Tesisat Dergisi 213. Sayı (Eylül 2013)

GÜNCEL 44 Tesisat Dergisi Say× 213 - Eylül 2013 Üniversiteler, yükseköğretimi ilgilendiriyor ama ikinci kademeye indiğiniz zaman endüstrinin de buna haz×r olmas× laz×m. Tamam siz bu araşt×rmalar× yapars×n×z ama bunu kullanan birinin de olmas× laz×m. Sanayi eğer bu bilgileri kullanamayacaksa o zaman yine bir yerde t×ka- n×yorsunuz. Sanayimizin de gelişmesi gerekiyor. Bunlara aç×k olmas× gerekiyor. ISKAV gibi, meslek odalar× gibi kuruluşlar×n vermiş olduklar× eğitimler, sanayi-üniversite işbirliği içerisinde bir yap×lanma önümüze ç×k×yor. Dolay×s×yla oradaki endüstride çal׺an arkadaşlar×m×z×n da ayn× seviyelere gelmesi laz×m ki bu söylemiş olduğumuz iletişim, sinerji yarat×labilsin. ústanbul Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Makina Mühendisliùi Bölümü Öùretim Üyesi Yrd. Doç. Dr. Kadir úsa: Gelişmiş ve gelişmekte olan veya geri kalm׺ ülkeler aras×ndaki farklar nelerdir? İnsanlara dakik olmay× öğretiyorlar anaokulundan itiba- ren, sonra dürüst olmay× öğretiyorlar. Çal׺kan olmay× öğretiyorlar. Temel ahlaki kurallara bağl× olmay× öğretiyorlar. Tasarrufa inanc× aş×l×yorlar. Gerçekten de gelişmiş diye tabir ettiğimiz ülkelerin insanlar×na bakt×ğ×m×zda, gençler hariç ellerindeki telefonlar×n×n birim değerle- rinin bizimkilerden çok daha düşük olduğunu görürüz. İşte bu gibi temel hususlar gelişmiş ve gelişmemiş ülkeler aras×ndaki fark× yarat×yor. O yüzden diyorum bu prensiplere dayal× bir eğitim öngördüğümüzde belki bir veya iki nesil sonra iklimlendirme sektörü dahil birçok sektörde s×çrama kaydedebiliriz. Marmara Üniversitesi Teknik Eùitim Fa- kültesi Makina Eùitimi Enerji Öùretmenliùi Öùretim Üyesi Yrd. Doç. Dr. Ayhan Onat: Temel baz× birkaç şey söyleyeceğim. Türkiye’de eğitime bakt×ğ×n×z zaman üniversiteler de dahil, eğitim genelde hocaya dayal× gidiyor. Yani hoca ne biliyorsa onu anlat×yor. Dolay×s×yla en büyük s×k×nt× burada. Dersin müfredat×na bak×yorsu- nuz, diğer haz×rl×klara bak×yorsunuz; ama eğer bunlar teoride, pratikte sanki farkl× veriliyor gibi olsa bile genelde hocaya dayand×r×l×yor. Yani liselere bakt×ğ×n×zda bu öğretmene dayand×r×- l×yor. Ama temelde bunun neye dayal× olmas× laz×m? Yarat×c×l×k, yenilikçilik olmas× laz×m. Hocam×n dediği gibi inovasyon olmas× laz×m. Teknolojik olmas× laz×m, sektörün ihtiyaçlar×na dayal× olmas× laz×m ve öğrenciyi hedef almas× laz×m. Temel hedef, felsefe bu olmas× laz×m. Maalesef her ne kadar biz bunlar× söylesek de bunlar× gerçekleştiremiyoruz. Bunu pratiğe dökemiyoruz. Bizim en büyük s×k×nt×lar×m×zdan biri bu. Bunu yenmemiz laz×m. Bunu yenebilme- miz için de ISKAV gibi diğer sektörleri de temsil eden vak×flar×n bu konuda öncü olmas× laz×m. Hem üniversiteler hem de sanayideki sektörler aras×nda işbirliği yaparak bu köprüyü kurmalar× laz×m. Bu eğitim sistemini yakalad×ğ×n×z zaman -tabii biliyorsunuz eğitim uzun bir süreç- belli bir zaman sonra başar×n×n yakalanacağ×n× ben tahmin ediyorum ve umut var. ISKAV olarak üniversitelerden farkl× bir şey ya- p×yoruz. Eğitim konular×m×z× üretimle direkt iliş- kilendiriyoruz. İş yeri gezileri yap×yoruz, eğitim alanlar× gezileri yap×yoruz ve burada da birçok güncel bilgiler ekliyoruz. Değişim konusunda daha pratik bir tespitte bulunmak istiyorum. Her yerde duyuyoruz; ‘Değişim, değişim, deği- şim’. Farkl× aç×dan bakmak deniyor ama nas×l değişeceğiz bunu kimse söyleyemiyor. Nas×l değişmek? Asl×nda hayatta en kolay şey değişimdir. Zira doğada herhangi bir şey ken- diliğinden ak×p gidiyorken siz bakt×ğ×n×z andan itibaren değişiyor. Yani kendi halinde büyüyen bir bitki siz hiç görmemişsiniz. Siz ona bak×nca başka büyüyor. Değişim bu kadar basit, bu kadar kolay m×? Nas×l yapacağ×z peki? Gayet basit. Elinize kağ×t kalem al×n. En dayan×l- mazlar×n×zdan, en vazgeçilmezlerinizden, sizin için öncelikli durum olan duygular×n×z, özlem- leriniz, aşklar×n×z, tutkular×n×z, ad× her neyse en kuvvetlisinden en kuvvetsizine doğru bir liste yap×n ondan sonra oturun bak×n hayat×n×zdaki en sab×kal×, en yukar×dakidir. Bizim pratik hayat×m×zda firmalara bakt×ğ×n×z zaman; gelişemeyen, büyüyemeyen firmalar×n önünde firman×n liderleri, kendi karar vericileri duruyor. Bu karar vericiler önce kendilerini aşmas× gerekiyor. Yani yeni onlara birçok şey dayat×yor. İşte bizim ISKAV’×n eğitimlerinde biz biraz bunlar×n alt×n× da çizeceğiz. Değişimin pratikte nas×l yap×ld×ğ×n× kişisel eğitimlerle, kişisel liderlik gelişimiyle, teknik eğitimlerle sosyal birçok konuda ilişkilendirerek sektörde herkesin, kendisinin fark×na varmas×n× -hani Mevlana di- yor ya, “Ne ar×yorsan kendinde ara”- insanlar×n da kendisinde arayarak meselelere pozitif yönde proaktif yönde değişime uğramas×n× sağlaya- cağ×z. Yani biz ettirgen, proaktif bir değişimin kap×lar×n× ISKAV’×n eğitimleriyle aralayarak, değerli hocalar×m×z×n da katk×lar×yla sektörü bir yerden bir yere doğru taş×may× hedefliyoruz. Buna ilişkin önümüzdeki dönemdeki eğitim program×m×zda hem kat×l×m sertifikalar× hem de başar× sertifikalar× vermeyi hedefliyoruz. Bunun için üniversitelerle oturup protokoller haz×rl×yoruz. Bir şekilde içinde yaşad×ğ×m×z sektörün üretimde kabiliyetini art×rarak, değer yaratma kabiliyetini art×rarak sürekli olarak kendisini güncelleyebilen ve sürekli olarak bu refleksleri, duyargalar× aç×k hale getiren bireyler olmas× için çaba harc×yoruz. Y×ld×z Teknik Üniversitesi Makina Mü- hendisliùi Öùretim Üyesi Prof. Dr. Hasan Heperkan: Eğitime alttan başlayarak, ç×rakl×ktan itibaren yöneticiye kadar giden bir yelpaze içerisinde ba- k×yoruz. Y×ld×z Teknik Üniversitesi’nde -hepiniz biliyorsunuzdur- makine mühendisliği içerisinde geçen y×l iklimlendirme dal× açt×k. Bu tabii biraz daha üst taraftan başlam׺ gibi oluyor belki ama ISKAV sadece teknik eğitim, meslek içi eğitim değil; bunlara da öncülük ediyor. Tabii ki ISKAV’×n kendisinin bu tip bir eğitim vermesi mümkün değil. Ama burs ve- rerek, üniversitelerle işbirlikleri yaparak teşvik ediyor. Bunun meyvesi olarak da geçen y×l Y×ld×z Teknik Üniversitesi’nde iklimlendirme dal× açt×k. Özel, on tane iklimlendirmeye yönelik ders var içerisinde. Mezun olanlar tabii yine makine mühendisi olarak mezun oluyor ama yan×nda bir de iklimlendirme dal× sertifikas× alm׺ oluyor. Dolay×s×yla çal׺acaklarsa diğerlerine göre bir ad×m önde başlam׺ oluyorlar. ISKAV olarak teşvik burslar× veriyoruz sürekli olarak. Ders programlar×na sektör firmalar× yard×m ediyor.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=