Tesisat Dergisi 201. Sayı (Eylül 2012)
SEKTÖREL ETKİNLİKLER 163 Tesisat Dergisi Sayı 201 - Eylül 2012 İstanbul Boğazı’nda ilk LPG’li deniz taksinin hizmete girme- siyle ilgili açıklamalarda bulunan İpragaz CEO’su Selim Şiper, deniz ve iç sularda en çevreci rasyonel enerji çözümü olan Marinegas ile ilgili bilgi verdi. İpragaz’ın deniz araçları için geliştirdiği Marinegas’ın, motor yakıtı olarak Marinegas Engine ve mutfak kullanımı için ise Mari- negas Cuisine olmak üzere iki ayrı ürünü bulunuyor. Marinegas Engine, benzine oranla %30’a varan tasarruf sağlıyor. Dönüştürülen mo- torlarda çift yakıt avantajı da sağlanan Marinegas’da, gaz fazında olmasından dolayı, diğer fosil türevlerinde yanmayarak egzozdan parteküller halinde dışarı atılan yaklaşık %15’lik yakıtın da önüne geçiliyor. Bunun yanı sıra Marinegas Engine, diğer fosil ya- kıtlara oranla egzoz gazı salınımlarında da çok daha düşük oranlara sahip. Yine diğer fosil yakıtlara oranla çok daha sessiz çalışarak, gürültü kirliliği yaratmayan Marinegas kullanımında, motor daha az vibrasyon-titreşim ile çalıştığı için, olası ekolojik riskleri de minimize ediyor. İstanbul Boğazı’nda oteller, şirketler, restoranlar ve gece kulüplerine hizmet veren LPG’li deniz taksi ise 9,5 metre boyunda, 260 bg gücünde ve 5’i kapalı alanda olmak üzere toplam 10 yolcu kapasitesinde. “De- niz insanı olmak, kara insanı olmak gibi değil. Tabiata daha saygılı olmak zorundasın. Çünkü, karşında seni devamlı yenebilecek bir güçle muha- tapsın. İstediğin kadar güzel bir teknen olsun, deniz patladı mı, geliverir insanın üstüne. Buna rağmen bu insanların geçimi denizden. Bu nedenle ‘deniz kirliliği’, onlar için çok önemli. Dalyan ve Haliç kirlerinse, ne Caretta Caretta kalır, ne bir şey” diyerek, çevre kirliliğinin önemine değinen Şiper, Venedik lagününü kurtarmak için AB projesi kapsamında 1.500 deniz tak- sisinin LPG’ye dönüştürülmesine dikkat çekti. Marinegas’a aynı zamanda bir sosyal sorumluluk projesi olarak çaba harcadıklarını belirten Şiper, “Bu, aslında bir anlamda bizim sosyal so- Marinegas , En Çevreci ve Rasyonel Enerji Çözümü rumluluk projemiz. Çünkü üç senedir ticari bir beklenti için- de olmadan Marinegas satmışız. Ancak yüzbinlerce lira masraf ediyoruz” dedi. Türkiye’de LPG’ye dönüştürülmüş 36 tekne bulunduğunu belir- ten Şiper Marinegas’ın uzun vadede ticari bir anlam ifade edeceğini vurguladı. Şiper, “Koca Türkiye’de 36 tekne var, ancak biz inatla devam edeceğiz” açıklamasında bulundu. Oymapınar Barajı’nda kirliliğin, su yüzünde gökkuşağı etkisi yarattığını da hatırlatan Selim Şiper, bölgedeki 13 tekneyi de LPG’ye çevirerek, bu durumun önüne geçildiğini belirtti. Dalyan’ın da dünyaca ünlü doğal güzelliklerine ve hassas ekolojik yapısına dikkat çeken Şiper, “Dalyan’da da 3 tekneyi LPG’ye dönüştürdük. Bir tanesi TÜMOSAN, iki tanesi de Japon motora sa- hip. Esas güzeli şimdi TÜMOSAN LPG’li motor yapıyor” şeklinde konuştu. Dalyan için finansal desteğin şart olduğunu belirten Şiper, “Tekne sahip- lerinin her birini, tek tek ikna etmeye çalışıyoruz. Ancak tekne sahipleri finansal noktada olumsuz bakıyor. İlgili bakanlıkları, bankalar ve fonları, bölgeye ilgi göstermeye davet ediyoruz” dedi. Deniz motorlarının LPG dönüşüm kitlerinin özel olduğunu, tuzlu suya dayanaklı, marinize bir sistem olduğunu belirten Şiper, “Benzinli deniz motorlarında dönüşüm, gücüne göre 3 ile 6 bin lira arasında değişiyor. Sistem, benzinliye oranla %30 mertebelerinde tasarruflu. Ayda ortalama 400–500 kilo LPG, TL olarak da 615 TL yakar. Bu hesaba göre dönüşüm, kendisini 1–1,5 yılda amorti ediyor” dedi. Motorlu araçlarda LPG kullanımına ilişkin bilgilerde veren Şiper, “Oto- mobillerde normal araç dediğimiz bir birim var. Buna göre normal bir araç; 100 kilometrede; 7 litre dizel, 10 litre benzin veya 12 litre LPG yakar. 12–13 litre LPG’nin fiyatı, 7 litre dizel ile aynı. Benzinliyi LPG’ye dönüştürdüğünüzde tasarruf da buradan çıkıyor” açıklamasında bu- lundu. 7 7 7 7 7 1 Ocak 2013 itibari ile uygulanacak EUP (Enerji Kullanan Ürünler) direktifleri doğrul- tusunda enerji kazanımı ve sistem verimliliği adına Mas Grup olarak yeni nesil kademeli pompa olan ‘OMK Blue Efficiency’ pompalar satışa su- nulmuştur. Eski türevine nazaran %7 ila %10 arasında daha verimli bir pompa olan ‘OMK Blue Efficiency’ daha düşük motor seçimi sağlamakta ve EUP direktifleri doğrultusun- da IE3 ve IE2 verim sınıfı elektrik motorları ile elektrik tüketimini en aza indirirken, sistem olarak da çok daha verimli bir noktada çalışma imkanı sağlamaktadır. Ayrıca 2009/125/AT sayılı AB direktifi “Enerji ile ilgili ürünlerin çevreye duyarlı tasarımına ilişkin yönetmelik” kapsa- MAS Grup OMK Blue Efficiency Pompaları Satışa Sunuldu mında OMK Blue Efficiency pompaların ECO dizayn çalışmaları devam etmekte olup, 2013 yılı için de üretilen tüm pompaların ECO dizayn çalışmalarının tamamlanması hedef- lenmektedir. 5-220 m³/h debi aralı- ğında ürün çeşitliliğine sahip OMK serisi pompalar temiz veya çok az kirlenmiş suların pompalandığı: içme suyu şebekeleri, yüksek bi- nalar, sanayide kullanılan basınçlandırma sistemleri, su arıtma te- sisleri, yangın söndürme sistemleri, kazan besi ve kondens sistemleri, sağlık ve temizleme sektörleri, her türlü endüstriyel alanlar, su dağıtım sistemleri, gemicilik, maden, enerji sektörleri, sulama sistemleri gibi çok geniş kullanım alanına sahiptir.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=