Tesisat Dergisi 202. Sayı (Ekim 2012)
78 Tesisat Dergisi Sayı 202 - Ekim 2012 TEKNİK TANITIM (yani motoru fazladan ısıtmadan) %20-40 oranında artmasını da sağlamaktadır. Ayrıca ABB, hız kontrol cihazı ile sağlanacak olan verimliliğin de küçük güçlerde yaklaşık %5, daha büyük güçlerde yaklaşık %0,5 aralı- ğında olduğunu da belirtmektedir. Standart bir asenkron elektrik motorunun Isı artış sınıfının Class F(105K) olarak çalışmasının gerektiği bir uygulamada Senkron relüktans motoru Class A(60K) da çalışmaktadır. Bu durum daha so- ğuk çalışmayı ifade etmektedir ki bu da sargı- ların izolasyonu ve rulmanlar için daha uzun bir kullanım ömrü demektir. Aynı zamanda rulmanların yağlama peryodunun daha uzun olması ve bakım için duruşların azalması an- lamına gelmektedir. Standart bir motor ile aynı yapıda olmasından dolayı değişmesi gerekti- ğinde rulmanların değişimi oldukça kolaydır. Son olarak SynRM motorun özel dizayn roto- ru sayesinde ataleti standart bir motora göre %30-50 aralığında daha azdır. Bu da daha dinamik uygulamalarda; vinç uygulamaları ve yüksek hızlı pompalarda hem verim hem de çalışma şartları olarak en iyi sonucu ver- mektedir. Örnek olarak 37kW IE4 Senkron reluktans motoru 8,760 saat/yıl 1500d/d çalışma süresi için kayıplar IE2 motor ile karşılaştırıldığında 1,1 kW daha az olacaktır. Yıllık elektrik tüketi- mindeki kazanç ise yaklaşık (elektrik maliyeti 0,1 € /kW alındığında) 964 € yaklaşık geri dö- nüş süresi 2 yıl ve CO 2 salımını yaklaşık 4,8 yon/yıla düşmektedir. Senkron relüktans motorları yüksek verimli kullanımının yanında küçük gövdelerde yüksek güç verebilme seçeneği ile de uygulamalar- da kazanç sağlamaktadır. Kompak yapısı ile ısı artış sınıfı B veya F olarak çalışabilir. Bu uygulamalarda da kayıplar IE2 verimlilik sını- fındaki motorlara göre yaklaşık %10-20 daha azdır. Aynı gövdedeki 60kW motor standart bir
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=