Tesisat Dergisi 200. Sayı (Ağustos 2012)

UYGULAMA 124 Tesisat Dergisi Sayı 200 - Ağustos 2012 4. TBM 2500: O Projede kullanılan TBM, 11 m’lik kesici kafa ve kalkan arkasında da 9 adet Gentry’den oluşan 45 m’lik ekipmanı ile toplamda 56 m uzunluğunda bir makinedir. O TBM kesici kafasında toplamda 21 adet kesici elmas disk bulunmaktadır. Kazı çapı 3120 mm olarak yapılır ve her kazıda 1 m ilerleme kaydedilir. O Her kazı bittiğinde kalkan içine 1 m genişliğin- de 6 adet segment taşından oluşan ring dizilir ve itme işlemine devam edilir. Ring dizildiğinde tünel iç genişliği 2500 mm’yi bulur. O Kazılardan çıkan hafriyat konveyör bant yar- dımı ile makinanın arkasında hazır bekleyen lokomotifin kovalarına boşaltılır ve kazı ta- mamlandıktan sonra çalıştığı şafttan portal vinç yardımı ile kovalar kamyonlara boşaltılır. 5. İç Kaplama Betonu: O Tünel Kazısı segmentli bir şekilde tamam- landıktan sonra, tünel içinde ikinci kaplama betonu dökümüne başlanır. O Segmentli bir şekilde tünel tamamlandıktan sonra 2500 mm olan tünel çapının içine, iç kaplama kalıbı kurulur ve 15 cm kalınlığında iç kaplama betonu dökülür. O İç kaplama betonu dökümünden sonra tünel inşaatı tamamlanır, PVC membran korumalı 2200 mm çapında tünel hattı elde edilir. Boğaz’dan Haliç’e Deniz Suyu Tüneli’nin Özellikleri Projenin Teknik ve İnşai Bilgileri 1.Terfi Merkezi: O Şaft Çapı: 12,10 m O Şaft Yüksekliği: 32,00 m O TBM Giriş Şaftı O Bu şaftın tabanına konulan 3 adet pompa ile (3000 lt/sn) şafttaki deniz suyu Ayazağa Mevkisi’ne terfi ettiriliyor. Buradan, kendi cazibesiyle Kağıthane Deresi’nden geçen deniz suyu Haliç’e akıyor. O Tünel, Ayazağa ile Sarıyer Çayırbaşı ara- sında inşa edildi. O Deniz suyu, 32 m derinlikten Ayazağa Deresi’ne pompa ile terfi ediliyor. O Çayırbaşı’nda, ince ve kaba ızgaranın bu- lunduğu su alma yapısı var. O Boğaz suyu, cazibeyle Ayazağa’ya kadar ulaşıyor. O Ayazağa’da terfi istasyonu inşa edildi. O Tünel, günde 260.000 m³ suyu terfi ede- cek. 2.Tünel Şaftları (HT1 - HT2 - HT3): O Şaftların Çapı: 7,50 m O Şaftların Yüksekliği: HT1: 18 m, HT2: 48 m, HT3: 41 m O HT1 Şaftı TBM çıkış şaftıdır. HT2 ve HT3 Şaftlarının yapım amaçlarındaki en önemli unsurlar tünel hattındaki atmosfer ba- sıncının düzenlenmesi için şaftların birer baca görevi yapması, TBM’in şafta ulaştığında yeni hatta başlamadan önce yapılması gereken ba- kım - onarım - hizmet işletme şaftlarıdır. 3.Boru İtme Hattı: O HT1 Şaftı ile Su Alma Ağzı arasındaki 740 m’lik kısımda mevcut zemin alüvyon - kuş- dili formasyonuna sahip bir yapı gösterdi- ğinden ve projede kullanılan TBM bu zemin- de kullanılamadığından dolayı bu hat boru itme tekniği ile geçildi. O HT1 ile Su Alma Ağzı arasında 7 adet Menhol ve 1 adet Su Alma Yapısı bulun- maktadır. Menhollerin her birinin arası yaklaşık 80 m olup, yapım amaçları boru itilirken itme pistonlarındaki basınçları zemin baskısından dolayı azaltmak ve hat boyunca atmosfer basıncını düzenle- mektir. O Zeminin elverişsiz olması ve makinenin artan piston basıncı dikdörtgen planlanan boru itme menhollerini dairesel olarak ya- pımına zorlamıştır.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=