Tesisat Dergisi 197. Sayı (Mayıs 2012)
PERSPEKTİF 20 Tesisat Dergisi Sayı 197 - Mayıs 2012 fikir üretse dahi uygulaması görülmez. Hatta bazı iş yerlerinde bu tür girişimcilerin işleriyle ilgilenmediği görüşü oluşabilir, ileriye gitmeleri halinde işlerinden kovulabilirler. Şirketlerde çalışanların girimci olmasının özendirilmesi, teşvik edilmesi için ; yeni fikirler desteklenmeli, hatalara karşı cesaret- lendirilmeli, öncelikli fırsat değerlendirilmesi yapılmalı, kurumun kaynakları kolayca erişi- lebilir ve kullanılabilir olmalı, ekip çalışması yaklaşımı desteklenmeli, ödüllendirme sistemi olmalı, sponsor desteği olmalı, tüm girişimcilik faaliyetleri üst yönetim tarafından desteklen- meli, sorumluluk ve yetki verilmeli, kişilerin düşünmeleri, bir arada olmaları için sosyal faaliyetler düzenlenmelidir. Şirketler için yukarda sözü edilen durumlar, üniversiteler için de geçerlidir. Üniversitelerin geleneklerine bağlı kalarak, değişmesi ve ge- lişmesi gerekir. Yeni kurulan üniversitelerin ise bu anlayışta yapılanması uygundur. Üniver- sitelerde de girişimci ruha sahip, yeni fikirler oluşturacak ve bunları uygulayacak akade- misyenler vardır. Önemli olan onlara sahip çıkıp, önlerini açarak başarılı olmalarının ve kurumun sürekli gelişiminin ve ilerlemesinin sağlanmasıdır. Şirketlerde ve üniversitelerde çalışan giri- şimcilerin desteklenmesi ve teşvik edilmesi dileğiyle… Şirket Çalışanlarının Girişimci Olması Prof. Dr. Nilüfer EĞRİCAN egrican@suntekinternational.com Şirketlerde çalışıp aynı zamanda fikir üreten, yaratıcı kişiler de ‘girişimci’dir . Girişimci sadece bireysel girişimci olarak görülmemelidir. Şirketlerde sürekli fikir üreten kişilerin de bireysel girişimciler gibi karar verme yetki ve sorumluluğunun olması gerekir. Birçok kurumda iç girişimcilik için ayrı bir departman kurma hazırlıkları yapılıyor. Bireysel girişimci , kendi sorumluluğunda risk alır, batar, melek yatırımcı bulur, devlet destek- lerinden yararlanır, kredi alabilir. Hesap vereceği kişi yine kendisidir. Şirketlerdeki girişimciler küçük, orta veya büyük işletmelerde girişimci uygulamalar ortaya koyar ve kurumda varolan organizasyonların vizyonunu değiştirebilir. Bu kişiler kuruluşun karşılaştığı veya karşılaşacağı zorluklara yaratıcı, yeni çözümler getirir, mevcut veya yeni ürünleri zenginleştirerek geliştirir, pazarları, yönetim tekniklerini, kuruluşun işlevlerini yerine getirmede ve stratejilerde, örgütlenmelerde hızla değişen rekabet dünya- sında rakiplerle baş edebilmek için kuruluşuna yararlı yenilikler getirir. Şirketleri en üstün yerlere taşıyan bu girişimciler , sonuç odaklı liderlik anlayışlarıyla, stratejik bakış açılarıyla, yenilikçiliğe açıklıklarıyla dikkat çekerler. Ayrıca başarma arzusu yüksek, sorumluluk alan, insiyatif kullanan, hırslı, bütçeyi yönetebilen, büyük resmi gören, işadamı kafası olan, heye- canlı, motivasyonu ve başarma arzusu yüksek kişilerdir. Bireysel girişimcilikteki heyecan genelde şirket içi girişimcilikte pek görülmez. Çoğunluklada araştırma geliştirme, Ar-Ge, departmanında çalışanların yaptıkları yeniliklerde, buluş- larda yeterince heyecanlanmaları arzu edilir ki, gerçekleştirilen ürünler, yeni teknolojiler alıcı bulsun. Şirketlerdeki girişimciler fikirden alıcıya ulaşıncaya kadar tüm sü- reçlerle ilgilendiklerinde başarıya ulaşılabilir. Bu kişiler yetkilendirilmiş, bütçeleri olan küçük patronlar olurlarsa ve de sistem bu şekilde kurulursa şirkette büyük kazançlar sağlanabilir. Kuşkusuz her kurumda girişimci olabilecek birçok kişi var. Ancak bu kişilerin heyecan duymamalarının, böyle bir işe girmemelerinin çeşitli nedenleri var. Bunlardan bazıları; üst yönetim veya hissedarların girişimciliğin kuruma getirisini yeterince algılayamayarak, çalışanlarını bu konularda teşvik etmemeleri, çalışanların risk almayı istememeleri, ek ücret alamayacaksa nasıl olsa kazancım var neden başka bir işle uğraşayım demeleri, kurumlarını yeterince sahiplenmemeleri, aidiyet duygusunun o kurumda yaratılma- mış olmaması, özveri, yaptıklarından gurur duyma gibi değerlerin toplumda kaybolması olarak sayılabilir. Şirketlerde ortam uygun ise, özel testlerle veya fırsatlar yaratılarak girişimcileri ortaya çıkarmak mümkündür. Bu kişilere bütçe tahsis edilerek sorumluluk vererek, kendilerinden yeni fikirler beklendiği ifade edilir. Hem yöneticilerin hem de çalışanların istekli olması önemlidir. Yönetim yeniliklere açık değilse, çalışanlar
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=