Tesisat Dergisi 196. Sayı (Nisan 2012)
Bugün yaşadığımız dünya beş altı sene önc– esine oranla çok farklı. Kişisel ve profesyonel bilgiye, düşünce ve görüşe anında ulaşılabiliyor. internet bir yandan yeni iş ve meslekler yaratırken, müşteri ve yeni nesil girişimcilere kazanç sağlarken, diğer yandan değişimlere ve yok etmeye de neden olabiliyor. internet sayesinde tüm dünya yeni bilgiye ve bilgi değişimine anında ulaşabiliyor. Twitter da bir tür bilgi çekme sistemi olarak değerlendirilebilir. insanlar sisteme dahil oluyor ve izlemek istedikleri kişiden gelen bilgileri çekiyorlar. Gerek internet, gerekse sosyal medya aracılığı ile alınan bilgilerle, yapılan planlar anında değiştirilebiliyor. Yönetici– lerin sadece stratejiye değil, şirketi farklı kılacak daha derin becerilere odaklanması gerekiyor. Dünya ekonomisinde hızlı bir değişim ve dönüşüm süreci yaşanmaktadır. Küresel krizin belirginleştirdiği bu değişim ve dönüşüm süreci dünya ekonomisine yönelik algı ve kabulleri kökten değiştirmektedir. Dünyanın ekonomik güç merkezleri batıdan doğuya kayarak yer değiştiriyor ve bu gelişmeye bağlı olarak ölçekler ve yaklaşımlar da değişiyor. Bu bağlamda özellikle KOBi'ler bugün artık bütün dünyada her zamankinden daha önemli hale gelmiş, küresel rekabetin asli 20 lesisat Dergisi Sayı 196- Nisan 2012 Küresel Dönüşümde Değişen ve • Gelişen Şirketler, KOBI'ler Prof. Dr. Nilüfer EGRiCAN egrican@suntekinternational.com unsuru olarak ekonomi gündeminin merkezine oturmuş bulunmaktadır. Türkiye her alanda değişim ve dönüşümü gündemine almış, küresel rekabete geniş bir vizyonla girmiş bulunmaktadır. Bu rekabet zemininde öne geçmenin tek yolu, şirketleri, özellikle KOBi'leri değişim ve dönüşüm sürecine katmaktan geçmektedir. Makro düzeyde sağlanmış olumlu gelişmelere rağmen, mikro düzeyde KOBi'lerin küresel rek– abetin gerektirdiği yapılanınada zorlandıkları gözlenmektedir. 21-22 Mart 2012'de yapılan B.KOBi Zirvesi, KOBi'lerin desteğe ihtiyacı bulunduğuna, dönüşümde KOBi'lere yol gösterecek, güç ve direnç aşılayacak kapsamlı ve kalıcı politikaların önemine dikkat çekmiştir. Şirketlerdeki değişim ve dönüşümü başiatacak yeni dönemin kilit kavramı yenilikçilik -inovasyondur. işletme felsefesinin değiştirilmesi dahil kökten bir zihinsel ve yapısal dönüşümü ima eden bu hareketin kaldıraç kavramı da girişimciliktir. KOSGEB eksenli geniş bir kamu ve STK katılımıyla kurulan Girişimcilik Konseyi bu yönde atılan isabetli bir adım olmuştur. Girişimcilik kültürünün kadınlar arasında gelişmesine ve kadın girişimci potansiyelinin nicelik ve nitelik bakımından yükselmesine katkıda bulunmak üzere Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB) bünyesinde faaliyetgösteren TOBB il Kadın Girişimciler Kurulları ve oluşturulmakta olan TOBB istanbul Kadın Girişimciler Kurulu yine önemli örgütlerdir. Girişimciliğin yaygınlaştırılması ekseninde bir dönüşüm sürecini yönetmekte güçlü bir destek ve teşvik sistemi olması kaçınılmazdır. Ülkemizde oldukça fazla olan girişimcilik, Ar-Ge ve inavasyon teşvik ve destekler– inin sisteme mal edilmesi, bölge, sektör ölçek sınıflandırmalarında optimum bir örtüşmenin sağlanması gerekir. Türkiye, ithalata dayalı büyümeden, ihracata dayalı büyüme modeline geçişi mümkün kılacak, Avrasya'nın üretim üssü olmaya yönelik yeni bir sanayileşme stratejisini benimsemiştir. Bu strateji, dönüşen şirket ve KOBi'lerin Avrasya ve diğer yakın pazar– larda yer almasını yaygınlaştıracaktır. Bilgi teknolojileri bu pazarlara arişimin maliyetini düşürmüştür. KOBi'lerin, fikir ve projeleri ile erişebilecekleri yeni destek ve kredi modellerinin artması, üniversitelere yakınlaşmaları ve böylece girişimci ve yenilikçi oluşuma hızla ulaşmaları ümidiyle..•
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=