Tesisat Dergisi 198. Sayı (Haziran 2012)

MAKALE 54 Tesisat Dergisi Sayı 198 - Haziran 2012 + performanslarını karşılaştıran bir denet- leme raporu verilmesi zorunluluğu vardır. Rapor binanın sahibi veya işletenine teslim edilmeli ve dolayısıyla bu şahısça makul olarak anlaşılması beklenen terimler kulla- narak yazılmalıdır. Denetleme raporlarının sağladığı etkileri istatistik olarak doğrula- yan bağımsız bir kontrol sistemi de oluştu- rulmalıdır. Elektronik Olarak İzleme ve Kontrol Şimdi bunların yanında, otomatik izlemenin denetlemenin kısmi olarak yerini alabilece- ğinin kabul edilebilirliği ölçüsünde, üçüncü bir seçenek de vardır. İzleme ve kontrol bu- nun önemli bir enerji tasarrufu potansiyeli- ne sahip olduğu hakkında güçlü bir sinyal göndererek yeniden düzenlenen Direktifte üç yerde belirtilmektedir. HVAC denetlemesi şartları denetleme sıklı- ğı veya denetleme kapsamı yoğunluğunun elektronik bir izleme ve kontrol sistemi koyulması halinde azaltılabileceğini belirt- mektedir. Isıtma, soğutma, havalandırma, sıcak su, aydınlatma gibi tanımlanan tek- nik bina sistemleri için Direktifin diğer bir maddesi Üye Devletleri bağımsız ölçme sistemlerini teşvik etmelerini ve tasarrufu hedefleyen otomasyon, kontrol ve izleme gibi aktif kontrol sistemlerini de teşvik ede- bileceklerini belirtmektedir. Akıllı ölçme Enerji Hizmetleri Direktifi’ne göre ayrı bir politika önceliğinin konusudur. Ancak bu bağlamda amacı tüketici bilgisi vermek değil binanın izlenmesini sağlamak- tır. Elektronik izleme ve kontrol halen konut dışı binalarda, kurulma ana amaçları enerji tasarrufu olmasa da, bina yönetim sistemleri şeklinde, oldukça yaygın olarak kullanılmak- tadır. Eğer izleme denetlemenin güvenilir bir yedeği olacaksa geniş ölçekli yapılmalı ve binaların birbirleriyle mukayese edilmelerini sağlayacak şekilde yaygın olmalıdır. Mev- cut Bina Yönetim Sistemlerinden toplanan enerji verileri toplansa bile bu veriler normal olarak uzun vadeli bir analiz için depolan- mamakta veya çok sayıda tesisin sistema- tik olarak analiz edilebileceği genel bir veri tabanına aktarılmamaktadır. Bu konuda gerekli şablonların oluşturulabilmesi, teknik bina sistemlerinin mukayese edilebilmesi ve enerji performanslarının sıralanabilmesi için çok sayıda binadan uzun dönemde veri elde edilmesi ihtiyacı vardır. Kötü performans gösteren bina sistemleri daha ileri bir dik- katle izlenmesi için ayrılabilir. Farklı Binalardaki Klima Sistemi Ele- manlarının Enerji Kullanım Miktarları İzleme işlemini yapacak bir pilot proje olan iSERV (HVAC Sistemlerinin sürekli izleme ve karşılaştırmalı değerlendirme ile denet- lenmesi) Intelligent Energy Europe (Avrupa Akılı Enerji) fonu tarafından desteklenmek- tedir. Bu proje 20 Üye Ülkedeki 1600 bina- nın sürekli olarak izlenerek kontrol edilme- sini sağlamak için tasarlanmıştır. Verilerin toplanması ve aktarılması düzenlemeleri son derce basittir, dolayısıyla sisteme katı- lan iştirakçilerin il giriş maliyetleri düşüktür. iSERV Avrupa çapında HVAC Sistemleriyle Enerjisi kullanılması hakkında değerli bir veri bankası oluşturacak kapsamlı bir pro- jedir ve sona erdikten sonra dahi çalışmaya devam edecek benzer programları üretecek bir proje olması beklenmektedir. Atılacak Bir Sonraki Adımlar Şimdi durum kaç üye ülkenin klima sistemle- ri için öneride bulunma seçeneği seçmeleri- ni beklemeye kalmıştır. Üye ülkelerin yedisi, ilgili masraflar ve sağladığı fayda hakkında yaptıkları lehinde değerlendirmelerine bağlı olarak bu uygulamayı düşündüklerini be- lirtmişlerdir. Denetleme servis ile birlikte olduğunda ucuz olarak yapılabilecektir, an- cak tesisin büyüklüğü ve verimlilik değer- lendirmesini içerecek bir raporun hazırlan- ması normal servis teknisyeninin ötesinde bir beceriye ihtiyaç göstermektedir. Direktifi hazırlayanlar da denetlemenin yeterliliğe sahip veya akredite edilmiş uzmanlarca bağımsız bir şekilde yapılmasını öngörmüş- lerdir. Genel bir bilgi formunda öneri verme işlemi binanın ziyaret edilmesini gerektir- memektedir. İşlem bu şekilde ucuz olarak yapılabilir ancak aynı etkiyi yapmayacaktır. Üye ülkeler “Öneri”nin hangi formda yapıla- cağını ve Öneri metodu ile sağlanan enerji tasarrufu etkisinin en az öneri yerine denet- leme yöntemi kullanılması durumunda elde edilecek etki kadar olacağını her üç yılda bir Avrupa Komisyonuna vermek üzere hazırla- yacakları raporda nasıl gösterebileceklerini dikkate almak zorundadırlar. Direktif, eğer üye ülkeler izleme sistemi ku- rulmuş tesislerin denetlemelerindeki mali yükleri “azaltır veya hafifletirlerse”, geniş bir alandaki binaların izlenmesi projeleri kurulması için de teşvik sağlayabilir. Kaç ülkenin bu yıl Temmuz ayında Direktifi kendi milli mevzuatlarına aktardıklarında bu dü- zenlemeye açık olarak izin vermeye niyetli olduğu bilinmemektedir. Sonuçlar Üye ülkeler neyi seçecekler? Denetleme mi, Öneri mi yada ikisinin bir karışımı mı? Üçüncü seçeneği gerçekçi bir seçenek ya- pacak geniş ölçekli izleme projeleri ortaya çıkacak mı ve bunları oluşturmada inisiya- tifi kim ele alacak? Bu sorular BEPD ile ilgili kararlı faaliyetlerde sürekli ilginin ve tartış- maların konusudur. Denetlemenin iyileştirme için getirilen öne- Denetleme, öneri ve izleme seviyeleri Ulusal Bölgesel Şehir Semt Mahalle veya bina grubu Bina Sistem

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=