve yatırım politikalarının saptanması; belirlenen projelerin olabilirlik (fizibilite) çalışmaları; Devlet politikalarının- kuruluşlarınınfaaliyetlerinin öngörülen planlara uygun ve yatırımların başarısını destekleyici yönde değiştirilmeleri çalışmalarını görmekteyiz. Bunlardan hangisine, ne ölçüde katılabildik bugüne kadar? örneğin özelleştirme çalışmalarında, müşavir mühendisler-mimarlar yer aldılar mı hiç? Bu safhada adımızın pek geçmediği çok açık olarak görülmektedir. Hazırlık safhası çalışmaları kapsamında, bir projenin tam olarak tanımlanabilmesi ve gerçekleşme durumuna getirilebilmesi için gerekli teknik, ekonomik ve benzeri çalışmaları algılıyoruz. Yatırım ve işletme maliyetlerinin saptanması, uygulama tasarımlarının hazırlanması, enerji tüketim analizleri, teknik yapım şartnameleri ve ihale dosyalarının hazırlanması bu safhada tamamlanmaktadır. Ayrıca müşavir-mühendis-mimarlardan satınalma şartnamelerinin hazırlanması, sigorta koşullarının belirlenmesi müteahhit ve satıcının ön seçimleri ile tekliflerin değerlendirilmesi konularında da hizmet vermeleri istenilebilmektedir. Bu safha için, bizlerden sadece sınırlı birkaç konuda faydalanılmaktadır. Tasarım hizmetlerini, çoğunlukla serbest tasarımcılar vermekteler ve buna bağlı olarak (Devlet'in doğru-yanlış tesbit ettiği birim fiyatlarla) ilk yatırım giderleri olabildiğince belirlenebilmektedir. İşletme giderlerinin ve enerji tüketiminin önceden bilinmesi zaten gereksiz kabul edildiğinden, bu hizmetler genellikle istenmemektedir. Teknik şartnameleri çok genel ve yetersiz tariflerle her zaman Devlet hazırlamakta, ihale değerlendirmeleri de yine Devlet tarafından ve müşavir kullanılmadan yapılmaktadır. Uygulama safhası hizmetleri kapsamında inşaat kontrolluğu ve proje yönetimini görmekteyiz. Bunlar da bugüne kadar hemen hemen tümüyle Devlet'in faaliyet alanında bırakılmış, serbest müşavirlik firmalarının angajmanı, sözü edilemeyecek kadar düşük bir oranda gerçekleşmiştir. Müşavirliğin başka bir başlığını da teknik danışmanlık hizmetleri oluşturmaktadır. Bu başlık altında; kurumsal yapılaşma, sektöre! planlama ve geliştirme, organizasyon ve yönetim çalışmaları, personel gereksinimi ve eğitim çalışmaları araştırma çalışmaları önerileri gibi alanları görmekteyiz. Hemen hemen tümü bağımsız müşavirlere çok uzak olan söz konusu çalışmaların kimi gereksiz görülmekte, kimi de yine kamu sektörünce yürütülmektedir. Çok büyük iş hacimlerine karşın, kısıtlı kadrolarıyla her işi Devlet'in kendisinin yapmaya çalışması, yıllar içinde hem kalitesizliğe neden olmuş, hem de serbest müşavirlik sektörünün gelişmesi büyük ölçüde engellenmiştir. Bir türlü II müşavir 11 olamayışımızın en önemli nedenleri arasında; bizim için biçilen tasarımcı rolünü, kolay yolu seçerek (kaderimize razı olarak) itirazsız kabul edişimizi ve yanlış uygulamalara, sanki bizimle ve ülkemizle hiç ilgisi yokmuş gibi tepki göstermeyişimizi görüyorum. SaygıJ.arunla, Fatma ÇÖLAŞAN Genel Başkan
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=