Tesisat Dergisi 193. Sayı (Ocak 2012)

18 Tesisat Dergisi Sayı 193 - Ocak 2012 GÖRÜNÜM etmesi, sauna süresinde ve sonrasında bol bol su içmesi gerekmektedir. Buhar banyosuna vücudu alıştıra alıştıra başlamak ve aşamalı olarak süreyi uzatmak yararlıdır. Önceleri pişi- yor ya da haşlanıyor gibi hissettiğiniz banyoda kısa bir sürede vücut sıcaklığı buhar veya kuru saunada adaptasyon sağlar. Buhar banyosu kardiovasküler sistemde ciddi değişiklikler meydana getirir, önemli olan eğer önemli bir rahatsızlığınız yoksa bu değişikliklerin kalbin ve atar damarın sağlıklı bir şekilde işlemesinin sağlanmasıdır. XX. asırda banyo ve tuvaletlerde büyük değişim ve gelişmeler olmuştur. ASPE ve Frankfurt fuarlarında görülen teknoloji bunu sergiler. Özellikle otel ve lüks evlerde banyolara verilen önem duş ve küveti ayırmış, jakuzi ve buhar sistemlerini tesis etmiş; modern ve estetik vitrifiye malzemeleri kullanmaya yöneltmiştir. Foto selli armatürler, hijyenik tuvalet kapakları, taharet duşlu klozetler, basınç regülatörleri, ısıtıcılı ankastre tecridler bu gelişimin örnekleridir. Bir küvette kayma önlemleri, paspasların mantarlardan arınması, ısıtıcılı havluluklar, kondens önleyici aynalar, banyo güzellik dispanser dolapları bu gelişim- lerin detayları sayılır. Banyodan sonra kurula- nacağınız havlu ve bornozdan tutunda sabun, şampuan, lif ve vücut kremi ve çeşitli parfüm ve deodoranta kadar her şey sistemin gelişi- mine yönelik endüstriyi gösterir. Aynı şekilde sağlık merkezleri, terapi ve tedavi üniteleri incelendiğinde su altı masajları, darbeli duşlar, ekose duşlar, yanık tedavi havuzları, ozonlu küvetler, çamur ve yosun banyoları bilim ve teknikte akıl almaz gelişim, insan konforunu sanata yönelik estetikle sergilemektedir. sonuçlarındaki büyük maddi ve manevi kayıpları toplum ödemektedir. Gelişmekte olan ülkeler ile gelişmiş ülkelerde yatırım, işgücü, zaman ka- yıplarını önlemek, verimliliği arttırmak, işletmeyi ekonomik kılmak ve kullanılabilirliği sağlamak üzere mühendislik hizmet ve sektöründe, işlerini bilenler tarafından sorumluluk ve yükümlülük altında yapılması zorunlu kılınmıştır. Bu yöntem, uzmanlığa yönelik profesyonel mühendislik hiz- metleri oluşturmuştur. Profesyonel mühendislik uygulamasının kurumsallaşması, toplu yaşam düzeyimizin çağı yakalaması, toplumun bilim ve teknolojiye dayalı olması mümkündür. Bunlar sosyal talebe endekslenmeli, uygulama yasa- lara dayandırılmalıdır. Esas olan ana karnındaki çocuktan başlayıp, fani olmuş bireylere kadar olan süreç içinde insan haklarıdır. Yaptırımların odağını oluşturan bu kavram, hizmet sektörün- de işin uzmanı olmayı, sorumluluk taşımayı zorunlu kılar. Bu husus bütün meslekler için geçerlidir. Toplum yaşam kurallarında bu koşul aranmalıdır. Aynen trafik yasalarındaki sürücü ehliyeti gibi. Ancak günümüzde bu tür ehliyet sertifikalarının da geçersizliği görülmüş; top- lumun baskısı ile her hizmette profesyonellik yetkisi aranmıştır. Konu bu yönden incelendiği takdirde görüleceği üzere, profesyonelliğe yö- nelik uzmanlıkta mesleki eğitim, eğitim sonrası mesleğe yönelim, bu yönelimde elde edilen deneyim, yapılan üretim kazanılan beceri önemlidir. Bu niteliklerin kontrolü, belgelenme- si; üniversite, oda, birlik ve dernekler tarafın- dan ayrı ayrı yapılamaz, yapıldığı takdirde tek yönlü baskı unsuruna dönüşür. Uzmanlık; bu kurumların da temsil edildiği, yasal bağımsız devlet yetkisi ile özdeşmiş, denetim ve kontrol altındaki profesyonel mimar ve mühendis ku- rulları tarafından verilmelidir. İlk uygulamada; tescilli serbest bürolar, kurum ve oda dernek, birlik ve kamu kurum temsilcileri bu kurulun doğal üyeleri olmalıdır. Özellikle Amerika Birleşik Devletleri, Kanada gibi göç ve yerleşime hedef olan ülkelerde “profesyonellik” uygulaması teknik bir ge- reksinimden sosyal bir sorumluluk olarak ortaya çıkmış, mühendislikte topluma yararlı hizmet kavramını esas almış, tüketiciyi koruma amaçlı doğmuştur. Bu nedenle bu ülkelerde profesyonellik, federal yönetim ve eyaletlerde kurumsallaşmış yasal bir uygulamadır. Yasa kurallarına göre yerel yönetimlerde teşekkül eden bağımsız profesyonel komite tarafından usullere uygun bir prosedür içinde verilmek- tedir. Bu uygulama zamanla meslek odaları, ihtisas dernekleri, sigorta kurumları tarafından destek görmüş ve bilime dayalı toplumların konuda bilinçlenmesine ve hizmet sektörüne güvenini sağlamıştır. Bu yetkiyle profesyonel mühendislik hizmetinde uzmanlık ve sorum- luluk belirler Garantisi; mesleki denetim ve uzmanlık sigortasıdır. Vecibeleri ve cezası bu unvanın süreli veya süresiz elinden alınması, hata ve kusurların tanzim edilmesidir. Unvan, yetki tanımını belirlemekte olup, mühendislikte meslektaşlarına faaliyet, üstünlük ve rüçhan hakkını göstermez. Profesyonellik, sadece mühendisliğin hizmet sektöründe beyin gücü ile hizmet veren; hakemlik, proje, müşavirlik, denetim, kontrol, araştırma, geliştirme, tanım, kabul, testi işletme alanları dışında genellikle uzmanlık dışı faaliyetlerde bulunmayan mühen- dislere verilen bir unvandır. Profesyonellik; bir çok ülkede farklı uygulama olmakla beraber, genelde okul sonrası minimum üç yıl süren, mesleğe yönelim süresi sonunda talep üzerine uzmanlık alanında yetkili komite tarafından yapılacak sınav sonucunda veya belirli bir süreç sonunda yaptığı hizmetler ve ürettiği projelerin niteliğini belgeleyen, bu belgeler esas alınarak yetkili komite denetim ve değerlendirilmesi ile verilebilir. Profesyonellik belgesi her üç senede belirlenecek bir düzen içinde yenilenir. Bu süreç maksimum 15 yıl devam eder; 15 yıllık profesyonellik unvanı hayat boyu meslekte profesyonel mühendis unvanını taşırlar. İleri ülkelerde bu uygulamanın ilk başlangıcında oda ve meslek kuruluşlarına kayıtlı ve tescilli bütün mühendislerde, bağlı olduğu kuruluşun veya sigortanın garantisinde profesyonel unvanı verilmiş, ilk üç yıl süresinde Profesyonel mühendislik uygulamasının kurum- sallaşması, toplu yaşam düzeyimizin çağı yakala- ması, toplumun bilim ve teknolojiye dayalı olması mümkündür. Bunlar sosyal talebe endekslenmeli, uygulama yasalara dayandırılmalıdır. “ Profesyonel Mühendislik Mühendislik sektöründe üniversite eğitimi meslek için gerekli bilimsel temel eğitim ve mesleki bilgi- leri verir, kaynaklarını belirler ve eğitimde doğru hedefleri göstererek diploma ile mesleğe yöneltir. Mesleğe yönelim ise lisans sonrası bireysel ge- lişim, teknolojik ve bilimsel yetenek, tecrübe ve mesleki üretim ile mümkündür. Lisans üstü eği- tim, akademik kariyer, uygulama dönemi, insana profesyonel ve uzmanlık alanlarından mesleğin uygulanabilirlik yeteneklerini kazandırır. Geri kalmış ülkelerde, diploma yetkisi ile yapılan yatırım, proje, imalat ve yönetim hatalarının

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=