PERSPEKTiF a bLY d ö S a l ü y s m ı o , n p hu u a ç a l k a n k r la ı ı n a r d ı ç n a ı a k l b g ai ö n lg r d e i ı . a d Bl ü i m r ş ç a ü o n k k d ü ü ü n z k i e v le r e r e r i s ü ü it n n e iv iv ö e ğ e r r r s e s i n t it e c e , i tbaankııtldımığıngdüanlerine katılıyor. Sınav sonuçlarına kızların erkeklerden daha başarılı olduğu gözleniyor. Dolaşanların da sanki birçoğu kr ı ılzı oglidbui .ğEuğni tui mr adkeakmı zl al ar ,r ırna pe rokrel akrl,ekr idtae np ldaar haaç ı bk al ı yşoar. Sİ sat ed esci zel eürl keebmi rikzadçe gmeir7 ç Heak:yır, tüm dünyada böyle. 19 yüzyılın meşhur cerrah, anatomist ve antropologlarından biri olan Fransız bilim adamı Paul Broca bile zamanında "kadınların bh ee my n i fniizni kn ,i s ph ee tme nddea hean tkeül çe ük kt üoel lmaaçsııdn aı nns edbaehbai aAşr aadğaı no gl me çael an rzı nadmaann ak ar ya ğn amkel na nbı yu otri "p dd üeşmüinş . ce rekl eerk lde er dğei şnmdeadhia. gHearl ai okl dı zulğaur ınna bi ni raçnoak nkl aorn vu adra, kadınlar arasında bile! Ama tartışmasız bir gerçek ki eğitimde kızlar erkekleri solladı ı OECD'nin Uluslararası Öğrenci Değerlendirme Programı kapsamındaki tarama.lise ve ye ür kk es kel ke rodkeunl l ay rüdkas ekkı z, öbğarşeanrcı si l ıezr ki nı zböağşraernı coi r oarnaı nn ıı n dneı nr sdl ae rddüeşküi kb ao şl daurğı suı ni su poarttal aynadkı oyd u . Ve k ı z l a r ı n . Diploma törenlerinde üniversite, fakülte, bölüm birinci, ikinci ve üçüncülerini izlediğimizde veya ulusal bir sınavda kazananlar açıklandığında kızların açık farkla önde olduklarını gözlüyoruz. 2010 YGS'ye başvuran kız adaylardan 50,2'si bir yüksek öğretim programını kazanırken, bu oran erkeklerde yüzde 46,4. 20 Tesisat Dergisi Sayı 187 - Temmuz 2011 Eğitimde Kızların Erkeklerden Daha Başarılı Olma Nedenleri Prof. Dr. Nilüfer EĞRİCAN egrican@suntekinternational.com Bir üniversite programına yerleşen 100 kız öğrenciden 46,7'si bir lisans programını kazanırken, bu oran erkeklerde 39,6. OECD rakamlarına göre ayda en az bir kitap okuyan 15 yaşındaki kız öğrencilerin oranı yüzde 51, bu rakam erkeklerde yüzde 37. İlkokulda kızlar, erkeklere oranla okumayı daha çabuk söküyor. Ki l iışzkl ai yree rgki reekrl ee rkedoerrasnel ad aöhğareat mk tei fnkl earti ıyl ı yl eodr .a h a i y i Kızlar erkeklere nazaran daha önce konuşuyor. Türkiye'de ve dünyada bütün istatistikler kızların eğitimde daha başarılı oldukları konusunda hemfikir. Evet ama neden? Uzmanlar, erkekler ile kızlar arasında ne fizyolojik, ne de nörolojik bir fark bulabildi. Neden kızlar okul hayatında daha başarılı? K a çaıdkılnalma raıkn i bçai nzı çaa ll aı şnml aarldaar kyi aüpsı ltdüı .n l ü ğ ü n ü Örneğin dk iul el l aynamtkaı nl al ırkı lnaar ı nbı abğel ayynai nn liak ri yçaı kr tı mı . kİükri eysai nri ı md e d ka a ü ra r h e ş a y t b ı i r üm b y i a r ü l b a ki r r o i b l n d u e u ğ id b u d a n i ğ a ul l a a ö y r n ı a e y n s a ü nla r ö e n r n l o a l n e d rı. k o a ld b u lo . l B a a r ş ın k ı a n Nörobiyolojist ve Pasteur Enstitüsü Müdürü Catherine Vital "K lboej icke kr ial ebriliiyaeytin eı . şiBt;i ra k dı zı lna rvl ae ee rr kk ee kk l ebrei ny nbi nu i na çbı idyaon fark söz konusu ise bunu sosyo-kültürel kalıplarda ve davranışlarda aramak lazım" diyor. Eğitim uzmanı sosyologlar Christian Baudelot ile Roger Establet'in "Sosyal Kalıplar" üzerine araştırmaları, kızların geleneksel sosyalleşmeşekillerininokula daha uygun olduğunu gösteriyor. Baudelot, "Bugün hala amileeyleerddaeykaıznlaıyroar.verilen eğitim, uysallığa, söz dinleOkulda da öğrenciden istenen, kuralları içselleştirmesidir" diyor. f l Y a iz in r y e d o al b o ni j , r i k ç k o ı b k zi lr a b ri ılni mv ei n sear kneı nkılne ryi na pbteı ğyı nai raarşatsı rımn daa fark olmasına rağmen, eğitimde kn eı zdl aernılne rdi aşhuaşebkaişldaer ıöl ızeotlldeunki yl aorrı: b e l i rtiliyor ve • Keğızitlaimr asiilsetdeemdinaehauyugyusna.l yetişiyor; bu tutum • tEerrkse kd üçşoecn u, kelrakreı nk al i k ,i ssee ret lği ki t, i mg ü çs i sd et eğme ril en rei öğretiliyor. • K d ıışz ı nadnan en ebyaabpatl aı ğrı yı , l aç odcauhkal açroı kn ı ni l goi lkeunlidyoar, . ev • O ü b s uk t u ü d l n a k ı o o z l n l d a l u a ra k rı l a e m r r ı o k n t e ı i k v g l e e ö r s e l t e d e iy r e m o ş r i e t . k h iaçtitna boi rn l faı rr sdaatn; • Aç oncn eu lkelra, rbı naı ği yı mi os kı zul ımk laayr ıan ıtkeaşzvai kn me dai lyaorrı liaçri .n k ı z • Ki l kı z lşaarrdt ıan öı nzgi yü ir l üb ki rl eerği ni ti inmv eabl ma ğa lı amrsı ı oz ll ıdkul ağruı nnı un • biliyorlar. Kh eı znl adriısn l i bk a, zöı zael al l inkl laer dma avkei nme ,e sfleenk)l e radzeı n(l mı ktüa od el mğ ial "l akr aı nl ıı nb ıtneı kşsi me bdei bl i ki "kkıaradmı n al amr aı şu yo gl mu na lma reı .s l e k Bunlara benzer daha birçok neden sıralanabilir. Ö Z k i ı z r z a e , l e l b i r k a k l ş e e a k a r a n ı y n h e ı e r l ı r e m i r k ı v i y e c a i d p n e m s t i a n a d b d a i e i n b h e a a ş b k it a k d l ı a d a r ı v r ç . r o a E c n r u k m k e a l k a l l e r ıd ı r n ı i r a n . dd ee eo ğn li tai rmı dyee tki şı ztliar er nk aa dn an re ,b ab şa ab raı l, ı boül my üakl abraı bvae, bh aüsysüaksai ynenteg, öösğt erer mt me leenr il eürmi ni di ni y ldee. . b. u k o n u y a ■ Saygılarımla, o . 'Y\ . �cQ..--..
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=