Tesisat Dergisi 201. Sayı (Eylül 2012)
GÜNCEL 72 Tesisat Dergisi Sayı 201 - Eylül 2012 Bosch Termoteknoloji, verimli enerji üretimi için mevcut çözümleri sürekli olarak iyileştirirken, yeni çözümlerin geliştirilmesine de öncelik ve- riyor. 2011’de Ar-Ge çalışmalarına 127 milyon Avro harcayan şirket, enerjinin daha verimli bir şekilde temin edilebilmesi için farklı teknolojileri ve sistemleri entegre etmek üzerine yoğunlaş- mış bulunuyor. Yüksek kapasiteli kazanlar ve kojenerasyon sistemlerinin optimum entegras- yonu, buna güzel bir örnek oluşturuyor. Bosch Thermotechnik GmbH Kıdemli Başkan Yardımcısı Harald Bronkal , top- lantının ardından Türkiye pazarı hakkında basın mensuplarının sorularını yanıtladı. Yeni teknolojiler bakımından Bosch kombine sistemlerinin Türkiye paza- rındaki durumunu öğrenmek istiyoruz. Burada Bosch firmasının birçok ürü- nünden bahsedildi. Sizin Bosch olarak Türkiye’deki gelişiminizi, farklı projele- rinizi bizimle paylaşabilir misiniz? Bu gelişim Avrupa’daki kadar hızlı olacak mı, kısaca anlatır mısınız? Bazı alanlarda Türkiye’de Avrupa’daki kadar hızlıyız. Fatih Öner bize su kaynaklı ısı pompaları konusunda Almanya’dan daha iyi imkânlar oldu- ğunu söyledi. Polonya da çok önemli bir örnektir. Polonya, Türkiye ve eski Sovyet Birliği içinde olan bu sistem konusunda önde gelen ülkelerdir. Endüstriyel kazanlar konusunda Türkiye’de uzun süreli deneyimimiz var. Bu CHP (Combined Heat and Power_ Kombine Isı ve Elektrik Üretimi) dediğimiz yeni sistem için Türkiye’de henüz bir pazar yok, daha doğrusu geniş ölçekli sistemler için büyük bir pazar yok. Büyüyen bir pazar ancak henüz başlangıç aşamasında ve önünde büyük fırsatlar bulunuyor. İsrailli arkadaşlardan da öğren- diniz okyanustaki doğal gaz kaynakları için, bunu şehirler içindi. Umarım tekrar başlar ancak halen dondurulmuş durumda. AB’nin 2020-2021’de yenilenebilir enerjilerin payını %20-25’lere çıkartma hedefi var. Bu hedef erişilebilir mi? Sizin tahminleriniz nelerdir? Bu tarz cihazla- rın pazar payı ne olacak? Oldukça fazla olabilir. Burada önemli olan pazardaki bütün oyuncuların bu cihazları kullanmaya nasıl ikna edileceğidir. Bu hususta Bosch iletişim kurmaya, eğitim vermeye yatırım yapıyor. Eğitim çok önemli, sektördeki plan- lama yapanları, katılımcıları eğitmek gerekli. Ayrıca bu yatırım finansmanı için yeni yollar da oluşturmanız lazım. Şirketlerin çoğu değişik arayışlar içinde, sadece enerji ve çözüm değil, bunları nasıl finanse edeceklerinin de yolla- rını arıyorlar. Finansman sağlayacak şirketler bulmamız lazım, belki de kendimiz finansman sağlayıp enerji tasarruflarıyla geri dönüşüm sağlamamız gerekiyor. Bu nedenle yeni iş mo- dellerinin bulunması gerekiyor. Biz de bunlara yatırım yapıyoruz. sadece kendi ülkelerimiz için saklayamayız ihracatı da ilgi çekiyor ve ihraç etmeliyiz. Türkiye de aynı zamanda gaz ihraç ediyor. Dolayısıyla daha fazla gaz olunca fırsatlarımız daha da artıyor. Bosch’un rekabet anlamında dünya pazarındaki yeri nedir? Bunu doğru olarak değerlendirmek oldukça zor, zira arkadaşların açıkladıkları gibi şu veya bu segmentte faaliyet gösteren birçok firma bulabilirsiniz. Şimdi Bosch tüm bu segmentlere girmek ve sistem kurmak istiyor. Bu nedenle bize yakın bazı firmalar var. Önümüzdeki 40-50 yılın konsepti olarak değerlendirilen “Smart cities” diye bir konsept var. Endüstriyel tesislerdeki ısıtma payının düşürülmesi alanında özel bir üretim var mı? Birleşik Arap Emirliklerindeki master şehrin- den mi bahsediyoruz bilmiyorum ancak fiyat nedeniyle bu proje donduruldu. 5-6 yıl önce bu çeşit şehirlerin yapılmasıyla ilgili büyük ilgi vardı. Bunlar hemen hiç enerji harcamayan
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=