Tesisat Dergisi 213. Sayı (Eylül 2013)

GÜNCEL 40 Tesisat Dergisi Say× 213 - Eylül 2013 Yani eskiden birtak×m genel bilgileri iyi bilirseniz; bunu uygulayabilirseniz iyi bir mühendis olu- yordunuz; başar×l× oluyordunuz. Ama bu son 50 y×ldan bu yana bakt×ğ×m×zda art×k bu değişiyor. Teknoloji şu anda öyle bir duruma gelmiş ki eski, özellikle üniversiteden mezun olduğunuz zaman ya da meslek yüksekokulundan mezun olduğunuz zamanki, bilgileriniz eğer mühendislik yapmak istiyorsan×z yeterli olmuyor. Bunun iki nedeni var. Birincisi konular çok dağ×ld×. Yani temel konular× bilmenizin yan×nda çok uzmanl×k gerektiren alanlar var. Eskiden bu uzmanl×k alanlar× bizde dal eğitimi, programlar şeklinde üniversitelerde -mesela üç, dört, beş taneyle- halledilebiliyordu. Ama bugün o kadar çok uzmanl×k alan× var ki -özellikle de vak×f üniversitelerindeki programlar× inceliyorsan×z- hiç duymad×ğ×n×z bir sürü yeni mühendislik disiplinleri ç×km׺ durumda. Dolay×s×yla sizin bunun hepsini bir anda vermeniz mümkün değil. O yüzden siz ancak temel eğitimi verebilirsiniz. Bunun sonraki k×sm×n× bir şekilde mezun olduk- tan sonra öğrenmek durumundas×n×z. İkincisi de teknoloji çok çabuk kendini yeniliyor. Belirli bir konuda uzman olsan×z bile üç, dört sene içinde eğer kendinizi yetiştirmiyorsan×z bu uzmanl×ğ×n×z bir yerde bitmiş oluyor. Yani özellikle bilgisayar mühendisliği, elektronik gibi konularda bu süre bir y×l×n alt×na iniyor. Siz tek- nolojiyi takip edemezseniz, mühendislik görevini lay×k×yla yapamazs×n×z. O yüzden de bu sorunu mezun olduktan sonra yüksek seviyede doktora, mast×r ya da meslek içi eğitimler almak suretiyle aşabilirsiniz. Sertifika programlar×na kurslara kat×lmak da olabilir. Kendinizi geliştirmek ve yenilemek zorundas×n×z. Kendimizi sadece teknik olarak değil; idari olsun, sosyal ilişkiler olsun bu tür konularda da geliştirmemiz laz×m. Yine en son örnek; Gezi olaylar×nda hat×rl×yorsu- nuz bir sosyal medya olgusu var. İnsanlar çeşitli şekillerde çok iyi iletişim de yapabiliyorlar, içine girebiliyorlar. Bunu teknik seviyede de düşünmek laz×m. O da başka bir şekilde karş×m×za geldi ama bu teknik seviyede de böyle. Dolay×s×yla bunlar× bizim takip edebilmemiz ve kendimizi bunlara adapte edebilmemiz laz×m. Türkiye’deki endüstrinin yap×s× değişiyor. Daha önce biz taklitçilik, teknoloji transferi şeklinde bir yap× içindeydik. Fason üretimler hala devam ediyor ama teknolojiyi takip etmek yeterli. Teknolojiyi aşağ× yukar× bilirseniz nas×l olsa yan×n×zda bir yabanc× ortağ×n×z oluyor. Bunlar size yard×m ediyor. Tak×ld×ğ×n×z zaman da bir uzman çağ×r×p sorabiliyorsunuz. Ama bugünkü yap×ya bakarsan×z bu değişiyor. Mesela büyük firmalar art×k Ar-Ge birimleri kurmaya başlad×. Ar-Ge yap×yor, patent sahibi oluyor. TÜBİTAK gibi kurumlar bunu destekliyor. Yani sanayinin belki misyonu, vizyonu yavaş yavaş değişti. Zaten bunu yapmak da zorunday×z. Eğer biz ekonomimizi bağ×ms×z hale getirmek istiyorsak bu zihniyette olmam×z gerekiyor. Ekonomik ba- ğ×ms×zl×ğ×m×z olmazsa hiçbir şey yapamay×z. Bir diğer unsur da, Türkiye madem kendisine yeni bir elbise dikiyor, Ar-Ge yapmak istiyor, o zaman bu söylediklerimiz daha da önem kazan×yor. Ar-Ge yapacak bilgiyi dört senede sizin elde etmeniz mümkün değil. ústanbul Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Makina Mühendisliùi Bölümü Öùretim Üyesi Yrd. Doç. Dr. Kadir úsa: Bir Çin atasözü vard×r ve der ki; öğrenmek ak×nt×ya karş× kürek çekmek gibidir. Dolay×s×yla yerinizi garanti etmek için dahi kürek çekmeniz laz×m. Kürek çekmeyi b×rakacak olursan×z yani sürekli öğrenmeyi bir kenara itecek olursan×z, bulunduğunuz yeri dahi koruman×z mümkün olmuyor. Bu yüzden teorik düzeyde de olsa her platformda -Türkiye’de olsun, dünyada olsun- sürekli eğitim her zaman telaffuz edilen bir konu. ISKAV da bu konuda kendisine bir görev ç×kart×p, en az×ndan eğitimler taraf×nda sektöre destek olmak üzere yola ç×kt× ve eği- tim komisyonunun saatler süren çal׺malar× neticesinde onlarca eğitim aras×ndan sektöre yararl× olabileceğini düşündüğü baz× teknik eğitimleri y×ll×k program×na al×p bunlar× sektöre iletmeye çal׺×yor. Diğer taraftan da eğitim zehirlenmesi denilen bir olay var. Benzer derecede belki onlarca, yüzlerce eğitim, ana firmalar×n yetkili servis eğitimlerinde veya firmalar×n kendi bağ×ms×z eğitimlerinde verilmeye çal׺×l×yor. Dolay×s×yla eğitimin verilme şekli de oldukça önemli. Bu tür çarktan geçmiş olan teknik elemanlar benzer konuda bir eğitimle ISKAV’da da karş×laşt×klar×nda, buna önyarg×l× davran×p pek rağbet etmiyorlar. San×r×m eğitim zehirlenmesinden korkuyorlar. Yani ayn× konuda benzer onlarca eğitim almaktan çekiniyorlar. O aç×dan eğitimin nas×l verildiği de oldukça önem taş×yor. ISKAV’da çok fazla çal׺×lan, kafa yorulan konulardan bir tanesi de; eğitimin mümkün olduğu kadar interaktif bir şekilde verilmesi. Yine ihmal edilen konulardan biri de buna paralel olarak öğretmen eğitimi, yani eğitmen eğitimi. Bu kapsamda da ISKAV’da eğitimcilerin eğitimi için seminerler düzenleniyor. Bu eğitimler her y×l ortalama dört gün oluyor. Bu dört gün süresince firmalar ziyaret ediliyor. Burada arkadaşlar×m×za soğutmay× tekrar anlatm×yoruz. Çünkü gördük ki onlar için çok s×k×c× oluyor. Yeni öğretim teknikle- ri, elimizdeki interaktif malzemelerin paylaş×m× konusunda elimizdeki bilgileri iletmeye çal׺×- yoruz. O aç×dan, eğitim ISKAV’×n da üzerinde önemle durduğu hususlardan biri. Son olarak bahsetmek istediğim bir husus da; bizim eğitimi sadece teknik eğitim olarak alg×lamam×z. Ama işin bir de sosyal ve ahlaki taraf× var. Yani onu da ihmal etmemek gerekiyor. ISKAV’×n eğitim komisyonunda işin sosyal ve ah- laki taraf×n×n da ihmal edilmemesi gerekti ve bu konuda ne tür eğitimler verilebileceği hususunda da kafa yoruluyor. Marmara Üniversitesi Teknik EùitimFakültesi Makina Eùitimi Enerji Öùretmenliùi Öùretim Üyesi Yrd. Doç. Dr. Ayhan Onat: Türkiye’de mesleki eğitim orta öğretimden başl×yor. Orta öğretimde meslek eğitimimiz son zamanlarda bayağ× bir aksakl×klarla yüz yüze kald×. Yetişen öğrencilerde bayağ× s×k×nt×lar ortaya ç×kt×. Bu tabii farkl× nedenlerle oluştu. Hükümetler baz×nda son zamanlarda mesleki teknik eğitime katk× yapmak için yeni çal׺malar üretiliyor, yeni projeler ortaya konuyor. Tabii projeler ne denli başar×l× olur o ayr× bir şey ama mesela şimdi; bakanl×ğ×n Avrupa ile ortaklaşa yürüttüğü METEK projesi var. Bu projede mesleki teknik eğitim kalitesinin geliştirilmesine yönelik bayağ× çal׺ma yap×l×yor. Bu çal׺malar sona doğru geldi.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=