Tesisat Dergisi 199. Sayı (Temmuz 2012)
GÜNCEL 63 Tesisat Dergisi Sayı 199 - Temmuz 2012 iç üniteyle çalışan, aynı zamanda havanızı da temizleyen, çok farklı tarzdaki klimadır. Bu pazar çok hızlı büyümektedir. Türkiye’deki ısıtma- soğutma sektörünün 2012 yılı beklentisi 3,97 milyar TL. Yani yaklaşık 2,2 milyar dolar gibi olması tahmin ediliyor ( Tablo 3 ). Bunun yarısını soğutma pazarı olarak düşü- nürseniz ısıtma pazarı için de 1,2 milyar dolar civarında olduğu söylenebilir. Türkiye’de ısıtma pazarı soğutma pazarından büyüktür. Yani dünya ile karşılaştırdığınız zaman farklı bir durum söz konusudur. Çünkü ülkemizde ısınma daha büyük bir ihtiyaçtır. Ama gelir seviyesi artıkça soğutmadaki pazar da çok hızlı bir şekilde değişecektir. Lüks konutların ve rezidansların sayısında, yeni inşaatlarda çok büyük artış var. O sebepten dolayı VRF tipi merkezi sistem klimalarda normal sektörün üzerinde bir pazar büyümesi var. Isıtmada özelikle kombi tarafında bu yıl daralma oldu. 2011 yılında beklentinin yüzde 10 üzerinde bir pazar çıkışı vardı. Bu pazarın çıkış sebebi ise bayilerde ciddi miktarlarda stok yapılmasıdır. Yani 2011 yılının Aralık ayında ciddi bayi alışları oldu. Bunlar daha yeni satışa dönüyor. O yüzden ısıtma pazarında pazarda günümüz itibariyle yüzde 15 kadar bir daralma oldu. İhracat pazarımız ise büyük ve inşaat firmala- rımız çok güçlü. Yani birçok ülkede artık Türk müteahhitler en iyi müteahhitler olarak biliniyor. Yaptığımız inşaat kalitesi çok yüksek. Doğal olarak da onlar da cihazlarını inşaat yaptıkları ülkelerden değil, Türkiye’den alıyorlar. Bu da bizim ısıtma-soğutma sektörüne pozitif katkı sağlıyor. Sektördeki ihracatın yaklaşık yüzde 31’i müteahhitler kanalıyla oluyor. Bu çok ciddi bir rakamdır. Geçen yıl Airfel’i satın alarak Türkiye ısıtma- Tablo 4. Daikin Türkiye Satış Hacmi (* Bütçe) Yıllar 2010 2011 2012 Toplam Ocak- Haziran Temmuz- Aralık Toplam Ocak- Haziran Temmuz- Aralık Toplam Ciro (Mil. TRY) 201,8 173,0 172,0 345,0 285,0 245,8 * 530,8 * Büyüme %171 164% 143% 154% Tablo 5 . Daikin Türkiye 2015 Hedefi Yıllar 2012 2015 Büyüme Yurtiçi 183.816.087 € 365.085.801 € 99% İhracat 46.966.522 € 134.914.199 € 187% Toplam 230.782.609 € 500.000.000 € 117% Tablo 3. Türkiye Pazar Payı Projeksiyon Yıllar 2012 2015 Büyüme Pazar 3.970.000 TL 4.560.000 TL % 15 Daikin Türkiye 450.000 TL 910.000 TL % 102 Pazar Payı % 11 % 20 soğutma sektörüne giriş yapan Daikin, 2015 yılı hedefleri doğrultusunda hızlı büyümesini sürdürüyor. Daikin Türkiye olarak sektöre girişimiz günümüz itibariyle bir yıl oldu. Bazı sürprizler olacağını bekliyorduk. Çünkü hiç bilmediğimiz, Japon kültürün giriyorduk. Fakat Japonlar inanılmaz bir planlama ile çalışıyorlar. Gelecek tahminleri çok önemli. Bizim alıştığımız kültürün tam tersine bir kültür. Biz kaotik bir ortamda yönetmeyi seviyoruz. Hani yarına öbür güne kısmetse artık, hallederiz deriz ya işte biz öyle çalışırken Japon- lar tam tersi çalışıyorlar. Örneğin 2014’te hangi ürünü çıkaracağımızı planlıyoruz. 2014’e daha çok var ama bugünden 2014’le uğraşıyoruz. Bir iki ay sonra 2015 ürünleri ile uğraşmaya baş- lıyoruz. Yani bize göre çok farklı bir mantalite. Ama sistem öyle çalışıyor. Bu sisteme biz ne kadar adapte olabiliriz diye düşündük ama gördük ki bu adaptasyon bir yıl içinde gerçekleşti. Türk insanı acayip atak, dehşet verici bir adaptasyon sağlıyor. Yani iyi yönlendirme iyi olursa, çok güzel işler çıkarabiliyoruz. Bir yıl içinde hem adapte olduk hem ciromuzu artırdık. Bu Daikin tarafından da beklenmiyordu. Normal bir geçiş süreci bekleniyordu. Daikin Türkiye İlk 6 Ayda Yüzde 65 Büyüdü! 2011’in ilk altı ayına kıyaslarsak 2012’de ciromuz yüzde 65 arttı. 2011’in ocak-haziran ayında ilk altı ayda 173 milyon TL iken 2012’nin aynı döneminde 285 milyon TL ciro yaparak, neredeyse geçen seneki cirolara yaklaştık ( Tablo 4 ve Tablo 5 ). Bu sene hedefimiz 530 milyondu yine sizlerle paylaştığımız ciro bizim için rekor bir ciroydu, 500 milyonun üzerine çıkmak. Ciromuzun da yüzde 55’ini tamamladık. Yani şu gözüküyor ki biz ciromuzu çok rahat yakalayacağız. Ama ilk aylık büyüme bizim için çok önemliydi. 2015 hedeflerini de buradan sürekli paylaşıyo- ruz. Bunu paylaşmamızın sebebi de şu, Daikin dünyada bir numara olmadan önce, yani 2005 yılında “Ben 2010 yılında dünyada bir numara olacağım” diye bunu anons etti. Bunun için de “Şunları yapacağım, şirket satın alması yapacağım, şu yeni ürünleri çıkacağım” dedi. 5 yıllık projeksiyonlarla çalışıyor. Yani birçok Japon şirketi gibi Daikin de böyle çalışıyor. 2010 yılı geldiğinde de bir numara oldu. Yani dedikleri çok önceden planlanıyor tabi ki. Dediklerini yaptı ve dünyada bir numara oldu. Şimdi bizim de şirket olarak beş yıllık projeksiyon vermek zorundayız. Daikin Japonya’da halka açık bir şirket. Bizim net hedefimiz 500 milyon avro. Çok meydan okuyucu bir hedef. Ama bunu hem iç pazarın dinamizmi, hem de civar ülkelerdeki haki- miyetimizle yakalayacağımıza inanıyoruz. Şu anki hedef ciromuz olan 530 milyonu tamam- layabilirsek, 2015’te yani üç yıl içinde yaklaşık yüzde 117 gibi bir büyüme bekliyoruz. İnşallah beraber şahit oluruz. Pazar payımıza bakarsak yaklaşık 4 milyar TL’lik toplam ısıtma ve soğutma Türkiye pa- zarında bu sene satışlarımız 450 milyon TL ile kapanacak. Yüzde 11’lik bir pazar payamız var. Ağırlığımız soğutmada olup ciromuzun yüzde 75’ini soğutma oluşturuyor. Ancak ısıtmayı da güçlendiriyoruz. Isıtma ile birlikte bu payımız doğal olarak artacaktır. 2015’te toplamda pazarda yani sadece soğutmada değil, yüzde 20’lik pazar payıyla lider olmak istiyoruz. “Dünyada toplam 120 milyar dolarlık bir iklimlendirme pazarı var. Bunun içinde hala soğutma pazarı çok büyüktür ve bunun 88 milyar dolarını oluşturmaktadır. Dünya klima soğutma pazarının 2012 yılı genel beklentisi ufak bir büyüme ile 91 milyar dolar ola- cağı yönündedir.”
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=