Tesisat Dergisi 218. Sayı (Şubat 2014)

MAKALE 82 Tesisat Dergisi Say× 218 - ûubat 2014 SAACKE SAACKE Çeviren / SAACKE Ozan úÇTEN Jens MEYER Stefan SCHULT Enerjiyi Daha Verimli Kullanmak Bölüm 4: Tesis Optimizasyonu Bu bölümümüz 5 baül×k alt×nda iülenecektir. Birinci bölümde PID, ikinci bölümde modülasyon oranlar× ve ilgili örnekler, üçüncü bölümde sistemin çal×üma bas×nc×, dördüncü bölümde çoklu kazan sistemleri, beüinci bölümde çoklu kazan sistemlerine ait örneklemeler ve besi suyu sitemi anlat×lacakt×r. K×s×m 2: Brülör Modülasyonu Alt×n×zda süper spor otomobiller diye tabir edilenlerden bir tane olduùunu düüünün. Bu araçla trafiùin pik yapt×ù× saatlerde dur-kalk yaparak ilerliyorsunuz veya 500 hp gücündeki bu safkan yar×ü at×n× darac×k yerlere park etmeye çal×ü×yorsunuz. Tabii ki bunlarda birer seçenek fakat tahmin edile- bileceùi üzere iüin ideali bunlar deùiller. Yanma sistemlerinde de düüük yüklerde çal×ümaya çal×ü×rsan×z veya rölantide sis- temi b×rak×rsan×z verim alamazs×n×z. Bu durumda kontrol sistemi ile yapacaù×n×z ufac×k ayarlamalar bile mucize yaratabili- riler. Modülasyon Oran× 1:80 Spor bir otomobilde motor 400 hp’de çal×ü×r- ken 5 h’ye düüürülebilir fakat brülörlerde bu olay o kadar basit deùildir. Görülebileceùi gibi burada arac×n motorunda 1:80 oran×nda bir modülasyona gidilmiütir fakat rotatif çanakl× bir brülörde bu oran ancak 1:10 seviyelerine ulaüabilmektedir. Buhar ihtiyac× düüük yük seviyesinin de alt×na düütüùünde tüm yanma sistemi kapanacakt×r. Önce bas×nç limitin alt×na düüecek, sonras×n- da güçlü brülörümüz tekrar çal×ümaya baü- layacakt×r. Bu durup, tekrar çal×ümalar tabii ki dünyan×n sonu deùil fakat büyük bir enerji kayb×d×r. Her çal×üma öncesi, fan süpürme için düzinelerce metreküp ortam s×cakl×ù×ndaki havay×, ×s×nm×ü kazan×n içinden bacaya üfle- yecektir. Gergin Tav×rlar Modülasyonun olmad×ù×, yani iki kademe çal×üan brülörde buhar ihtiyac× düütüùünde brülör duruüa geçecektir. Sonras×nda tekrar ihtiyaç olduùunda yine maksimum seviye- ye ç×kacakt×r. Fakat buradaki gerçek ihtiyaç maksimum olmayabilir. Arada bir seviye ol- mad×ù× için brülör minimum ve maksimum aras×nda sürekli durup, tekrar çal×ümaya baülayacakt×r. Yani her defas×nda yeniden süpürme yapacak, bu da enerji sarfiyat×n× göklere ç×karacakt×r. Bu durumda önlem ola- rak tam yük seviyesi aüaù×ya çekilebilir. Bu durumda döngünün say×s× azalt×labilir. Bu durumu sürekli agresif olarak fren ve gaz pedallar×na basarak araç kullanmakla özdeü- leütirebiliriz. Bunun yerine daha az ve hassas fren ve ihtiyaç kadar gaz pedal×n× kullanarak enerji sarfiyat× azalt×labilecektir. Unutmayal×m ki, üimdiye kadar üzerinden geç- tiùimiz her konuda enerjide verimlilik unsuru amac×m×z, diùer her üey bu amaca ulaümak için kulland×ù×m×z araçlard×r. Brülörü K×sma Vakti Eùer brülörün modülasyonunu düüürmek is- tiyorsan×z, yanma havas× da azalacakt×r fakat h×z× deùiümeyecektir. Redüksiyon için 2 no’lu parça, 1 no’lu parçaya monte edilecektir. Markalar ve modeller aras×nda baz× deùiüik- likler olabilir fakat retrofit iülemi bir günde ya- p×labilir. Resimde 10 MW tan 7MW’a düüürme iülemi tasvir edilmiütir. Modülasyon? Modülasyon tam kapasiteden düüük kapasite- ye olan oranlar× tan×mlar. 10 MW ve 1:10 mo- dülasyon oran× olan bir sistemde düüük yükte çal×ümak 1 MW kapasitede çal×ümak anlam×na gelir. Bu oran brülör tipi ve yak×t tipine fakat en çok da dizayna baùl×d×r. Modülasyon oran×, bas×nç püskürtmeli brülörler- de, motorin yakarken ortalama 1:4 oran×ndad×r. Burada nozul, modülasyon oran×n× çok az etkile- mektedir. Rotatif çanakl× tip olanlarda ise bu oran 1:10’lara kadar ç×kabilmektedir. Buhar parçala- mal× modellerde ise 1:12 oranlar×na ç×kar. Gaz brülörleri (veya gaz modunda çal×üan çift yak×tl× brülörler) s×v× yak×t brülörlerine göre daha yüksek modülasyon oranlar×na sahiptir-

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=