Tesisat Dergisi 187. Sayı (Temmuz 2011)

TEKNİK BİLGİ 4,5 veya 5 hava değişimi esas alınmaktadır. Bazen Alman Otopark Regülasyonu da d te alınmaktadır. Almanya'da 12-16 m ikka­ 3/saatl m2 olarak günlük havalandırma tasarımları yapılmaktadır.) • Duman tahliyesi için, acil durumda tek kat otopark hacminin 10 hava değişimi sağlanmalıdır. • Bir havalandırma şaftındaki, toplam hav dırma yükü, iki eşdeğer fana %50 + a % la 5 n 0 bölünmel idir. • Fanlar minimum 300 °C - 2 saat süre ile çalışabilir olmalıdır. • Kanallı sistemlerin, egzoz menfezlerinin %50'si yüksek, (tavana yakın) seviyelerden, %50 ise alçak, (yere yakı n) seviyelerden egzoz etmel idir. • Taze hava kaynaklarına dikkat edilmelidir. Yeterli derecede doğal taze hava alı şı oluşmuyorsa, tanlar yardımıyla taze hava sağlanmalıdır. 1.1 Günlük Havalandırma ve Araç Egzoz Gazı Emisyonu: Kanallı bir sistem ile jet tanlı bir sistemin günlük otopark havalandırmasındaki pe mans karşılaştırması için aşağıdaki örner k f t oer n faydalanabiliriz. Kapalı Otopark Alanı = 6000 m2 Tavan Yüksekliği = 3 metre Günlük Havalandırma = 6 Hava Değişimi (108,000 m 3/saat) Kanallı Sistem: Yukarıda belirtilen havalandır ma yükü, iki fan arasında e müştür. (%50 + %50); 150şaitd eo t la erma ki ş bmöelü n ş f üez l i homojen olarak otoparka dağıtılmıştır. 7 5 adeti yer seviyesinde, 75 adeti tavan seviyesinde. Taze havanın rampadan doğal olarak alınacağı öngörülmüştür. Jet Fanlı Sistem: Aynı özelliklerdeki sistem kurulmuştur. Sadece kanal ve kanal üzerindeki menfezlerin yerine Jet Fanlar kullanılmıştır. Şaft fanları, yerteşimleri ve debileri değiştirilmemiştir. Yukarda tanımlanan bu iki sistemin, bilgisayar ortamında model lemesi yapılıp, CFD sonuçları incelenmiştir. Sonuçlar yukarıdaki resimlerden görülebilir. 80 Tesisat Dergisi Sayı 187 -Temmuz 2011 KANALLI SİSTEM JET FANLI SİSTEM HAVA HIZI Hava Hızları: 0,5 metre/saniye hava hızından yüksek değerlere sahip bölgeler, kırmızı renkte gösterilmiştir. Sıfıra yakın ölü noktalar ile mavi renktedir. Kanallı sistemde, kontrolsüz ol padan içeri alı nı n taze havanı n a reatkkisrai mile dış duvarlara yakı n, çevresel bölgelerde, hava hızları nı n yüksek olduğu görülür. Orta bölgelerde ise, hava hızları sıfıra yakı n, ölü bölgeler oluşmaktadır; bu bölgeler mavi renk ile gösterilmiştir. Jet Fanlı sistemde ise, hava hızlarının otopark içinde dağılı mı nın, göreceli olarak çok daha iyi olduğu görülebilir. Şaftlara yakın bölgelerdeki mavilikler türbülans işaretidir, bu bölgelerde ölü nokta oluşmayacaktır. Hava Kalitesi: 6 hava değişiminin üzerinde havalandırma sağlayan yüksek kalite bölgeleri mai ile gösterilmiştir. Sıfır ile 3 hava değişimi arası nda kalan düşük kaliteli bölgeler kırmızı renk ile gösterilmiştir. Kanallı sistemdeki hava kalitesi sonuçları , gözlenen hava hızları ile tamamen paraleldir. Çevresel, duvar kenarlarında hava kalitesi çok yüksektir. Ancak otoparkı n orta bölümünde, hava kalitesi düşüktür ve saatteki değişim miktarı sıfır ile 3 arası nda gerçekleşmekte dir. Homojen olarak dağıtılmış 150 menfeze rağmen, hava kalitesi homoje namamıştı r. n olarak sağlaJet Fanlı sistemde ise otoparkın genelinde 6 hava değişimi sağlandığı görülmektedir. Gınş Rampası ŞAFT FANI.ARI �Jetran HAVA KALiTESi Otoparka rampa vasıtası ile alı nan taze hava akışı üzerinde, Jet Fanl ı sistem, çok daha yüksek bir kontrol imkanı sunduğu için, günlük havalandırmada kanallı sisteme göre çok daha üstün performans göstermektedir. 1.2 Yangın Durumu -Duman Tahliyesi Kapalı bir otoparkta, yanan bir araçtan yükselen sıcak duman, öncelikle tavan seviyesinde kecek ve bu seviyede kalın bir duman katm bi a r n i ı olarak otopark geneline yayılacaktır. Herhangi bir acil durum havalandırma sistemi olmadığı takdirde, bu katman, yangının ilerleye larında kalınlaşarak daha alt seviyeler ne s s i a ra fhyaet edecektir. Etraftaki hava ile karıştı kça yer seviyesine kadar inecek ve belli bir süre sonra otoparkı tamamen duman altında bırakarak, görüş mesafesini sıfıra kadar düşürecektir. Kanallı sistemde menfezlerin sadece %50'sinin tavan seviyesinde olduğunu varsayarsak, ön celikli olarak bu menfezler duman tahliyesinde etkili olacaktır. Havalandırma miktarı 10 hava değişimine çıkarılmış olsa dahi, dumana e yen bölüm sadece emiş menfezlerinin %50 tk 's i i olacaktır. Toplam menfezlerin diğer %50'si olan, yere yakın seviyelerdeki menfezlerin e ya başladığı dönemde, otoparkın alt setvk i iylie o lelm ri a ne kadar duman dolmuş olacaktır. Kesit ve plan olarak bakıldığında, kanallı sis temde duman egzoz sistemleri aşağıdaki gibi görüntü verecektir. Ortalama değerlerle, kapalı bir otoparkta, tek bir araç yangını dikkate alındığında, gözlenecek enerji açığa çıkma hızı yaklaşık olarak maksi-

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=